Oświetlenie – nie tylko drogowe

Oświetlenie jest niezwykle istotnym wyposażeniem dróg. Jako że jego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu i funkcjonalności drogi, musi być zaprojektowane i wykonane zgodnie z rozporządzeniami Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

W procesie inwestycyjnym przeważnie w pierwszej kolejności opracowywana jest dokumentacja projektowa, a na jej podstawie wykonywana realizacja w terenie. W takim przypadku projektant w oparciu o wytyczne lub zalecenia inwestora dobiera odpowiednie oświetlenie. Projektant określa odpowiednie parametry świetlne, a następnie wykonuje obliczenia, na podstawie których dobiera odpowiednią moc opraw i optykę zapewniającą optymalny rozsył strumienia świetlnego [3]. Oświetlenia sztucznego wraz z odpowiednią instalacją oświetleniową wymagają także tunele oraz obiekty mostowe.

Oświetlenie dróg

Droga powinna być oświetlona ze względów bezpieczeństwa ruchu, w szczególności:

  • gdy przebiega przez obszar oświetlony i występuje zagrożenie olśnienia uczestników ruchu;
  • w obrębie węzła lub skrzyżowania, jeżeli jedna z krzyżujących się dróg jest oświetlona;
  • na skrzyżowaniu z drogą klasy S;
  • na skrzyżowaniu typu rondo;
  • na skrzyżowaniu skanalizowanym z wyspami w krawężnikach – jeżeli jest to droga klasy GP;
  • między odcinkami oświetlonymi – jeżeli długość odcinka nie przekracza 500 m;
  • na odcinku przyległym do obiektu mostowego – jeżeli obiekt jest oświetlony;
  • w obrębie miejsca poboru opłat, zwanego dalej „MPO”...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.