OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego
- Format pliku (ang. File Format):
- Zakres odczytywania pliku (ang. File Reading Positions): Pierwszy wiersz do zaimportowania (ang. First Line to import), Ostatni wiersz do zaimportowania (ang. Last line to import): EOF (ang. End Of File) – koniec pliku (Początkowy i końcowy wiersz można też wskazać w oknie podglądu pliku przez (P) > … na właściwym wierszu); okno podglądu dynamicznie się uaktualnia,
- Miejsca dziesiętne (ang. Decimals): Separator dziesiętny (ang. Decimal separator) ustawić jako Kropka (.) (ang. Point(.)),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Kolumny] (ang. [Columns]) przejść do następnego kroku,
- Kolumny (ang. Columns):
- w sekcji Opcje (ang. Options) należy zaznaczyć:
- Separatory rozdzielające (ang. Delimited Separators) (wartość domyślna),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – Punkt (ang. Spot),
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – wybieramy np.: Terrain∖Istn_Rzedne, o w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- w oknie podglądu, w którym wyświetla się podział na kolumny według wcześniejszych ustawień, należy zdefiniować zawartość poszczególnych kolumn wybierając w nagłówku (przez (P)) odpowiednią nazwę z listy: pierwsza i druga kolumna – Pomiń (ang. Skip), trzecia – Współrzędna północna (ang. Northing), czwarta – Współrzędna wschodnia (ang. Easting) i piąta – Rzędna (ang. Elevation) (rys. 9),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Filtry] (ang. [Filters]) przejść do następnego kroku,
- Filtry (ang. Filters) – ustawienie filtrów (rys. 9), według których program podzieli wiersze zawarte w pliku tekstowym na odpowiednie typy obiektów:
- domyślnie znajduje się jeden filtr dla głównych elementów, który ustawiliśmy w poprzednim kroku, czyli mamy filtr: Uwzględnij, Ograniczony, Wiersze zawierające tekst (ang. Include, Delimited, Lines String With Text),
- aby skonfigurować drugi filtr należy kliknąć [Dodaj] (ang. [Add]); w oknie pojawi się kolejny wiersz (kolejny filtr), dla którego trzeba zdefiniować następujące opcje (w kolejnych kolumnach):
- Uwzględnij (ang. Include) – zmieniamy na Wyklucz (ang. Exclude), ponieważ nie chcemy, aby program uwzględniał robocze punkty,
- Kolumna (ang. Column) – wartość Ograniczony (ang. Delimited) (separatorami); w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- Filtr (ang. Filter) – trzeba określić rodzaj filtra, na podstawie którego program będzie segregował wiersze, w tym przypadku Wiersze zawierające tekst (ang. Lines including text),
- Szczegóły filtra (ang. Filter Details) – należy wpisać warunek do wyżej wymienionego filtra, czyli ROBOCZY (chcemy pominąć punkty robocze, czyli wiersze zawierające ten tekst),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – określenie typu obiektu, który będzie importowany przez dany filtr; jeżeli wykluczamy wskazane wiesze, ustawienie tego pola jest nieistotne,
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – podobnie jak wyżej, ustawienie tego pola jest nieistotne (pomijamy te obiekty),
- Opcje (ang. Options) – możliwość zdefiniowania układu współrzędnych geograficznych – pomijamy.
Aby zapisać plik ustawień importu, należy kliknąć [Koniec] (ang. Finish), wpisać nazwę pliku ustawienia_txt.xml i zapisać na dysku lub pominąć ten krok. Plik ten domyślnie ustawi się w opcjach okna Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Create Terrain Model From ASCII File) jako plik ustawień kreatora.
Michał Latała
Senior BIM Manager
Centralny Port Komunikacyjny
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...