Obwodnica m. Grębocice
2 czerwca br. odbyło się oficjalne oddanie do użytku całkiem nowej drogi z Grębocic do Kwielic. Gospodarzem wydarzenia był Wójt Gminy Grębocice Roman Jabłoński. Podczas otwarcia mieszkańców zaproszono do honorowego przejazdu rowerami po ścieżce rowerowej wybudowanej tuż obok nowej trasy. Obwodnica ma odciążyć ruch drogowy we wsiach i ułatwić dotarcie na nowy szyb kopalni.
Nowo wybudowana droga biegnie po starym śladzie, który został dodatkowo poszerzony o tereny powstałe z wykupu działek, za blisko 1,5 mln zło. Procedura była objęta procedurą ZRID. Trasa łączy drogę powiatową 1134D w m. Grębocice (0+510 km) z drogą powiatową nr 1128D w m. Kwielice (5+170 km). Zamawiającym inwestycję była Gmina Grębocice, a wykonawcą firma Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Sp. z o.o., która wybudowała ją w 12 miesięcy. Natomiast za projekt inwestycji odpowiedzialne było Biuro Projektów i Ekspertyz Budownictwa Komunikacyjnego Z. Kokoszka. Całkowity koszt realizacji to 15 953 294,12 zł brutto, z czego 10 200 000,00 zł pochodził z Programu Rządowego Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Opis przedsięwzięcia
Dane techniczne: kategoria drogi: gminna klasa drogi: L szerokość całkowita jezdni: 2 x 3,50 m szerokość pobocza: min. 1,00 m prędkość projektowana: 50 km/h szerokość chodnika: 2,00 m szerokość ścieżki rowerowej (ścieżka dwukierunkowa): 2,0 m, spadek poprzeczny 2% szerokość ciągu pieszo-rowerowego: 2,5-3,6 m rodzaj nawierzchni drogi: bitumiczna rodzaj nawierzchni chodnika: kostka betonowa ciąg pieszo-rowerowy: bitumiczny nawierzchnia zjazdów: bitumiczna miejsca postojowe: 6 szt. ‒ 6,00 m x 2,5 m |
W ramach inwestycji wybudowano 3-kilometrową pełnowymiarową jezdnię wraz ze ścieżką rowerową łączącą się ze ścieżką wybudowaną od Kwielic do Polkowic. Tym samym w jednym ciągu powstało ok. 17 km ścieżki rowerowej. Wykonano nawierzchnię bitumiczną o warstwie ścieralnej z betonu asfaltowego AC 11S, warstwie wiążącej z AC 16, podbudowie zasadniczej z AC 22 i kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie na georuszcie trójosiowym i geotkaninie separacyjnej. Ponadto wybudowano kanał technologiczny, do którego przełożono kabel światłowodowy biegnący przez środek drogi. Do budowy wykorzystano szereg maszyn, m.in.: ciężarówki samowyładowcze, koparki gąsienicowe, kołowe, koparko-ładowarki, równiarka, walce, spycharki, a także rozściełacze do nawierzchni asfaltowej. Większość sprzętu była wspomagana poprze system GPS, co w znacznym stopniu ułatwiło pracę oraz spowodowało, że była bardziej precyzyjna.
Korzyści
Plany zrealizowania przedmiotowej obwodnicy mają swoje początki już w 2013 roku. Jest ona potrzebna z kilku powodów, a najważniejszym z nich jest odciążenie ruchu przez Grębocice i ul. Długą, po której samochody jeździły w kierunku Kwielic. Droga ta ma również istotne znaczenie w obliczu budowy szybu górniczego GG-1 w Kwielicach. W ciągu najbliższych 4-5 lat, na zmiany co 6 godzin trasę uczęszczać będą górnicy, by dostać się do swojego miejsca pracy. Prognozy są takie, że prawdopodobnie powyżej tysiąca osób w ciągu doby pojedzie i wróci z pracy do domu, co byłoby ogromnym obciążeniem dla jezdni i mieszkańców.
Przygotowała redakcja przy współpracy z Gminą Grębocice
fot. Gmina Grębocice
Przeczytaj również: Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 835
Komentarz firmy
Rafał Skowronek, Tensar Polska sp. z o.o.
Bardzo się cieszymy, że rozwiązania firmy Tensar przyczyniły się do realizacji inwestycji mającej na celu budowę drogi z Grębocic do Kwielic, czyli tzw. obwodnicy Grębocic. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu i współpracy wszystkich stron tego przedsięwzięcia. W miejscu drogi gruntowej powstała droga kategorii KR3, która z pewnością odciąży ruch drogowy oraz ułatwi dotarcie do nowego szybu GG-1 w zagłębiu miedziowym na Dolnym Śląsku. Szyb ten jest najgłębszym tego typu obiektem w Europie – dno szybu znajduje się na głębokości 1348 m.
Jako firma stosująca innowacyjne rozwiązania zawsze staramy się być obecni już w początkowej fazie inwestycji i tak było również w tym przypadku. Dzięki temu wiemy, z jaką sytuacją geologiczną mamy do czynienia, co z kolei decyduje, jak dana konstrukcja drogowa będzie wyglądać. Unikalne zastosowanie georusztów wielokierunkowych w funkcji stabilizacji wpływa na trwałość dróg. Georuszty wielokierunkowe zapobiegają przemieszczaniu się kruszywa, co przekłada się na znaczną redukcję deformacji w podłożu, a później w górnych warstwach konstrukcji drogowych. Dzięki zastosowaniu georusztów wielokierunkowych możliwa była również optymalizacja struktury. Oznacza to, że w porównaniu do konstrukcji bez georusztów warstwy kruszywa mogły być zdecydowanie cieńsze, a to z kolei przełożyło się na koszt samej inwestycji oraz na redukcję śladu węglowego. Czujemy dużą satysfakcję, że po raz kolejny udało się nam uczestniczyć w tak ważnej inwestycji. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest odpowiednia infrastruktura drogowa w miejscu, w którym znajdują się kopalnie miedzi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...