Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 835
Zakończono jedną z największych inwestycji drogowych województwa lubelskiego na odcinku Lublin – Wysokie – Biłgoraj – Sieniawa – Przeworsk – Kańczuga – Dynów – Grabownica Starzeńska od km 90+490 do km 115+875 na odcinku Biłgoraj – granica województwa.
Droga Wojewódzka Nr 835 rozpoczyna się przy drodze ekspresowej S17 i przebiega przez takie miejscowości jak: Wysokie, Biłgoraj, Tarnogród, Sieniawa, Przeworsk, Kańczuga, Dynów i Grabownica Starzeńska, zaliczana jest do typu dróg głównych. Jej całkowita długość to około 225 km, a w województwie lubelskim wynosi 107,576 km.
Inwestycję na zlecenie Województwa Lubelskiego i Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie wykonało konsorcjum firm UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. z Dębicy. Nadzór inwestorski prowadziła firma ZDI Sp. z o.o. z Zamościa.
Parametry techniczne drogi:
- klasa drogi: G (główna),
- nośność: 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR4,
- prędkość projektowa poza terenem zabudowanym: 60 km/h,
- prędkość miarodajna poza terenem zabudowanym: 80 km/h,
- p. projektowa na terenie zabudowanym: 50 km/h,
- p. miarodajna na terenie zabudowanym: 70 km/h,
- szerokość jezdni: 7,0 m (2 x 3,5 m).
Zakres prac
Realizacja obejmowała budowę nowej konstrukcji jezdni, umocnienie poboczy, przebudowę lub budowę skrzyżowań z innymi drogami publicznymi. Inwestycja obejmowała również budowę mostu na rzece Złota Nitka i Luchówka oraz przebudowę istniejącego mostu na rzece Tanew. Wykonano również budowę w obrębie pasa drogowego dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych zapewniających dojazd do nieruchomości położonych przy drodze wojewódzkiej. Wybudowano również ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe oraz szereg infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Korzyści z inwestycji
Droga wojewódzka nr 835 jest uznawana za jedną z najbardziej urokliwych dróg we wschodniej Polsce, gdyż trafimy nią bezpośrednio na Roztocze oraz Pogórze Dynowskie. Jest to także jedna z najbardziej obciążonych dróg wojewódzkich w województwie lubelskim.
Dzięki tej inwestycji kierowcy pokonają fragment szybciej, a co najważniejsze ‒ bezpieczniej. Nowy odcinek drogi zwiększył dostępność komunikacyjną regionu oraz przepustowość, a co za tym idzie ‒ przyśpieszy rozwój gospodarczy regionu.
Przeczytaj również: S11 Koszalin − Szczecinek, odc. 1 w. Koszalin Zachód (bez węzła) − węzeł Zegrze Pomorskie (z węzłem)
Komentarz firmy
Wypowiedź Kierowników budowy z firmy UNIBEP i PDM Dębica – Roberta Sikory i Krzysztofa Kępskiego
Realizacja zadania w zakresie drogowym polegała na przebudowie drogi wojewódzkiej nr 835 na odcinku 25 km. Wykonano ronda, poszerzenia jezdni do 7 m, wzmocnienia istniejącej konstrukcji nawierzchni do 115 kN/oś bądź usunięto starą i wykonano nową konstrukcję. Wzdłuż trasy głównej powstały drogi serwisowe, ścieżki rowerowe, ciągi piesze. Przebudowane zostały skrzyżowania z drogami podrzędnymi.
Wykonano przebudowę jednego obiektu mostowego, a trzy kolejne wyburzono i na ich miejscu wybudowano nowe. Rozebrano istniejące przepusty pod trasą główną i powstało 14 nowych kołowych i ramowych, pod drogami podporządkowanymi powstało 16 przepustów. Wybudowano również: kanalizację deszczową, sanitarną, przebudowy sieci energetycznych, telekomunikacyjnych, oświetlenie drogowe w obrębach skrzyżowań i terenach zabudowanych i elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podpisanie umowy z Zamawiającym i przekazanie placu budowy nastąpiło pod koniec grudnia 2020 roku. W styczniu 2021 roku zaczęły się roboty przygotowawcze, a pod koniec lutego rozpoczęto wycinki drzew. Ruch publiczny przez cały okres realizacji odbywał się po przebudowywanym odcinku. Schematy czasowej organizacji ruchu zakładały prowadzenie robót na ciągu głównym przy ruchu wahadłowym. Maksymalna liczba wprowadzonych jednocześnie wahadeł w trakcie realizacji wyniosła 23 sztuki, o długości do maksymalnie 500 m każde.
Na potrzeby realizacji budowy nowych obiektów mostowych wybudowano trzy obiekty mostowe tymczasowe wraz z dojazdami, natomiast prace przy przebudowywanym moście na Tanwi odbywały się połówkowo przy zachowanym ruchu.
Kadra inżynierska i pracownicy budowy liczyli do 300 osób, a sprzęty używane w trakcie realizacji do 170.
Budowa trwała do 31.10.2022 roku. W jej trakcie pojawiło się prawie wszystko, co występuje w trakcie realizacji inwestycji komunikacyjnej. Były znaleziska archeologiczne, powodzie i zniszczenia, deszcze ulewne i rozmycia. Standardowo w trakcie realizacji, np. z inicjatywy społeczności lokalnej, powstawały rozwiązania zamienne, elementy dodatkowe itp.
Co bardzo ważne ‒ w trakcie realizacji nie było wypadków wśród pracowników budowy ani użytkowników ruchu przebudowywanego odcinka.
Problemy tzw. inne, z którymi spotkaliśmy się na skalę nam dotychczas nieznaną, to brak i wzrost cen materiałów i usług, spowodowane przerostem popytu nad sprzedażą. Z przyczyn zapewne różnych, m.in. COVID-19 i konsekwencji wojny na Ukrainie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...