Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 835
Zakończono jedną z największych inwestycji drogowych województwa lubelskiego na odcinku Lublin – Wysokie – Biłgoraj – Sieniawa – Przeworsk – Kańczuga – Dynów – Grabownica Starzeńska od km 90+490 do km 115+875 na odcinku Biłgoraj – granica województwa.
Droga Wojewódzka Nr 835 rozpoczyna się przy drodze ekspresowej S17 i przebiega przez takie miejscowości jak: Wysokie, Biłgoraj, Tarnogród, Sieniawa, Przeworsk, Kańczuga, Dynów i Grabownica Starzeńska, zaliczana jest do typu dróg głównych. Jej całkowita długość to około 225 km, a w województwie lubelskim wynosi 107,576 km.
Inwestycję na zlecenie Województwa Lubelskiego i Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie wykonało konsorcjum firm UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. z Dębicy. Nadzór inwestorski prowadziła firma ZDI Sp. z o.o. z Zamościa.
Parametry techniczne drogi:
- klasa drogi: G (główna),
- nośność: 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR4,
- prędkość projektowa poza terenem zabudowanym: 60 km/h,
- prędkość miarodajna poza terenem zabudowanym: 80 km/h,
- p. projektowa na terenie zabudowanym: 50 km/h,
- p. miarodajna na terenie zabudowanym: 70 km/h,
- szerokość jezdni: 7,0 m (2 x 3,5 m).
Zakres prac
Realizacja obejmowała budowę nowej konstrukcji jezdni, umocnienie poboczy, przebudowę lub budowę skrzyżowań z innymi drogami publicznymi. Inwestycja obejmowała również budowę mostu na rzece Złota Nitka i Luchówka oraz przebudowę istniejącego mostu na rzece Tanew. Wykonano również budowę w obrębie pasa drogowego dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych zapewniających dojazd do...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wypowiedź Kierowników budowy z firmy UNIBEP i PDM Dębica – Roberta Sikory i Krzysztofa Kępskiego
Realizacja zadania w zakresie drogowym polegała na przebudowie drogi wojewódzkiej nr 835 na odcinku 25 km. Wykonano ronda, poszerzenia jezdni do 7 m, wzmocnienia istniejącej konstrukcji nawierzchni do 115 kN/oś bądź usunięto starą i wykonano nową konstrukcję. Wzdłuż trasy głównej powstały drogi serwisowe, ścieżki rowerowe, ciągi piesze. Przebudowane zostały skrzyżowania z drogami podrzędnymi.
Wykonano przebudowę jednego obiektu mostowego, a trzy kolejne wyburzono i na ich miejscu wybudowano nowe. Rozebrano istniejące przepusty pod trasą główną i powstało 14 nowych kołowych i ramowych, pod drogami podporządkowanymi powstało 16 przepustów. Wybudowano również: kanalizację deszczową, sanitarną, przebudowy sieci energetycznych, telekomunikacyjnych, oświetlenie drogowe w obrębach skrzyżowań i terenach zabudowanych i elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podpisanie umowy z Zamawiającym i przekazanie placu budowy nastąpiło pod koniec grudnia 2020 roku. W styczniu 2021 roku zaczęły się roboty przygotowawcze, a pod koniec lutego rozpoczęto wycinki drzew. Ruch publiczny przez cały okres realizacji odbywał się po przebudowywanym odcinku. Schematy czasowej organizacji ruchu zakładały prowadzenie robót na ciągu głównym przy ruchu wahadłowym. Maksymalna liczba wprowadzonych jednocześnie wahadeł w trakcie realizacji wyniosła 23 sztuki, o długości do maksymalnie 500 m każde.
Na potrzeby realizacji budowy nowych obiektów mostowych wybudowano trzy obiekty mostowe tymczasowe wraz z dojazdami, natomiast prace przy przebudowywanym moście na Tanwi odbywały się połówkowo przy zachowanym ruchu.
Kadra inżynierska i pracownicy budowy liczyli do 300 osób, a sprzęty używane w trakcie realizacji do 170.
Budowa trwała do 31.10.2022 roku. W jej trakcie pojawiło się prawie wszystko, co występuje w trakcie realizacji inwestycji komunikacyjnej. Były znaleziska archeologiczne, powodzie i zniszczenia, deszcze ulewne i rozmycia. Standardowo w trakcie realizacji, np. z inicjatywy społeczności lokalnej, powstawały rozwiązania zamienne, elementy dodatkowe itp.
Co bardzo ważne ‒ w trakcie realizacji nie było wypadków wśród pracowników budowy ani użytkowników ruchu przebudowywanego odcinka.
Problemy tzw. inne, z którymi spotkaliśmy się na skalę nam dotychczas nieznaną, to brak i wzrost cen materiałów i usług, spowodowane przerostem popytu nad sprzedażą. Z przyczyn zapewne różnych, m.in. COVID-19 i konsekwencji wojny na Ukrainie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...