Nowoczesne rozwiązanie napędu elektrycznego górniczego przenośnika taśmowego

W artykule przedstawiono i omówiono innowacyjne rozwiązanie napędu górniczego przenośnika taśmowego bazującego na wolnoobrotowym silniku synchronicznym z magnesami trwałymi o regulowanej prędkości obrotowej.

Silnik z wirnikiem zewnętrznym umieszczony jest wewnątrz bębna napędowego, dzięki czemu z układu napędowego można wyeliminować przekładnię mechaniczną, która, po pierwsze, zmniejsza sprawność układu napędowego, a po drugie, ulega dość częstym awariom. Opracowane rozwiązanie napędu przenośnika taśmowego znacząco ogranicza potrzebną do jego zabudowy przestrzeń, co w warunkach wyrobiskowych ma szczególne znaczenie.

Większość układów napędowych górniczych przenośników taśmowych jest zbudowana: z silnika indukcyjnego klatkowego, ze sprzęgła, z przekładni mechanicznej, hamulca oraz bębna napędowego [1-3]. Są to rozwiązania sprawdzone i stosowane powszechnie, które jednak nie są rozwiązaniami wolnymi od wad. Na podstawie danych zgromadzonych z kilku kopalń można wnioskować, że odnotowywane są częste awarie elementów pośrednich, w tym głównie przekładni mechanicznej [4]. Poza tym zabudowa napędu w przestrzeni bocznej konstrukcji przenośnika, poza głównym jego obrysem, wymaga powiększonych przekrojów wyrobisk. Stosowane silniki klatkowe pracują zwykle z obciążeniem rzędu 25-50%, co powoduje nieefektywną pracę z uwagi na niski współczynnik cosφ oraz niższy od znamionowego współczynnik sprawności w tym zakresie obciążenia.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.