Nowe wiadukty zwiększą bezpieczeństwo na liniach kolejowych na Mazowszu
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z samorządami budują bezkolizyjne skrzyżowania w Legionowie, Pruszkowie i Sulejówku. Wiadukty i tunele poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawniają lokalną komunikację.
Prace w Legionowie
przy budowie tunelu pod torami wykonawca przygotował już konstrukcję obiektu. Teraz budowane są drogi dojazdowe i ekrany akustyczne. 150-metrowy tunel zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Polnej i ul. Kwiatowej. Inwestycja o wartości blisko 32 mln zł będzie gotowa w I połowie 2023 r.
Prace w w Pruszkowie
292-metrowy wiadukt drogowy nad liniami Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki (lk447) i Warszawa Zachodnia – Katowice (lk1) usprawni komunikację między Pruszkowem i Piastowem. Ustawiono już cztery podpory, na których oparta będzie konstrukcja wiaduktu. Wykonawca przygotowuje teren pod nasyp na dojazdach do wiaduktu. Koszt inwestycji to ok. 22 mln zł netto. Inwestycja zaplanowana jest do II połowy 2023 r.
Skrzyżowania w Legionowie i Pruszkowie realizowane są ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”, współfinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace w Sulejówku
Do kolejnego etapu robót przeszła budowa tunelu w Sulejówku na al. Piłsudskiego. Obiekt, który zastąpi przejazd drogowo-kolejowy, zwiększy bezpieczeństwo ruchu na linii Warszawa –Terespol oraz usprawni ruch drogowy w mieście. Budowana jest konstrukcja obiektu. Wartość przedsięwzięcia to ok. 60 mln zł netto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja będzie gotowa w II połowie 2023 r.
Dzięki inwestycjom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Sulejówku powstanie jeszcze jedna bezkolizyjna przeprawa w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego. PLK SA oraz Powiat Miński i Miasto Sulejówek zawarły porozumienie dotyczące budowy w przyszłości tunelu drogowego. W ubiegłym roku analogiczną umowę PLK SA podpisały również z Powiatem Sochaczewskim i Gminą Teresin na budowę tunelu drogowego w Teresinie. Mieszkańcy zyskają dodatkowe bezkolizyjne skrzyżowanie w ciągu ul. Ojca Maksymiliana Kolbego/ul. Szymanowskiej. Obie inwestycje są na końcowym etapie dokumentacji projektowej. PLK SA ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy przeprawy w Sulejówku.
źródło i fot.: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
przeczytaj również: Brak ograniczeń tonażowych na S2
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...