Nośność obiektów kolejowych a stosowanie obciążeń eksploatacyjnych
Wybrane aspekty stosowania poziomych obciążeń eksploatacyjnych w analizie nośności istniejących kolejowych obiektów inżynieryjnych wg PN-EN 15528.
Nowelizacja Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5.06.2014 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. z 2014 r., poz. 867) [14], w ślad za wymogami określonymi w TSI Infrastruktura [8], nałożyła obowiązek weryfikacji nośności istniejących obiektów kolejowych przy zastosowaniu modeli obciążeń eksploatacyjnych zgodnie z normą PN-EN 15528 [3].
Stosowana praktyka analityczna
Pominięcie w normie PN-EN 15528 [3] oraz w TSI Infrastruktura [8] informacji dotyczących stosowania sił poziomych generowanych przez tabor kolejowy w analizie nośności istniejących obiektów inżynieryjnych powoduje w środowisku projektantów mostowych rozbieżność w sposobie podejścia do obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Dotychczasowe, napotkane w opracowaniach branżowych, metodyki obejmują:
- zupełną rezygnację z uwzględnienia sił poziomych (z uwagi na brak jakiejkolwiek informacji w PN-EN 15528 [3]),
- implementację pełnych wartości obciążeń poziomych wg PN-EN 1991-2 [4] ze [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




