Nawierzchnie z betonu cementowego – nowe technologie na S7
Obiekty inżynierskie:
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-59,4 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona bezpośrednio z wymianą gruntów, o długości 19,10 m i szerokości 34,60 m.
- Wiadukt drogowy WS-62,0 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta, z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona pośrednio, długość obiektu wynosi 26,80 m, a szerokość – 40,78 m.
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-68,0 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta, z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona bezpośrednio z wymianą gruntów, długość obiektu wynosi 13,10 m, a szerokość – 34,60 m.
- Most w ciągu drogi ekspresowej/Przejście dla zwierząt średnich dołem MS/PZSp-61,7 – konstrukcja trzyprzęsłowa, ciągła, ramowa, wielobelkowa, z prefabrykowanych belek strunobetonowych, posadowiona pośrednio, długość obiektu wynosi 46,80 m, a szerokość – 38,97-39,52 m.
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-64,9 – jednoprzęsłowa rama żelbetowa, posadowiona bezpośrednio (z wymianą gruntów dla jezdni prawej), o długości 11,20 m oraz szerokości 34,60 m.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z GDDKiA Oddział w Olsztynie
przeczytaj również: Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień – Rabka na odcinku Naprawa – Skomielna Biała w km od ok. 721+170 do ok. 724+220 wraz z budową tunelu
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Piotr Bryś, projektant mostu nad Raciążnicą TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
Dla wybranych obiektów mostowych projektowanych przez Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Pieńki – Płońsk zamawiający postawił warunek zastosowania jezdni o eksperymentalnej betonowej nawierzchni układanej na warstwie poślizgowej.
Eksperyment taki pozwoli zaobserwować zachowanie tego typu konstrukcji na przestrzeni czasu, określić jej odporność na działanie czynników środowiskowych i użytkowych oraz ocenić możliwość szerszego zastosowania takich rozwiązań na innych realizowanych w przyszłości inwestycjach.
Przedmiotowe zadanie wiązało się z koniecznością uzyskania wymaganych przepisami odstępstw oraz przeprowadzenia szeregu dodatkowych analiz projektowych, mających na celu zapewnienie odpowiedniej trwałości, nośności, bezpieczeństwa i komfortu użytkowania obiektów z niestandardowymi rozwiązaniami. Należało między innymi indywidualnie zaprojektować żelbetową płytę nawierzchni, rozwiązać kwestie połączenia jej z ustrojem oraz drogą na dojeździe czy zaproponować skuteczny sposób odprowadzenia wód opadowych. W obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych obiektu przeanalizowano możliwe zjawiska reologiczne, a także uwzględniono wpływ technologii wykonania nietypowej nawierzchni na pracę konstrukcji. Istotne znaczenie miało również opracowanie technologii realizacji obiektu oraz zaprojektowanie odpowiednich parametrów betonu nawierzchni, zapewniającego właściwą wytrzymałość i odporność na oddziaływania zewnętrzne.
Wieloletnie doświadczenia naszego biura oraz gotowość do podejmowania nietypowych projektów sprawiły, że praca nad tym zadaniem była dla nas ciekawym wyzwaniem, a wdrażanie nowatorskich rozwiązań przebiegało sprawnie i bezproblemowo.
Regularna współpraca projektanta z wykonawcą, nadzorem naukowym oraz zamawiającym pozwoliła na wypracowywanie optymalnych rozwiązań, które zapewniają szybką realizację inwestycji.Bartosz Sybidło, Kierownik Robót Mostowych, STRABAG
Na odcinku S7 Pieńki – Płońsk realizowanym przez konsorcjum STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe po raz pierwszy w Polsce na obiektach inżynierskich wykonywane są nawierzchnie z betonu cementowego. Stosowane są tu dwie technologie: nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego, zastosowana na moście nad rzeką Raciążnicą (MS/PZDdp-61,7) i na przejściu dolnym dla zwierząt (PZsp-64,9) oraz nawierzchnia betonowa w formie pogrubionej płyty pomostowej na 3 obiektach inżynierskich (PZSp-59,4, WS-62,0, PZSp-68,0).
Wśród najistotniejszych argumentów przemawiających za zastosowaniem tych innowacyjnych rozwiązań było uzyskanie jednolitych właściwości użytkowych nawierzchni, takich jak: makro- i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, większa trwałość nawierzchni i odporność na koleinowania oraz wyeliminowanie miejsc styku „beton – bitum”. Nie bez znaczenia są również wygląd nawierzchni i utrzymanie jej jasnego koloru, co na pewno zauważą kierowcy, a właściwie nie zauważą, że wjeżdżają na obiekt mostowy.
Dla nas, jako wykonawcy, największym wyzwaniem było takie opracowanie technologii wykonania, by z jednej strony spełnione były wymagania zamawiającego (GDDKiA Oddział w Olsztynie) oraz Nadzoru Naukowego, a z drugiej możliwe było zastosowanie tych rozwiązań na szerszą skalę, przy kolejnych realizacjach.
Będąc pierwszymi, niejako przecieramy szlaki, bo nie zawsze mamy dostępne gotowe rozwiązania. Tak było w przypadku doboru urządzenia dylatacyjnego, gdzie standardowe urządzenia są dostosowane do nawierzchni bitumicznych, czy podczas opracowywania metody uszorstnienia nawierzchni na obiektach z pogrubioną płytą i mieszanki betonowej spełniającej niestandardowe dla obiektów mostowych wymagania, jak np. mrozoodporność w solach.
Aktualnie prace na obiektach PZSp-59,4 oraz PZSp-68,0 są na ukończeniu. Do wykonania pozostał nam jeszcze montaż dylatacji polimerowych na połączeniu obiektu z nawierzchnią betonową na dojeździe. W przypadku pozostałych obiektów zaawansowanie wynosi 95%. Na moście nad Raciążnicą wykonana jest warstwa poślizgowa z asfaltu lanego i przygotowujemy się do wykonania zbrojenia ciągłego nawierzchni betonowej. Po zakończeniu okresu zimowego, jak tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające, będziemy kontynuować roboty na tych obiektach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...