Najnowsza generacja systemu monitoringu atmosfery uruchomiona w tunelu S3 w Świnoujściu

Artykuł opisuje ewolucję monitoringu atmosfery w tunelach, szczególnie pomiar NO2, na przykładzie tunelu S3 w Świnoujściu i innowacyjnej aparatury.

Tunel pod Świną na końcu drogi ekspresowej S3 jest dobrym przykładem ilustrującym zmiany w wymaganiach i realizacji systemów monitoringu atmosfery w tunelach w ostatniej dekadzie. Monitoring atmosfery pełni ważną rolę dla bezpiecznej eksploatacji tunelu, jest podstawowym źródłem sygnałów sterujących pracą wentylacji w tunelu, a w przypadku przekroczenia określonych progów – zamknięcia tunelu dla ruchu. Temat ten uregulowano w Rozporządzeniu nr 735 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, a w nowelizacji z 1 sierpnia 2019 r. wymieniono wartości progowe parametrów powietrza w tunelu sterujące wentylacją oraz dające sygnał na zamknięcie tunelu. Wartości te przedstawiono w tab. 1. Rozporządzenie wymaga więc ciągłego pomiaru CO, NO2 i widoczności. Ponadto niezbędny dla kontroli skuteczności wentylacji jest ciągły pomiar prędkości i kierunku przepływu powietrza.

Trudny temat – pomiary tlenków azotu

Jak widać, wymagany jest ciągły pomiar składników gazowych CO i NO2 przy braku wymogu pomiaru NO. Termin „tlenki azotu” często wywołuje konfuzję, a dokumentacja projektowa niektórych tuneli wskazuje, że jej autorzy traktują terminy „NO”, „NO2” i „NOx” ekwiwalentnie, nie zdając sobie sprawy, że tlenek i ditlenek azotu to dwa różne gazy o różnych stężeniach i różnej toksyczności. Według znanych już od dłuższego czasu badań to właśnie ditlenek azotu (czyli NO2) jest gazem o bardzo wysokiej toksyczności (mimo że jest go w tunelu mniej niż NO) i jego monit...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.