Najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP

Opisana w artykule realizacja kładki rowerowej przy Moście Karpackim w Rzeszowie łączy dwa wyżej wspomniane obszary zastosowań: jest nową, indywidualnie zaprojektowaną konstrukcją kompozytową, opartą na podporach sąsiedniego mostu i stanowiącą jednocześnie jego poszerzenie. Taki sposób poszerzania mostów jest jedną z najbardziej efektywnych i najczęściej stosowanych metod zwiększania szerokości użytkowych istniejących mostów [7]. Lekka i trwała konstrukcja kompozytowa jest w takim przypadku optymalnym wyborem techniczno-ekonomicznym.

Założenia do projektowania

Budowa kładek rowerowych przy istniejących mostach od dawna była postulatem rzeszowskich rowerzystów. W Rzeszowie jest dużo ścieżek rowerowych, ale problemem jest brak ich ciągłości, uniemożliwiający płynną i bezkolizyjną komunikację rowerzystów i pieszych. Głównym utrudnieniem są trzy rzeszowskie mosty przez Wisłok, które nie mają ścieżek rowerowych: Most Lwowski, Most Narutowicza i Most Karpacki. Dlatego na wniosek Stowarzyszenia „Rowery.Rzeszow.pl” miasto podjęło decyzję o budowie kładek rowerowych przy wspomnianych mostach, ponieważ na żadnym z tych obiektów nie ma możliwości poprowadzenia ścieżek rowerowych.

Kładka przy Moście Lwowskim

Przy Moście Lwowskim powstała kładka rowerowa o konwencjonalnej konstrukcji zespolonej, oddalona od istniejącego mostu o ok. 30 m. W przypadku Mostu Narutowicza kładka zostanie wybudowana na istniejącej konstrukcji wsporczej ciepłociągu, biegnącego bezpośrednio przy moście. Stalowa konstrukcja wsporcza zostanie „przykryta” lekkim pomostem kompozytowym, połączonym z pasami górnymi blachownic konstrukcji. Natomiast Most Karpacki zostanie jednostronnie poszerzony ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Paulina Rozenblat Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Kładki rowerowe przy moście Karpackim i Narutowicza w Rzeszowie stanowiły kolejne ciekawe wyzwanie. Od wybudowania przez nas pierwszego mostu kompozytowego w Lelkowie w 2005 roku zrealizowaliśmy w Polsce ponad 40 obiektów. Na świecie w technologii InfraCore Inside jest ich ponad 1000. Tym razem projekt pozwolił nam po raz pierwszy zastosować przęsła kompozytowe jako wspornikowe poszerzenie istniejącej konstrukcji mostu (Karpacki) oraz wykorzystanie konstrukcji stalowej ciepłociągu (Narutowicza). Technologia InfraCore Inside, która została wykorzystana do produkcji prefabrykatów, gwarantuje ich trwałość i wytrzymałość. Obiekty w Rzeszowie pokazują dwie różne możliwości zastosowania prefabrykatów, tj. płaską płytę pomostową oraz łukowe przęsła. Cieszymy się, że materiał kompozytowy, obok stali i betonu, coraz częściej zaczyna być brany pod uwagę przez grono projektantów i wykonawców. Jesteśmy przekonani, że zadowoleni inwestorzy i użytkownicy również bardzo szybko zaakceptują kompozyt FRP jako coraz częściej tańszą alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań mostowych.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.