Most im. J. Piłsudskiego w Toruniu – opis rozbudowy

Niesprawne odwodnienie

System odwodnienia mostu składa się z wpustów drogowych przekazujących wody opadowe z nawierzchni do odkrytych koryt. Prowadzą one wodę do rur spustowych odprowadzających wodę z filarów bezpośrednio na teren lub do rzeki. W wyniku złego odwodnienia konstrukcji obiektu na poziomie pomostu oraz poniżej jezdni pojawiła się korozja, która najbardziej dotknęła pasy dolne dźwigarów stalowych wraz z węzłami słupków i krzyżulców oraz łączące się z nimi końce poprzecznic i skrajne podłużnice, a także skrajne poprzecznice zlokalizowane nad nieszczelnymi dylatacjami. Spływająca woda opadowa zniszczyła także licowanie kamienne podpory. Woda opadowa, z powodu swojego składu, jest czynnikiem destrukcyjnym dla trwałości elementów konstrukcyjnych. Także zły stan nawierzchni – liczne spękania i nieszczelności powodują przedostawanie się wody na konstrukcję i jej dalsze niszczenie poprzez ciągłe cykle zamarzania i rozmarzania. Niestety w wielu miejscach powłoka antykorozyjna została zniszczona i nie spełnia już swojego zadania – m.in. na instalacjach gazowych i wodociągowych.

Planowane zadania

Należy wspomnieć, że w ramach umowy wykonawca wykona poszerzenie wsporników chodnikowych, na których znajdą się ciągi piesze i rowerowe, do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, z każdej strony mostu. Nowe powłoki antykorozyjne mostu są wykonywane na stalowych przęsłach kratowych na całym obiekcie. Planowana jest także miejscowa naprawa uszkodzeń istniejącego zabezpieczenia powyżej ww. poziomu, miejscowe naprawy płyty pomostu z wyprofilowaniem spadku poprzecznego górnej powierzchni płyty poprzez nadbeton konstrukcyjny, wykonanie nowych poboczy – betonowych kap chodnikowych z kamiennymi krawężnikami, przekrycie panelami stalowymi...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Istotą rozbudowy i remontu istniejącego mostu przez Wisłę jest poszerzenie chodników usytuowanych na zewnętrznych wspornikach o ścieżki rowerowe. W zakresie prac remontowych jest odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz naprawa i wymiana wyposażenia mostu. Most z uwagi na swój wiek – 110 lat – posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe remontu i rozbudowy są dostosowane do charakteru obiektu. Prace prowadzone są z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem robót. Dotychczas z zasadniczego zakresu robót wykonano: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej od poziomu jezdni w górę na sześciu z ośmiu przęseł mostu. Na całej długości przeprawy rozebrano nawierzchnię (poprzez frezowanie) oraz wykonano reprofilację płyty ustroju nośnego na 1/3 szerokości mostu – pas ruchu w kier. al. Armii Krajowej, na trzech przęsłach ułożono warstwę asfaltu lanego. W części chodnikowej zdemontowano nawierzchnie, balustrady oraz odcięto wsporniki (końcowe 30 cm) od strony wody dolnej na wszystkich przęsłach. Obecnie trwają prace związane z montażem nowych elementów konstrukcji stalowej wsporników chodnikowych, renowacją starych balustrad oraz prace w rejonie przyczółków polegające na wykonaniu nowych płyt przejściowych. W najbliższych tygodniach planujemy zakończyć roboty antykorozyjne dla górnej strefy konstrukcji, ułożyć asfalt lany na 1/3 szerokości mostu pozostałych pięciu przęseł mostu, przełożyć instalacje SN, a także rozpocząć prace związane z wykonaniem nowego zabezpieczenia antykorozyjnego dolnej strefy konstrukcji obiektu.

Jarosław Łukasiewicz, kierownik budowy, Intop Warszawa

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.