Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych
Konstrukcja rozkładarki z podwoziem gąsienicowym (fot. 1) ujawnia swoje zalety nad grupą rozkładarek na podwoziu kołowym (oponowym), głównie przy pracy z większym obciążeniem. Zachowując lepszą stabilność, a co za tym idzie, dokładność rozkładania masy mineralno-bitumicznej, pozwala na podobne osiągi wydajności przy mniejszej prędkości jazdy roboczej. Napęd gąsienicowy wykazuje również mniejsze koszty utrzymania i konserwacji. Dodatkowo przedstawiono podstawowe problemy, które mogą pojawić się podczas pracy rozkładarki, ich przyczyny, a także sposoby ich usuwania zgodne z dokumentacją techniczno-ruchową wybranego modelu maszyny. Problemy te są w stanie zaistnieć pomimo skrupulatnego przestrzegania instrukcji obsługi w zakresie eksploatacji i konserwacji rozkładarki. Jednak dbałość o prawidłowe przebieganie tych procesów może pomóc zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia lub wydłużyć czas przed ich zaistnieniem.
Ma to przede wszystkim bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo osób obsługujących maszyn. Gdyż niweluje w dużym stopniu możliwość powstania usterki mogącej przyczynić się do bardziej złożonej awarii. Ponadto odpowiednie użytkowanie i utrzymanie rozkładarki pozwala uzyskać lepsze osiągi, czyli parametry rozkładania mas mineralno-bitumicznych. Tym samym zachowując wyniki pracy maszyny używanej porównywalne do nowego egzemplarza.
Eksploatacja i utrzymanie rozkładarek mas mineralno-bitumicznych
Przed przystąpieniem do użycia rozkładarki trzeba dokładnie sprawdzić jej stan oraz odpowiednio przygotować miejsce budowy. Należy również przestrzegać norm pracy rozkładarki, np. dotyczącej minimalnej temperatury powietrza do wbudowywania mieszanki mineralno-bitumicznej, według której nie powinno się układać żadnego rodzaju warstw przy temperaturze powietrza mniejszej niż 0°C [3].
Codziennie należy obejść rozkładarkę i sprawdzić: uszkodzenia części i oprzyrządowania, przecieki z silnika, układu hydraulicznego, przekładni itp., wszystkie punkty mocowań (podajnik zgrzebłowy, przenośnik ślimakowy, stół itp.). Stwierdzone usterki należy natychmiast usunąć, aby zapobiec uszkodzeniom, wypadkom lub skażeniu środowiska naturalnego.
Aby zapewnić rozkładarce pełną sprawność i gotowość do wykonywania pracy, konieczne są: przystosowanie stołu rozkładarki do pracy na żądanej szerokości, nastawienie żądanych parametrów pracy stołu roboczego (takich jak: profil poprzeczny stołu, skok i częstotliwość belki zagęszczającej oraz wibratora), ustawienie przenośników ślimakowych na odpowiednią wysokość ponad powierzchnię jezdni (wysokość ta powinna być taka, aby najniższy punkt ślimaka był o 50-75 mm wyżej od powierzchni zagęszczanej nawierzchni), zamocowanie czujników układu automatycznej niwelacji na rozkładarce i podłączenie ich do instalacji elektrycznej, ustawienie stołu roboczego na określoną grubość układanej warstwy (ustawienia dokonuje się najlepiej na dwóch drewnianych podkładach, grubość podkładów powinna być zwiększona o wielkość osiadania mieszanki przy jej zagęszczaniu), ustawienie kąta natarcia płyty gładzącej stołu, czyli kąta, jaki tworzy płyta gładząca stołu z podłożem (kąt zależy głównie od rodzaju mieszanki bitumicznej, prędkości jazdy roboczej rozkładarki oraz ciężaru stołu roboczego).
Konieczne są również: ustawienie czujników pochylenia wzdłużnego stołu do współpracy z zainstalowanym poziomem odniesienia układu automatycznej niwelacji, ustawienie wskaźnika kierunku jazdy rozkładarki, ustawienie wstępne wielkości prześwitu pod zasuwami dozującymi mieszankę, zamocowanie i wyregulowanie łączników krańcowych sterujących pracą układu podawania mieszanki, uruchomienie ogrzewania płyty gładzącej stołu [1].
Roboty drogowe
Podczas prowadzenia robót należy pamiętać o odpowiednim dostosowaniu temperatury mieszanki mineralno-bitumicznej oraz deski gładzącej stołu. Jak również prędkości jazdy do wydajności rozkładania mieszanki, szerokości rozkładania, przesuwaniu miejsc łączenia w przypadku układu wielowarstwowego (minimum 15 cm). Dodatkowo przy układaniu bardzo cienkich warstw (poniżej 2,5 cm) nie powinno się używać wibracji podczas zagęszczania. Grozi to rozgnieceniem ziaren. Jeśli podczas pracy rozkładarki za deską wibracyjną w układanej warstwie pojawią się bruzdy spowodowane ciągnięciem ziaren grysu, może to oznaczać, że układana warstwa jest zbyt cienka w stosunku do uziarnienia mieszanki. Lub też niedokładnie oczyszczono deskę rozkładarki lub ma ona zbyt niską temperaturę.
W przypadku tworzenia się fal na układanej nawierzchni przyczyny mogą stanowić: nierównomierne podawanie mieszanki, przejazd rozkładarki z niepełnym zbiornikiem, wadliwe podwieszenie stołu roboczego i błędy w jego ustawieniu, błędy w ustawieniu poziomu roboczego, uderzenia w rozkładarkę samochodu wyładowczego podczas napełniania zasobnika mieszanką bitumiczną. Powstanie szczelin jest natomiast spowodowane: zmianami w mieszance bitumicznej, wadliwą recepturą technologiczną, błędną temperaturą mieszanki, wadliwą grubością rozkładanej warstwy, małym zagęszczeniem podłoża i złą przyczepnością do niego rozkładanej mieszanki, zbyt krótkim przenośnikiem ślimakowym, zużytym stołem [1].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...