Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych
Budowa maszyny
Podwozia gąsienicowe – układ stanowią: zespół gąsienic, kół napędowych, prowadzących, rolek nośnych i podporowych oraz mechanizmów regulacji naciągu gąsienic. Właściwe zazębianie się gąsienicy z kołem napędzającym oraz jej przetaczanie po kole prowadzącym (zwłaszcza przy skręcie) wymaga wstępnego napięcia gąsienicy. Funkcję tę spełnia mechanizm napinający w postaci śruby rzymskiej lub siłownika hydraulicznego z niezależnym zasilaniem.
W eksploatacji rozkładarki naciąg gąsienicy jest określany strzałką zwisu swobodnej jej części. Strzałkę zwisu mierzymy, ustawiając maszynę na twardym, poziomym i równym podłożu, a na gąsienicy kładziemy listwę, opierając ją z jednej strony o płytę gąsienicy znajdującą się nad rolką podtrzymującą, a z drugiej strony o płytę znajdującą się nad kołem napinającym. Zwis pasa gąsienicowego w środkowej jego części powinien wynosić około 30-40 mm. Zmiana wartości naciągu pasa gąsienicowego zależy od warunków pracy gąsienicy. Zbyt słaby naciąg powoduje to, że płyty pasa nie układają się właściwie na kole prowadzącym. Występują wtedy poślizgi powodujące szybkie ścieranie powierzchni koła i ogniw łańcucha. Zbyt duży naciąg obciąża nadmiernie łożyska kół napędzającego i napinającego, jak również sworznie i tuleje. Warunki pracy gąsienicy pogarsza ponadto nieosiowość ustawienia kół. Dotyczy to przede wszystkim koła napinającego, osadzonego przesuwnie i regulującego naciąg gąsienicy za pomocą tego przesuwu [2].
Pomimo wyższych kosztów wykonania i eksploatacji oraz mniejszej prędkości jazdy w porównaniu do napędu kołowego gąsienicowy pozwala na lepszą stabilizację podczas pracy przy dużo większym obciążeniu. Oznacza to możliwość budowania szerokich dróg z dużą precyzją, co jest niezwykle ważne na przykład przy tworzeniu autostrad, gdzie szerokość jednego pasa wynosi nawet do 3,75 m poza terenem zabudowanym, a prędkości rozwijane przez poruszające się nią pojazdy są bardzo wysokie [3].
Każdy mankament wykonania drogi ma ogromny wpływ na komfort, ale co ważniejsze – na bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo napęd gąsienicowy znakomicie nadaje się do pracy w terenie nieutwardzonym, lepiej radzi sobie z nierównościami, zapewnia stabilność i wysokie parametry jazdy oraz mały nacisk jednostkowy na podłoże, a co najważniejsze – niewielkie wymagania w zakresie konserwacji. Belka zagęszczająca z ubijakiem składa się z szeregu elementów prostokątnych o szerokości równej szerokości poszczególnych segmentów stołu roboczego. Są one zawieszone na łożyskach tocznych umieszczonych na wale mimośrodowym. Wał jest wprawiany w ruch obrotowy silnikiem hydraulicznym poprzez przekładnię pasową z paskami klinowymi. Skok belki zagęszczającej jest regulowany stopniowo i może mieć różne wartości w zależności od typu stołu, grubości układanej warstwy i liczby belek zagęszczających. Większą wartość skoku należy stosować dla grubszych warstw nawierzchni.
W celu dokładnego określenia, jaka wartość skoku ma być nastawiona przy określonej grubości oraz recepturze mieszanki bitumicznej, należy zbadać stopień zagęszczenia nawierzchni. Regulację skoku belki zagęszczającej wykonuje się w każdym segmencie stołu roboczego posiadającym wał belki zagęszczającej, a więc w obu częściach segmentu podstawowego oraz w segmentach najdłuższych. Z reguły segmenty krótkie nie posiadają wałów napędowych i są przykręcone do regulowanych belek, a więc nie wymagają regulacji. Belki zagęszczające sąsiednich segmentów są wzajemnie przestawione poprzez odpowiedni ich montaż o kąt 180°, to oznacza, że gdy na przykład belka zagęszczająca lewej części segmentu podstawowego stołu wykonuje ruch do góry, belka prawej części segmentu wykonuje ruch w dół. Belek zagęszczających przestawionych w fazie nie łączy się śrubami, a przestawienie skoków obejmuje tylko segment podstawowy i segmenty najdłuższe. Częstotliwość drgań reguluje się bezstopniowo na drodze hydraulicznej, co pozwala na jej dobór odpowiedni do warunków pracy.
Wibrator stołu roboczego składa się z szeregu wałów z półpierścieniami stanowiącymi przeciwciężary dające dodatkową możliwość regulacji siły wymuszającej wibrację poprzez zmianę położenia mas mimośrodowych. Wały ułożyskowane są tocznie w segmencie podstawowym i segmentach najdłuższych. Segmenty krótkie (125 i 250 mm) wibratorów nie posiadają. Wały wibratorów połączone są ze sobą sprzęgłami i napędzane silnikiem hydraulicznym. Częstotliwość drgań wibratora reguluje się za pomocą regulatora przepływu lub przez zmianę wydatku pompy hydraulicznej. Drugi sposób zaleca się stosować wówczas, gdy przez dłuższe okresy rozkładarka pracuje z tą samą częstotliwością drgań wibratora.
Celowe jest wówczas zamknięcie regulatora przepływu i uzyskanie żądanej częstotliwości drgań za pomocą wyregulowania pompy na odpowiedni wydatek. Unika się wtedy grzania oleju, jakie występuje przy dławionym przepływie przez regulator. W razie częstej zmiany częstotliwości wygodniej jest posługiwać się sposobem pierwszym. Regulację częstotliwości drgań wibratora należy prowadzić przy pracującym silniku spalinowym. Należy ustawić takie obroty silnika, jakie będą stosowane podczas wbudowywania mieszanki bitumicznej. Temperatura oleju hydraulicznego powinna wynosić 45-55°C.
Podczas przejazdu po drogach lub przy przewożeniu rozkładarki na naczepach oba boki zasobnika masy muszą być bezwzględnie zablokowane mechanicznie w pozycji górnej zamkniętej za pomocą łańcuchów mocowanych do tylnej ściany zasobnika. Tylko wtedy szerokość rozkładarki nie przekracza skrajni transportowej [1].
Konserwacja rozkładarek masy mineralno-bitumicznej
Przed rozpoczęciem prac konserwacyjnych należy zabezpieczyć rozkładarkę i elementy wyposażenia przed przypadkowym załączeniem: dźwignię jazdy przesunąć w położenie środkowe (neutralne) i obrócić pokrętło regulacji prędkości na zero, wyjąć bezpiecznik napędu jazdy na pulpicie operatora, wyjąć kluczyk zapłonowy i wyłączyć główny wyłącznik akumulatora. Podniesione części maszyny, takie jak na przykład stół lub zasobnik, zabezpieczyć mechanicznie przed opuszczeniem. W razie potrzeby wymiany elementów maszyny zaleca się stosowanie jedynie atestowanych części zamiennych i montowanie ich zgodnie z przepisami. Przed ponownym uruchomieniem należy prawidłowo zamontować wszystkie urządzenia zabezpieczające. W przypadku czyszczenia nie należy używać substancji palnych i kierować strumień bezpośrednio na elementy eklektyczne oraz ich izolację [2].
Ogromny wpływ na stan techniczny palnika gazowego do podgrzewania stołu roboczego ma jego czystość. Należy zadbać również o odpowiednie wyregulowanie płomienia każdego palnika osobno, gdyż oddziałuje to bezpośrednio na jego sprawność energetyczną i bezpieczeństwo. Dla elektrycznych układów grzewczych stołu roboczego, czerpiących energię z prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym lub hydraulicznym, ważne jest, aby kontrolować naciąg pasków klinowych. Nieodpowiednie napięcie paska klinowego może powodować jego szybsze zużywanie. W przypadku potrzeby wymiany należy zamienić cały komplet. Konserwacja alternatora polega na sprawdzeniu stanu kolektora, szczotek węglowych i łożysk oraz utrzymania w czystości kanałów chłodzących. Po każdym sezonie pracy powinno się oczyszczać z osadu rdzy przestrzeń pod prętami grzejnymi [1].
Podstawowym warunkiem sprawnego i długoletniego działania rozkładarki jest przeprowadzenie wymiany olejów i wykonywanie czynności smarowniczych zgodnie z planem smarowania i konserwacji załączonym do dokumentacji techniczno-ruchowej maszyny. Aby zapewnić rozkładarce pełną sprawność i gotowość do wykonywania pracy, trzeba codziennie po zakończeniu dnia roboczego oczyścić następujące podzespoły i elementy, takie jak: zasobnik mieszanki bitumicznej oraz przenośniki zgrzebłowe i ślimakowe, belka zagęszczająca między ścianą czołową i ramą rozkładarki, belki gładzące i listwy dociskowe w zespole stołu roboczego. Ponadto należy: podnieść stół roboczy do położenia transportowego i zabezpieczyć go w tym położeniu, zdemontować z rozkładarki takie elementy jak czujniki automatycznej niwelacji, grubości warstwy itp. w celu zabezpieczenia przed ich uszkodzeniem, zabezpieczyć maszynę przed uruchomieniem przez osoby nieupoważnione oraz przed ewentualnym samoczynnym zjechaniem, szczególnie w przypadku postoju na pochyłości [1].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...