Łożyska i urządzenia dylatacyjne – konsekwencje błędów projektowych. Cz. I

Łożyska i urządzenia dylatacyjne to ważne z punktu widzenia konstrukcyjnego oraz bezpieczeństwa ruchu elementy infrastruktury mostowej. Nierzadko ich obecność w dokumentacji projektowej sprowadza się do schematycznego zaznaczenia na rysunkach i krótkiego opisu. Tym samym projektanci – słusznie – przekazują w ręce generalnych wykonawców i producentów obowiązek odpowiedniego doboru tych wyrobów budowlanych.

Łożyska i urządzenia dylatacyjne to ważne z punktu widzenia konstrukcyjnego oraz bezpieczeństwa ruchu elementy infrastruktury mostowej. Przyjęte przez projektantów założenia i rozwiązania konstrukcyjne, pozornie wykraczające poza zakres działalności łożysk i urządzeń dylatacyjnych, często powodują daleko idące następstwa w ich prawidłowej pracy.

Rys. 1. Przykład zabezpieczenia łożysk przed działaniem siły odrywającej i jednoczesnej dewastacji obiektu mostowego. Fot. P. Dunalewicz

Łożyska – wytyczne projektowe do doboru łożysk

Według ogólnie przyjętej praktyki w skład dokumentacji projektowej obiektu mostowego wchodzą rysunki z planem łożyskowania obiektu oraz parametry niezbędne do doboru łożysk. Niestety rzadko kiedy zakres przekazywanych danych jest zgodny z zakresem określonym przez [2]oraz [4]. Do najczęstszych błędów w dokumentacji należą:

  1. Podawanie jedynie charakterystycznych wartości sił przekazywanych na ł...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.