Łożyska i urządzenia dylatacyjne – konsekwencje błędów projektowych. Cz.II

Łożyska i urządzenia dylatacyjne to ważne z punktu widzenia konstrukcyjnego oraz bezpieczeństwa ruchu elementy infrastruktury mostowej. Nierzadko ich obecność w dokumentacji projektowej sprowadza się do schematycznego zaznaczenia na rysunkach i krótkiego opisu. Tym samym projektanci – słusznie – przekazują w ręce generalnych wykonawców i producentów obowiązek odpowiedniego doboru tych wyrobów budowlanych.

W pierwszej części materiału omówiono wytyczne projektowe do doboru łożysk, wpływ zjawisk termicznych, schematy łożyskowania oraz obiekty w skosie i w łuku poziomym. W niniejszym artykule przedstawiono dalszą część rozważań na temat łożysk i urządzeń dylatacyjnych.

Dobór łożysk i urządzeń dylatacyjnych

W celu określenia właściwego rodzaju łożysk i urządzeń dylatacyjnych należy przeprowadzić dogłębną analizę nie tylko w zakresie parametrów, ale także przewidywanej technologii budowy, chwili zwarcia i rodzaju obciążenia ruchem.

Większość autorów [15, 21] zaleca wbudowywanie łożysk po wykonaniu konstrukcji. Jest to metoda właściwa, jednak wiążąca się z wieloma utrudnieniami i kosztami w czasie wykonywania obiektu. Doświadczeni wykonawcy obiektów mostowych optują za wykonywaniem konstrukcji na łożyskach, co w większości przypadków jest metodą dopuszczalną, pod warunkiem uwzględnienia wszelkich zaleceń technologicznych. Jednak w powiązaniu z analizami kosztowymi często dochodzi do wyboru niewłaściwego rodzaju łożysk lub urządzeń dylatacyjnych, co wynika np. z braku zastrzeżenia w projekcie konieczności dostosowania rozwiązań technologicznych lub doboru innego rodzaju materiałów spełniających odpowiednie kryteria.

Przykładem tego są sytuacje, gdy wbudowywano łożyska elastome...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.