Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną
„Kujawy Go4ECOPlanet” wyłapie 100% emisji CO2. W jaki sposób to możliwe?
Jolanta Zdunowska: W ramach inwestycji w Cementowni Kujawy powstanie instalacja do wyłapywania oraz skraplania dwutlenku węgla, a także infrastruktura towarzysząca. Instalacja oparta zostanie na technologii Cryocap™ FG firmy Air Liquide. Proces opiera się na wychwyceniu, a następnie oddzieleniu i skropleniu dwutlenku węgla w niskiej temperaturze. W całym procesie kriogenicznym zostanie on przetworzony na 99,9-proc. czysty CO2 oraz kondensaty, które podlegać będą dalszej obróbce. W wyniku obróbki kondensatów powstanie woda, którą wykorzystamy ponownie w produkcji, oraz związki siarczanów i azotanów sodu, które zostaną użyte w rolnictwie. CO2 po skropleniu zostanie załadowany do specjalnych zbiorników, a następnie przetransportowany koleją do punktu przeładunkowego w porcie morskim. Stamtąd załadowany będzie na statki i dostarczany na Morze Północne. Magazynowanie odbędzie się w specjalnie przeznaczonych do tego wyeksploatowanych kawernach po złożach gazu i ropy naftowej. Technologię wychwytywania CO2 z procesów produkcyjnych testowano przez ponad 5 lat w ośrodku Air Liquide we Francji, zaś rozwiązania firmy Air Liquide stosowane są w przemyśle w wielu krajach na całym świecie. Infrastruktura transportowa i przeładunkowa w Porcie Gdańskim jest częścią osobnego projektu, realizowanego przez konsorcjum, w skład którego również wchodzi Lafarge Polska. Dzięki temu możliwe będzie całkowite zamknięcie łańcucha związanego z wychwytem CO2.
Uruchomienie instalacji CCS planowane jest na 2027 r. Jakie jeszcze przygotowania trzeba poczynić?
Jolanta Zdunowska: Realizacja inwestycji zaplanowana jest na 5 lat, natomiast uruchomienie instalacji wychwytującej dwutlenek węgla odbędzie się w 2027 r. Na 2023 r. zaplanowane zostały działania związane z zamknięciem formalności wymaganych do realizacji projektu – przede wszystkim otrzymanie decyzji środowiskowej. W tym roku zaplanowano również podpisanie umów z najważniejszymi partnerami i podwykonawcami w dziedzinie dostawy energii i transportu. Do końca stycznia 2024 r. zakończone zostanie tworzenie dokumentacji i Lafarge dokona wyboru wykonawcy. Zakładamy, że w pierwszej fazie funkcjonowania instalacji będziemy transportować z Cementowni Kujawy do Portu Gdańskiego ponad 3000 ton CO2 dziennie. Każda z partii zostanie dostarczona statkami na Morze Północne, gdzie CO2 będzie wtłaczane w wyeksploatowane pola naftowe i gazowe.
Cementownia Kujawy stanie się pierwszą w Polsce oraz jedną z pierwszych na świecie cementowni zeroemisyjnych. Co to oznacza dla koncernu?
Jolanta Zdunowska: Projekt „Kujawy Go4ECOPlanet” stanowi jeden z najważniejszych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Lafarge i Grupy Holcim, których jednym z celów jest kompleksowa dekarbonizacja procesów przemysłowych. Lafarge od wielu lat prowadzi szereg inwestycji w unowocześnienie produkcji materiałów budowlanych wpływających na ograniczenie emisji CO2. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat Lafarge w Polsce zredukował swoje emisję CO2 o ponad 200 tys. ton. W ostatnim czasie firma znacząco przyspieszyła dekarbonizację i wprowadziła niskoemisyjne cementy (ECOPlanet) oraz betony (ECOPact). Działania te w połączeniu z wychwytywaniem CO2 przełożą się na znaczące obniżenie śladu węglowego w materiałach budowlanych, a w konsekwencji całym sektorze budowalnym, co powoli tworzyć rzeczywiście zielone budynki i inne obiekty infrastrukturalne.
W ciągu 10 lat instalacja CCS w Cementowni Kujawy wyłapie ponad 10 mln ton CO2. Przyczyni się to do ograniczenia emisji w całym sektorze cementowym w Polsce o 10% rocznie.
Założeniem projektu jest doprowadzenie do możliwie szerokiego zastosowania technologii wychwytywania dwutlenku węgla w innych gałęziach przemysłu w całej Europie – replikowanie technologii CCS w innych gałęziach, zwłaszcza wysokoemisyjnego przemysłu. Na swoim przykładzie w ramach projektu „Kujawy Go4ECOPlanet” w praktyce wykażemy bezpieczeństwo i skalowalność technologii CCS oraz jej korzystny wpływ na ekosystem. Wierzymy, że inni producenci cementu, ale też inne wysokoemisyjne sektory gospodarki, jak energetyka czy hutnictwo, będą podążać drogą wytyczoną przez Cementownię Kujawy. Stosowanie nowoczesnych technologii, takich jak wychwytywanie CO2, tam gdzie niemożliwe jest wyeliminowanie emisji w sposób naturalny – jak np. w produkcji cementu – jest kluczowe dla osiągnięcia zeroemisyjności. „Kujawy Go4ECOPlanet” ma istotny wpływ na zmniejszenie emisji sektora cementowego w Polsce i tym samym w całym łańcuchu budownictwa.
Jest to ogromna inwestycja, warta miliony euro. Dlaczego warto inwestować w tego typu aktywności?
Jolanta Zdunowska: Sektor cementowy charakteryzuje się dużą innowacyjnością we wprowadzaniu rozwiązań sprzyjających ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Pomimo swej nowoczesności ma pewne limity w ograniczeniu emisyjności CO2 na tonę cementu. Dążenie do dekarbonizacji oznacza konieczność poszukiwania i wdrażania nowych technologii. W 2034 r. branża cementowa zostanie pozbawiona bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. By dalej produkować cement i być konkurencyjną, musi w najbliższych latach wprowadzić technologię CCS. Zastosowanie wychwytywania CO2 na skalę przemysłową w Cementowni Kujawy pozwoli na replikację tej technologii w innych cementowniach.
„Kujawy Go4ECOPlanet” jest kamieniem milowym w dekarbonizacji całego sektora budowlanego, ponieważ CCS jest jedyną obecnie efektywną metodą ograniczenia emisji w tej branży. Bez wychwytywania emisji CO2 nie ma możliwości osiągnięcia neutralności w zakresie produkcji klinkieru czy cementu. Wyeliminowanie emisji procesowych pozwoli wprowadzać na rynek jeszcze bardziej niskoemisyjne materiały budowlane i redukować negatywny wpływ branży na środowisko. Inwestycje CCS, takie jak „Kujawy Go4ECOPlanet”, oprócz spełnienia swojego głównego celu w postaci poprawy stanu środowiska mogą stać się również kołem zamachowym gospodarki. Istnieją badania wskazujące, że sektor CCS może na świecie wygenerować łącznie aż 50 000 miejsc pracy. Dzięki takim projektom jak „Kujawy Go4ECOPlanet” Polska może objąć pozycję lidera w tej dziedzinie.
Przeczytaj również: Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...