Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną
Cementownia Kujawy stanie się pierwszą w Polsce oraz jedną z pierwszych na świecie cementowni zeroemisyjnych. Lafarge w Polsce podpisał umowę na projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, dzięki któremu powstanie instalacja wychwytująca 100% emisji CO2. Część środków na realizację inwestycji pochodzi z funduszy UE w ramach programu Innovation Fund, który finansowany jest m.in. z systemu ETS. Jolanta Zdunowska, Dyrektor Techniczny Projektów Wychwytywania i Składowania CO2 w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania związane z tą inwestycją.

Cementownia na Kujawach w ciągu ostatnich 5 lat znacznie ograniczyła swoją emisję CO2. W jaki sposób osiągnięto takie wyniki?
Jolanta Zdunowska: Lafarge podejmuje szereg działań mających na celu ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla z produkcji cementu. Cementownia Kujawy jest jedną z najnowocześniejszych cementowni na świecie, głównie dlatego, że od prawie dwudziestu lat inwestujemy w jej modernizację. Oprócz zmiany technologii wypału klinkieru z metody mokrej na suchą, co pozwoliło znacznie ograniczyć zużycie energii, wybudowaliśmy również jedyną w Polsce platformę do produkcji paliw alternatywnych z odpadów, zastępując tym samym w 80% użycie węgla do wytworzenia ciepła w piecu cementowym. Paliwa alternatywne to odpady takie jak plastik, papier, tekstylia, które podczas spalania w piecu obrotowych są zamieniane na ciepło. Dzięki temu, wykorzystując model gospodarki obiegu zamkniętego, eliminujemy w sposób bezemisyjny blisko 0,5 mln ton odpadów, które zalegały na wysypiskach. Daje to cementowni możliwość obniżenia emisji, która dotychczas pochodziła również ze spalania węgla.
Ograniczenie emisji możliwe jest również poprzez stosowanie alternatywnych surowców, zastępujących kamień wapienny będący głównym nośnikiem węglanu wapnia. Wykorzystujemy materiały, które są produktami ubocznymi z innych gałęzi przemysłu, które występują w postaci tlenku wapnia, unikając w ten sposób emisji dwutlenku węgla podczas wypału klinkieru. Wprowadziliśmy do swojej oferty cementy ECOPlanet, które w swoim składzie zawierają znacznie mniejszą zawartość klinkieru przy zachowaniu tych samych parametrów końcowych. To również wpłynęło na obniżenie śladu węglowego w produkcji cementu.
Wyzwaniem dla nas pozostawało jednak obniżenie emisji procesowej z produkcji klinkieru cementowego. Dlatego postanowiliśmy opracować i wdrożyć unikalny na skalę światową projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, który pozwoli na całkowite wychwycenie emisji powstających w procesie wypału klinkieru. Ta technologia, w połączeniu z już wdrożonymi technologiami, sprawi, że w 2027 r. Cementownia Kujawy stanie się zeroemisyjna.
Proszę przybliżyć główne założenia „Kujawy Go4ECOPlanet”.
Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną. Dzięki realizacji projektu „Kujawy Go4ECOPlanet” stworzymy infrastrukturę zdolną do oddzielenia 1 mln ton dwutlenku węgla z gazów wylotowych pieca do wypału klinkieru. Instalacja CC (ang. carbon capture) wychwyci 100% emisji CO2. Dzięki temu Cementownia Kujawy będzie mogła także produkować cement o jeszcze niższym śladzie węglowym. Stanie się ona jedną z pierwszych zeroemisyjnych cementowni netto w Europie.
Rozwiązanie wprowadzone w Cementowni Kujawy jest pierwszą w Europie technologią CCS (ang. carbon capture and storage) pod względem całkowitego wychwytu emisji CO2. Celem jest stworzenie pełnego łańcucha wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla, który będzie transportowany koleją do punktu przeładunkowego w porcie morskim, a stamtąd statkami dostarczany na Morze Północne. Projekt jest współfinansowany przez unijny Fundusz Innowacyjny. Łączna kwota kosztów projektu przez 10 lat to 380 mln euro. Dofinansowanie UE wynosi 228 mln euro. Projekt „Kujawy Go4ECOPlanet” jest zgodny z Europejskim Zielonym Ładem i powiązanymi przepisami UE w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Tomasz Oracz: Skupiamy się na tym, aby innowacje były skuteczne i przynosiły wymierne korzyści
Tomasz Oracz, Członek Zarządu TPA sp. z o.o., w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące nowych wyzwań zawodowych, działalności spółki oraz jej planów na przyszłość. Ponadto omawia zmiany, jakie na przestrzeni lat zachodziły w branży infrastrukturalnej, a także porusza kwestię nowych technologii. W styczniu br. ob...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”
6-8 września br. odbyła się I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy p...

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...