Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną
Cementownia Kujawy stanie się pierwszą w Polsce oraz jedną z pierwszych na świecie cementowni zeroemisyjnych. Lafarge w Polsce podpisał umowę na projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, dzięki któremu powstanie instalacja wychwytująca 100% emisji CO2. Część środków na realizację inwestycji pochodzi z funduszy UE w ramach programu Innovation Fund, który finansowany jest m.in. z systemu ETS. Jolanta Zdunowska, Dyrektor Techniczny Projektów Wychwytywania i Składowania CO2 w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania związane z tą inwestycją.

Cementownia na Kujawach w ciągu ostatnich 5 lat znacznie ograniczyła swoją emisję CO2. W jaki sposób osiągnięto takie wyniki?
Jolanta Zdunowska: Lafarge podejmuje szereg działań mających na celu ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla z produkcji cementu. Cementownia Kujawy jest jedną z najnowocześniejszych cementowni na świecie, głównie dlatego, że od prawie dwudziestu lat inwestujemy w jej modernizację. Oprócz zmiany technologii wypału klinkieru z metody mokrej na suchą, co pozwoliło znacznie ograniczyć zużycie energii, wybudowaliśmy również jedyną w Polsce platformę do produkcji paliw alternatywnych z odpadów, zastępując tym samym w 80% użycie węgla do wytworzenia ciepła w piecu cementowym. Paliwa alternatywne to odpady takie jak plastik, papier, tekstylia, które podczas spalania w piecu obrotowych są zamieniane na ciepło. Dzięki temu, wykorzystując model gospodarki obiegu zamkniętego, eliminujemy w sposób bezemisyjny blisko 0,5 mln ton odpadów, które zalegały na wysypiskach. Daje to cementowni możliwość obniżenia emisji, która dotychczas pochodziła również ze spalania węgla.
Ograniczenie emisji możliwe jest również poprzez stosowanie alternatywnych surowców, zastępujących kamień wapienny będący głównym nośnikiem węglanu wapnia. Wykorzystujemy materiały, które są produktami ubocznymi z innych gałęzi przemysłu, które występują w postaci tlenku wapnia, unikając w ten sposób emisji dwutlenku węgla podczas wypału klinkieru. Wprowadziliśmy do swojej oferty cementy ECOPlanet, które w swoim składzie zawierają znacznie mniejszą zawartość klinkieru przy zachowaniu tych samych parametrów końcowych. To również wpłynęło na obniżenie śladu węglowego w produkcji cementu.
Wyzwaniem dla nas pozostawało jednak obniżenie emisji procesowej z produkcji klinkieru cementowego. Dlatego postanowiliśmy opracować i wdrożyć unikalny na skalę światową projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, który pozwoli na całkowite wychwycenie emisji powstających w procesie wypału klinkieru. Ta technologia, w połączeniu z już wdrożonymi technologiami, sprawi, że w 2027 r. Cementownia Kujawy stanie się zeroemisyjna.
Proszę przybliżyć główne założenia „Kujawy Go4ECOPlanet”.
Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną. Dzięki realizacji projektu „Kujawy Go4ECOPlanet” stworzymy infrastrukturę zdolną do oddzielenia 1 mln ton dwutlenku węgla z gazów wylotowych pieca do wypału klinkieru. Instalacja CC (ang. carbon capture) wychwyci 100% emisji CO2. Dzięki temu Cementownia Kujawy będzie mogła także produkować cement o jeszcze niższym śladzie węglowym. Stanie się ona jedną z pierwszych zeroemisyjnych cementowni netto w Europie.
Rozwiązanie wprowadzone w Cementowni Kujawy jest pierwszą w Europie technologią CCS (ang. carbon capture and storage) pod względem całkowitego wychwytu emisji CO2. Celem jest stworzenie pełnego łańcucha wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla, który będzie transportowany koleją do punktu przeładunkowego w porcie morskim, a stamtąd statkami dostarczany na Morze Północne. Projekt jest współfinansowany przez unijny Fundusz Innowacyjny. Łączna kwota kosztów projektu przez 10 lat to 380 mln euro. Dofinansowanie UE wynosi 228 mln euro. Projekt „Kujawy Go4ECOPlanet” jest zgodny z Europejskim Zielonym Ładem i powiązanymi przepisami UE w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...