Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną
Cementownia Kujawy stanie się pierwszą w Polsce oraz jedną z pierwszych na świecie cementowni zeroemisyjnych. Lafarge w Polsce podpisał umowę na projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, dzięki któremu powstanie instalacja wychwytująca 100% emisji CO2. Część środków na realizację inwestycji pochodzi z funduszy UE w ramach programu Innovation Fund, który finansowany jest m.in. z systemu ETS. Jolanta Zdunowska, Dyrektor Techniczny Projektów Wychwytywania i Składowania CO2 w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania związane z tą inwestycją.
Cementownia na Kujawach w ciągu ostatnich 5 lat znacznie ograniczyła swoją emisję CO2. W jaki sposób osiągnięto takie wyniki?
Jolanta Zdunowska: Lafarge podejmuje szereg działań mających na celu ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla z produkcji cementu. Cementownia Kujawy jest jedną z najnowocześniejszych cementowni na świecie, głównie dlatego, że od prawie dwudziestu lat inwestujemy w jej modernizację. Oprócz zmiany technologii wypału klinkieru z metody mokrej na suchą, co pozwoliło znacznie ograniczyć zużycie energii, wybudowaliśmy również jedyną w Polsce platformę do produkcji paliw alternatywnych z odpadów, zastępując tym samym w 80% użycie węgla do wytworzenia ciepła w piecu cementowym. Paliwa alternatywne to odpady takie jak plastik, papier, tekstylia, które podczas spalania w piecu obrotowych są zamieniane na ciepło. Dzięki temu, wykorzystując model gospodarki obiegu zamkniętego, eliminujemy w sposób bezemisyjny blisko 0,5 mln ton odpadów, które zalegały na wysypiskach. Daje to cementowni możliwość obniżenia emisji, która dotychczas pochodziła również ze spalania węgla.
Ograniczenie emisji możliwe jest również poprzez stosowanie alternatywnych surowców, zastępujących kamień wapienny będący głównym nośnikiem węglanu wapnia. Wykorzystujemy materiały, które są produktami ubocznymi z innych gałęzi przemysłu, które występują w postaci tlenku wapnia, unikając w ten sposób emisji dwutlenku węgla podczas wypału klinkieru. Wprowadziliśmy do swojej oferty cementy ECOPlanet, które w swoim składzie zawierają znacznie mniejszą zawartość klinkieru przy zachowaniu tych samych parametrów końcowych. To również wpłynęło na obniżenie śladu węglowego w produkcji cementu.
Wyzwaniem dla nas pozostawało jednak obniżenie emisji procesowej z produkcji klinkieru cementowego. Dlatego postanowiliśmy opracować i wdrożyć unikalny na skalę światową projekt „Kujawy Go4ECOPlanet”, który pozwoli na całkowite wychwycenie emisji powstających w procesie wypału klinkieru. Ta technologia, w połączeniu z już wdrożonymi technologiami, sprawi, że w 2027 r. Cementownia Kujawy stanie się zeroemisyjna.
Proszę przybliżyć główne założenia „Kujawy Go4ECOPlanet”.
Jolanta Zdunowska: Podjęliśmy się przedsięwzięcia wyjątkowego na skalę globalną. Dzięki realizacji projektu „Kujawy Go4ECOPlanet” stworzymy infrastrukturę zdolną do oddzielenia 1 mln ton dwutlenku węgla z gazów wylotowych pieca do wypału klinkieru. Instalacja CC (ang. carbon capture) wychwyci 100% emisji CO2. Dzięki temu Cementownia Kujawy będzie mogła także produkować cement o jeszcze niższym śladzie węglowym. Stanie się ona jedną z pierwszych zeroemisyjnych cementowni netto w Europie.
Rozwiązanie wprowadzone w Cementowni Kujawy jest pierwszą w Europie technologią CCS (ang. carbon capture and storage) pod względem całkowitego wychwytu emisji CO2. Celem jest stworzenie pełnego łańcucha wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla, który będzie transportowany koleją do punktu przeładunkowego w porcie morskim, a stamtąd statkami dostarczany na Morze Północne. Projekt jest współfinansowany przez unijny Fundusz Innowacyjny. Łączna kwota kosztów projektu przez 10 lat to 380 mln euro. Dofinansowanie UE wynosi 228 mln euro. Projekt „Kujawy Go4ECOPlanet” jest zgodny z Europejskim Zielonym Ładem i powiązanymi przepisami UE w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...