Jasne kruszywa sztuczne z osadów ściekowych do nawierzchni drogowych

Materiał dotyczy możliwości zastosowania kruszyw sztucznych wytwarzanych wg metodyki IMBiGS do warstw ścieralnych w nawierzchniach rozjaśnianych. W artykule przedstawiono właściwości kruszyw jasnych możliwych do zastosowania w wierzchnich warstwach dróg, a także receptury kruszyw jasnych i/lub składu mieszanek kruszyw sztucznych i naturalnych przeznaczonych do warstw ścieralnych, w szczególności do nawierzchni rozjaśnianych.

Zakres opisywanych badań wykonanych dla dwóch partii kruszyw obejmował:

  • opis makroskopowy,
  • wytrzymałość na miażdżenie PN-EN 13055-1:2003P,
  • odporność na polerowanie PSV wg normy PN-EN 1097-8:2009E,
  • odporność na ścieranie MDE, wg normy PN-EN 1097-1:2011E.

W zakresie badań nie przewidziano badania kształtu ziarn. Gdyż zgodnie z obecnie stosowaną technologią produkcji kruszywa lekkiego zapewnia ona uzyskanie ziarna o kształcie zbliżonym do kuli, co oznacza, iż większość ziaren jest kubicznych.

Opis makroskopowy

Na podstawie oceny wizualnej próbek kruszyw można stwierdzić, że kruszywa mają barwę jasną i wg wstępnej wizualnej oceny spełniają wymagania dotyczące kruszyw przeznaczonych do jasnych nawierzchni (fot. 1-3).

Wytrzymałość na miażdżenie

W tab. 1. przedstawiono wyniki badania wytrzymałości kruszyw na miażdżenie.

Polerowalność kruszywa PSV

Jest to badanie stosowane do oceny kruszyw przeznaczonych do warstw wierzchnich dróg.

Wyniki badania dla obu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.