Jacek Gryga: Na budowy i remonty dróg w Polsce przeznaczane są ogromne pieniądze
Jacek Gryga, dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dot. niepewnej sytuacji rynkowej i jej wpływie na realizacje przeprowadzane przez ZDPK, innowacji technologicznych oraz planów zarządu na najbliższy czas.

Od stycznia 2022 r. piastuje Pan stanowisko dyrektora ZDP Krakowskiego. Jak podsumowałby Pan ten rok?
Jacek Gryga: Niewątpliwie był to rok pracowity i pełny wyzwań. Wewnętrzna reorganizacja instytucji, poszukiwania pracowników z odpowiednim wykształceniem, by wzmocnić ją kadrowo i wyzwania zewnętrzne czyli te, które mają wpływ nie tylko na ZDPK. Chodzi o wojnę za naszą wschodnią granicą, zmieniające się ceny robót i usług, co w konsekwencji powodowało, że przeznaczone na konkretne zadania środki po otwarciu ofert okazywały się za małe. Ważne jest to, że udawało się zaradzić wyzwaniom i zrealizować plany na 2022 r.
Co stanowiło dla Pana, jako dyrektora, największe wyzwanie?
Jacek Gryga: Pod tym względem nic się nie zmieniło. Zawsze jest za mało środków finansowych w instytucjach zarządzających drogami w stosunku do oczekiwań społeczeństwa. Chociaż trzeba to powiedzieć, że na budowy i remonty dróg w Polsce przeznaczane są ogromne pieniądze. Wzrastają jednak oczekiwania mieszkańców, którzy chcą wygodnych, bezpiecznych dróg, chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych i wiat przystankowych. Powiat krakowski jest specyficzny, bo podkrakowskie miejscowości już są bardzo zurbanizowane i ten proces zabudowy ciągle trwa i poszerza się. Mieszkańcy Krakowa bardzo chętnie wyprowadzają się pod miasto, ale nadal pracują i uczą się w mieście. Łączy się to z codziennymi dojazdami i spiętrzeniami ruchu podczas szczytów komunikacyjnych i dotarciem do przystanków komunikacji aglomeracyjnej chodnikiem. I to jest duże wyzwanie, aby nadążać z inwestycjami przy ograniczonych zasobach finansowych.
Jak ocenia Pan stan dróg podlegających pod Krakowski ZDP?
Jacek Gryga: W 2022 r. wykonaliśmy ocenę stanu dróg powiatowych, w powiecie krakowskim i wynika z niego, że 42 % tych dróg jest w dobrym stanie i 12% w stanie zadowalającym. Niestety 16% jest w stanie złym, a 18% w bardzo złym.
Jako ZDPK realizują Państwo często projekty dofinansowane m.in. ze środków budżetu państwa. Jakie są aktualnie największe inwestycje drogowe?
Jacek Gryga: Dla 10 inwestycji (remonty, przebudowy, budowy) mamy przyznane dofinansowanie z programów rządowych, a dla 16 kolejnych złożone są wnioski. Aktualnie w ramach dofinansowania z Rządowego Programu Rozwoju Dróg realizowane są remonty: ulic Daszyńskiego i Grunwaldzkiej w Krzeszowicach, DP 1154K na odcinku Przeginia – Sułoszowa, DP 2124K w miejscowościach Wola Filipowska, Filipowice, Miękinia, Nowa Góra i Ostrężnica, rozbudowa DP 2155K w Młodziejowicach. Natomiast z rządowego programu „Mosty dla Regionów” przyznane są środki na dokumentację projektową mostu na Wiśle w Jeziorzanach.
Czy jest coś, na co według Pana, w szczególny sposób należy zwrócić uwagę przy składaniu wniosków przy pozyskiwaniu środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg?
Jacek Gryga: Ważne są kryteria oceny. Trzeba sprawdzić co jest punktowane i spełnić warunki, jak również dołączyć wszystkie wymagane dokumenty. Chciałbym jeszcze dodać, że ważna jest współpraca z gminami w ramach Inicjatyw Samorządowych. W tym roku mamy 39 zadań jak budowa chodników czy remonty nawierzchni współfinansowane przez samorządy gminne.
Czy niepewna sytuacja rynkowa ma duży wpływ na realizacje przeprowadzane przez ZDPK?
Jacek Gryga: Można powiedzieć, że ma odczuwalny wpływ. Widoczne jest to w postępowaniach przetargowych. Zmniejszyła się ilość wykonawców. Oferty zgłasza mniej firm. W ofertach widać wzrost cen materiałów i usług. Często koszty proponowane przez wykonawców są wyższe niż przeznaczone na ten cel przez ZDPK. Jeżeli różnica jest duża trzeba powtarzać przetargi, co przedłuża procedury.
Z początkiem roku ZDPK dokonał zakupu samochodu do prac utrzymaniowych przy drogach powiatowych. Jakie korzyści przyniesie Zarządowi ta inwestycja?
Jacek Gryga: Już przynosi korzyści. Pozwala na szybkie działanie naszej ekipy technicznej w sprawach interwencyjnych. A są takie zgłoszenia, na które trzeba reagować szybko, np. przewrócony znak drogowy. Służy też jako pojazd patrolowy.
Czy ZDPK zainwestował jeszcze w jakieś maszyny do prac około drogowych?
Jacek Gryga: Tak, w grudniu 2022 r. zakupiliśmy traktor wielofunkcyjny z osprzętem do prac utrzymaniowych.
W zależności od tego jaki osprzęt się do niego zainstaluje, służy do usuwania śniegu, frezowania zawyżonych poboczy albo koszenia traw. To właśnie niepewna sytuacja rynkowa powoduje, że zarządca drogi nie może być uzależniony od wykonawców w zakresie prowadzenia takich prac. Obserwujemy spadek zainteresowania wśród wykonawców robotami utrzymaniowymi. Zdarza się, że nie wpływają żadne oferty do przetargów, co powoduje wydłużanie terminów prac w przyjętych harmonogramach, powtarzaniem przetargów i często wzrostem kosztów, z uwagi na wysokie ceny składanych ofert.
Przygląda się Pan innowacjom technologicznym pojawiającym się na rynku, które mogłyby być wdrażane przy drogowych inwestycjach zarządzanych przez ZDPK?
Jacek Gryga: Oczywiście, wszystko co poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego i trwałość nawierzchni jest
w kręgu mojego zainteresowania. M.in. sterowanie sygnalizacją świetlną, zasilanie fotowoltaiką, nowymi metodami badań geologicznych i geofizycznych. Ale także domieszki do mas bitumicznych, które np. zmniejszają hałas powodowany ruchem drogowym.
Jakie są plany ZDPK na ten rok?
Jacek Gryga: Planujemy przygotowanie dokumentacji dla kompleksowej rozbudowy lub przebudowy naszych dróg. Jest to istotne z punktu widzenia sprawnego funkcjonowania sieci dróg powiatu krakowskiego. Najpilniejszą sprawą jest uzyskanie w tym roku decyzji środowiskowej i ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej, dla mostu na rzece Wiśle, w Jeziorzanach. Aktualnie funkcjonuje tu tylko przeprawa promowa. Umowa z przewoźnikiem obowiązywać będzie jeszcze
w przyszłym roku i jak pokazał to ostatni przetarg coraz trudniej o wykonawcę takiej usługi. Budowa mostu łączącego gminę Liszki ze Skawiną jest więc pilna i konieczna.
Dziękuję za rozmowę
Przeczytaj również: Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...