VI seminarium szkoleniowe „Konstrukcje nawierzchni podatnych”
14 czerwca 2022 r. w Warszewie odbyła się szósta edycja seminarium szkoleniowego „Konstrukcje nawierzchni podatnych” zorganizowanego przez przedstawicieli firm Tensar Polska oraz Lotos Asfalt. „Magazyn Autostrady” objął wydarzenie patronatem medialnym, a Redaktor Zarządzająca Anna Górska-Zychla brała czynny udział w jej moderacji.
Seminarium szkoleniowe dotyczące zastosowań asfaltów oraz georusztów nowej generacji w nawierzchniach drogowych jak co roku cieszyło się dużym zainteresowaniem przedstawicieli biur projektowych i firm wykonawczych. Wydarzenie rozpoczęło się od wprowadzenia uczestników w tematykę i zakres szkolenia przez reprezentantów firm organizujących przedsięwzięcie – Michała Załęckiego (Lotos Asfalt) i Agnieszkę Kuleszewicz (Tensar Polska). Po części wprowadzającej Piotr Mazurowski (Tensar Polska) przybliżył słuchaczom problematykę stabilizacji podłoża gruntowego i dolnych warstw konstrukcji nawierzchni przy zastosowaniu georusztów heksagonalnych. Następnie Agnieszka Kędzierska (Lotos Asfalt) omówiła wątek asfaltów wysokomodyfikowanych. W swoim wykładzie przedstawiła wyniki prac badawczych i wdrożeniowych wysokomodyfikowanych lepiszczy asfaltowych, które wykazały, że są one produktami o ponadstandardowych właściwościach funkcjonalnych, charakteryzują się między innymi bardzo dobrą odpornością na koleinowanie, działanie wody i mrozu oraz świetną wytrzymałością zmęczeniową i odpornością na pękanie. Drugą część szkolenia otworzył kolejny wykład Piotra Mazurowskiego, tym razem poświęcony optymalizacji konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanego georusztem heksagonalnym. Podczas wystąpienia przedstawił on wyniki badań w pełnej skali nawierzchni z podbudową stabilizowaną georusztami. Ponownie zabrała też głos Agnieszka Kędzierska poruszając bardzo ważną kwestie „zielonych” technologii asfaltowych do budowy i remontów dróg. Omówiła ważne zagadnienia dot. nacisku w branży budowlanej na technologie zapewniające ekologiczne rozwiązania. Prelegentka potwierdziła, że technologie asfaltowe są ekologiczne i umożliwiają: obniżenie śladu węglowego i ingerencji w środowisko, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz oszczędność energii, obniżenie hałasu od ruchu pojazdów, drenaż nawierzchni i redukcję filmu wodnego, stuprocentowy recykling i ponowne użycie pozyskanych materiałów do warstw asfaltowych, jak również zagospodarowanie materiałów odpadowych. Temat ekologii poruszyła też w swoim wystąpieniu Kamila Kornacka (Tensar Polska) omawiając korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe wynikające ze zbrojenia nakładek asfaltowych kompozytem heksagonalnym.
Tegoroczna edycja Seminarium osiągnęła równie duży sukces, co poprzednie. Dyskusja podjęta w trakcie wykładów, jak i w kuluarach dowodzi, że szkolenia spełniają swoje zadanie i są przydatnymi narzędziami do uzupełniania wiedzy i wymiany wzajemnych doświadczeń związanych z problematyką konstrukcji trwałych nawierzchni drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...