Kolejne spotkanie naukowców branży transportowej z całego świata odbyło się w Katowicach
Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej od dawna jest platformą pozwalającą na dyskusję i wymianę informacji o nowych rozwiązaniach technicznych, osiągnięciach naukowych, nowych metodach kształcenia i innych wydarzeniach z branży transportowej. Takim już tradycyjnym wydarzeniem naukowym są międzynarodowe Sympozjum i Konferencja pt. „Transport Problems”, które odbywają się corocznie na w/w wydziale oraz innych miejscach południowej Polski, atrakcyjnych dla licznych gości zagranicznych.
W dniach 27-28.06.2022 r. na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej odbyło się XI Sympozjum Młodych Naukowców realizujących badania związane z szerokorozumianą problematyką transportu, a w dniach 29.06-01.07.2022 r. w Katowicach miała miejsce XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Transport Problems 2022”. Te dwa wydarzenia należy rozpatrywać jako kompleksową ofertę wymiany myśli naukowej, ponieważ wzajemnie się uzupełniają, a wielu naukowców uczestniczy jednocześnie w sympozjum oraz konferencji. Dowodem na to może być również opublikowanie wspólnej dla sympozjum i konferencji monografii (conference proceedings) obejmującej około tysięcy stron. Tegoroczne sympozjum oraz konferencja pomimo niezakończonego jeszcze zagrożenia wirusem Sars-Cov-2 zgromadziły co najmniej porównywalną do lat ubiegłych liczbę uczestników (244 specjalistów z 19 krajów).
Warto zaznaczyć, że w poprzednich dwóch latach te wydarzenia odbywały się w trybie zdalnym, ale głównym i jedynym miejscem obrad oraz nadawania transmisji był budynek uczelni. W tym roku podjęto decyzję, żeby przeprowadzić sympozjum i konferencję w trybie mieszanym. Decyzja ta spowodowała to, że organizatorzy musieli przezwyciężyć wiele dodatkowych trudności. Jedną z przykładowych było to, że sesja plenarna odbywała się w budynku w/w wydziału, ale już sesje tematyczne i główna część obrad odbywały się w Biznesowym Hotelu Silesian (Katowice) w równoległych sesjach, z jednoczesnym transmitowaniem ich na platformach Zoom oraz YouTube. Przeniesienie obrad i sprzętu technicznego z jednego obiektu do drugiego przy zapewnieniu odpowiedniej jakości i stabilności transmisji było pewnym wyzwaniem organizacyjnym. Dodatkowo nie z winy organizatorów Konferencji i Sympozjum „Transport Problems” terminy obu wydarzeń pokryły się z terminami Światowego Forum Miejskiego odbywającego się w Katowicach (WUF11), co w istotnym stopniu skomplikowało rozmieszczenie uczestników konferencji i sympozjum w hotelach. Mimo wszystko organizatorzy podjęli wyzwanie zorganizowania tych wydarzeń w tak trudnym i ogłoszonym publicznie terminie, gdyż uczestnicy od dawna wiedzą, że tradycyjnie odbywają się one w ostatnim tygodniu czerwca.
Jak zaznaczono powyżej, referaty naukowe zostały zaprezentowane i opublikowane w pokonferencyjnym wydaniu zawierającym 95 artykułów. W konferencji wzięli udział naukowcy z Europy, Azji, Afryki oraz Ameryki Północnej, co pozwala stwierdzić, że konferencja ta jest jedną z głównych płaszczyzn międzykontynentalnej wymiany i dyskusji naukowej związanej z tak ważną dla gospodarki dziedziną jaką jest transport.
Organizacja tych wydarzeń była również szczególnie trudna ze względu na atak Rosji na Ukrainę i trwającą tam wojnę. W poprzednich latach przedstawiciele Rosji i Białorusi brali udział w każdej edycji konferencji. Lecz w obecnej sytuacji organizatorzy konferencji zadecydowali o wyłączeniu naukowców z tych państw ze składu komitetu naukowego oraz o zakazie udziału ich specjalistów w obradach konferencji. Z drugiej strony solidaryzując się z całym narodem polskim, który wspiera Ukrainę w jej nierównej walce z agresorem, podjęto decyzję o zwolnieniu ukraińskich uczestników z opłat konferencyjnych.
Sesja plenarna konferencji odbyła się na Wydziale Transportu i została otwarta przez koordynatora konferencji prof. Aleksandra Sładkowskiego. Następnie przemówienie powitalne do uczestników konferencji wygłosił rektor Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk oraz prezydent miasta Katowice dr Marcin Krupa, ponieważ Konferencja odbywa się właśnie pod patronatem prezydenta miasta Katowice i rektora Politechniki Śląskiej. Trzecim patronem konferencji jest Krajowa Reprezentacja Doktorantów, która w szczególności patronuje Sympozjum Młodych Naukowców, na którym było przedstawiono sporo interesujących prezentacji doktorantów z różnych krajów.
Podczas sesji plenarnej wystąpili również czołowi naukowcy z Polski, Azerbejdżanu, Litwy i Bułgarii oraz przedstawiciele Wydziału Ruchu Drogowego Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, a także Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Referaty dotyczyły problemów wszystkich sektorów transportu. Dalej obrady odbywały się w 10 sekcjach w dwóch równoległych potokach. Szczególne zainteresowanie wzbudziły referaty delegacji z Kazachstanu, Algierii, Słowacji, Gruzji, Jordanii i kilku innych krajów.
Uczestnicy konferencji i sympozjum mogli również zaznajomić się z produkcją pojazdów szynowych w największej w Europie fabryce koncernu Alstom, zlokalizowanej w Chorzowie. Co istotne przy fabryce tej znajduje się również dział projektowy. Uczestnicy konferencji i sympozjum mogli również zapoznać się z funkcjonowaniem nowoczesnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice, a także zobaczyć lotnisko w Gliwicach z hangarem samolotów treningowych i nowoczesny symulator lotniczy Politechniki Śląskiej oraz poznać kulturę i historię regionu śląskiego podczas zwiedzania Kopalni GUIDO w Zabrzu i Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.
Podsumowując, można stwierdzić, że XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa i XI Sympozjum Młodych Naukowców odbywające się pod wspólną nazwą „Transport Problems” zakończyły się niekwestionowanym sukcesem. Wszystkich naukowców i praktyków zainteresowanych wymianą doświadczeń z tej dyscypliny organizatorzy konferencji zapraszają w przyszłym roku na kolejną edycję, która odbędzie się w dniach 26-30.06.2023.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...