Debata członków ZOPI o perspektywach branży projektowo-inżynierskiej
21 lipca br. w Gdańsku odbyło się kwartalne spotkanie firm członkowskich Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), poświęcone dyskusji o najważniejszych problemach tej części środowiska związanego z budownictwem infrastrukturalnym. Każde takie spotkanie jest także okazją do powitania w organizacji nowych członków – tylko w minionym kwartale do Związku przystąpiły 3 nowe firmy: Europrojekt Gdańsk, Highway i Fonon.
Spotkanie odbyło się w siedzibie jednej z największych firm projektowych w Polsce – Transprojektu Gdańskiego. Uczestnicy wysłuchali m.in. informacji o pracach tematycznych Grup Roboczych ZOPI, które są podstawową formą aktywności Związku. Dwie z tych grup zajmują się budownictwem drogowym: projektowaniem dróg i obiektów inżynierskich oraz nadzorem nad inwestycjami drogowymi. Z budową dróg wiąże się także główne pole funkcjonowania grupy roboczej zajmującej się geologią, jako częścią procesu przygotowania inwestycji. Pozostałe grupy zajmują się budownictwem kolejowym oraz nadzorem nad innymi inwestycjami, m.in. w sektorze gazowniczym i energetycznym.
Każda z grup ma oczywiście specyficzne problemy, które determinują codzienne funkcjonowanie firm członkowskich. Wspólnym problemem dla większości specjalności projektowych i inżynierskich są natomiast dramatyczne skutki rozkręcającej się spirali inflacyjnej w kraju. W chwili, gdy odbywało się spotkanie, wiadomo już było, że GDDKiA przygotowuje się do podpisywania aneksów waloryzacyjnych z firmami – generalnymi wykonawcami kontraktów i faktycznie 22 lipca pierwsze takie aneksy zwiększające limit waloryzacji do 10% zostały podpisane. Zgodnie z zapowiedziami drogowej dyrekcji, do końca sierpnia podpisane mają być pozostałe aneksy, w tym także do najstarszych, jeszcze niezrealizowanych umów, które w ogóle nie zawierały klauzul waloryzacyjnych albo miały je na poziomie 1%.
Dla uczestników gdańskiego spotkania oczywistym jest, iż analogiczne rozwiązania powinny znaleźć zastosowanie dla umów na projektowanie (choć akurat w przypadku GDDKiA, która preferuje formułę Zaprojektuj i Buduj, tych nie ma wiele) i na usługę nadzoru nad inwestycją (Inżyniera Kontraktu). Sprawa wymaga pilnego rozwiązania głównie ze względu na nienotowany od lat poziom inflacji. Jej skutek to przecież nie tylko wzrost cen materiałów budowlanych używanych do budowy dróg ale również wzrost cen paliw, kosztów delegacji, wynagrodzeń oraz cen stali i urządzeń wiertniczych (geologia). Inflacja powoduje również wzrost innych kosztów: wynajmu pomieszczeń, opłaty za energię, a także koszty kredytów, ubezpieczeń czy leasingów. Jak wszyscy pracodawcy, przedsiębiorstwa projektowe i inżynierskie muszą się także mierzyć z presją na wzrost wynagrodzeń, stanowiących podstawowy koszt w ich działalności.
Uczestnicy spotkania dyskutowali również o tym jak firmy inżynierskie mają się przygotować do funkcjonowania w trudnych okolicznościach, pewne jest bowiem to, że zaburzenia na rynku inwestycji potrwają jeszcze przez jakiś czas. Z dużym zainteresowaniem wysłuchali w tym kontekście rozważań Prezesa Zarządu firmy Value Engineering dr inż. Mariusza Paleczka na temat etycznego wymiaru biznesu, zwłaszcza w trójkącie inwestor-nadzór-projektant. Punktem wyjścia, a zarazem najlepszym podsumowaniem wystąpienia była myśl Johannesa Messnera, że choć może się zdarzyć sytuacja, że w pewnych okolicznościach poczynania nieetyczne, przynajmniej przejściowo będą nagradzane sukcesem ekonomicznym, to na dłuższą metę w dążeniu do celów gospodarczych środki niemoralne są równocześnie nieekonomiczne. Warto o tym pamiętać i konkurując z innymi firmami tej samej branży i realizując interesy własnej firmy wobec innych uczestników procesu inwestycyjnego.
Jak zapewniła – podsumowując spotkanie – Prezes Zarządu ZOPI Anna Oleksiewicz, Związek traktuje doprowadzenie do rzetelnej waloryzacji umów dla reprezentowanego przez siebie środowiska za kluczowe zadanie w obecnej sytuacji. Występuje w tej sprawie do urzędów państwowych jak Urząd Zamówień Publicznych, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a także do największych inwestorów jak GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA i marszałkowie województw. Współpracuje także z innymi organizacjami działającymi w branży.
Autor: Tomasz Orłowski
fot.: Tomasz Orłowski
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...