Debata członków ZOPI o perspektywach branży projektowo-inżynierskiej

21 lipca br. w Gdańsku odbyło się kwartalne spotkanie firm członkowskich Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), poświęcone dyskusji o najważniejszych problemach tej części środowiska związanego z budownictwem infrastrukturalnym. Każde takie spotkanie jest także okazją do powitania w organizacji nowych członków – tylko w minionym kwartale do Związku przystąpiły 3 nowe firmy: Europrojekt Gdańsk, Highway i Fonon.

Spotkanie odbyło się w siedzibie jednej z największych firm projektowych w Polsce – Transprojektu Gdańskiego. Uczestnicy wysłuchali m.in. informacji o pracach tematycznych Grup Roboczych ZOPI, które są podstawową formą aktywności Związku. Dwie z tych grup zajmują się budownictwem drogowym: projektowaniem dróg i obiektów inżynierskich oraz nadzorem nad inwestycjami drogowymi. Z budową dróg wiąże się także główne pole funkcjonowania grupy roboczej zajmującej się geologią, jako częścią procesu przygotowania inwestycji. Pozostałe grupy zajmują się budownictwem kolejowym oraz nadzorem nad innymi inwestycjami, m.in. w sektorze gazowniczym i energetycznym.

Każda z grup ma oczywiście specyficzne problemy, które determinują codzienne funkcjonowanie firm członkowskich. Wspólnym problemem dla większości specjalności projektowych i inżynierskich są natomiast dramatyczne skutki rozkręcającej się spirali inflacyjnej w kraju. W chwili, gdy odbywało się spotkanie, wiadomo już było, że GDDKiA przygotowuje się do podpisywania aneksów waloryzacyjnych z firmami – generalnymi wykonawcami kontraktów i faktycznie 22 lipca pierwsze takie aneksy zwiększające limit waloryzacji do 10% zostały podpisane. Zgodnie z zapowiedziami drogowej dyrekcji, do końca sierpnia podpisane mają być pozostałe aneksy, w tym także do najstarszych, jeszcze niezrealizowanych umów, które w ogóle nie zawierały klauzul waloryzacyjnych albo miały je na poziomie 1%.

Dla uczestników gdańskiego spotkania oczywistym jest, iż analogiczne rozwiązania powinny znaleźć zastosowanie dla umów na projektowanie (choć akurat w przypadku GDDKiA, która preferuje formułę Zaprojektuj i Buduj, tych nie ma wiele) i na usługę nadzoru nad inwestycją (Inżyniera Kontraktu). Sprawa wymaga pilnego rozwiązania głównie ze względu na nienotowany od lat poziom inflacji. Jej skutek to przecież nie tylko wzrost cen materiałów budowlanych używanych do budowy dróg ale również wzrost cen paliw, kosztów delegacji, wynagrodzeń oraz cen stali i urządzeń wiertniczych (geologia). Inflacja powoduje również wzrost innych kosztów: wynajmu pomieszczeń, opłaty za energię, a także koszty kredytów, ubezpieczeń czy leasingów. Jak wszyscy pracodawcy, przedsiębiorstwa projektowe i inżynierskie muszą się także mierzyć z presją na wzrost wynagrodzeń, stanowiących podstawowy koszt w ich działalności.

Uczestnicy spotkania dyskutowali również o tym jak firmy inżynierskie mają się przygotować do funkcjonowania w trudnych okolicznościach, pewne jest bowiem to, że zaburzenia na rynku inwestycji potrwają jeszcze przez jakiś czas. Z dużym zainteresowaniem wysłuchali w tym kontekście rozważań Prezesa Zarządu firmy Value Engineering dr inż. Mariusza Paleczka na temat etycznego wymiaru biznesu, zwłaszcza w trójkącie inwestor-nadzór-projektant. Punktem wyjścia, a zarazem najlepszym podsumowaniem wystąpienia była myśl Johannesa Messnera, że choć może się zdarzyć sytuacja, że w pewnych okolicznościach poczynania nieetyczne, przynajmniej przejściowo będą nagradzane sukcesem ekonomicznym, to na dłuższą metę w dążeniu do celów gospodarczych środki niemoralne są równocześnie nieekonomiczne. Warto o tym pamiętać i konkurując z innymi firmami tej samej branży i realizując interesy własnej firmy wobec innych uczestników procesu inwestycyjnego.

Jak zapewniła – podsumowując spotkanie – Prezes Zarządu ZOPI Anna Oleksiewicz, Związek traktuje doprowadzenie do rzetelnej waloryzacji umów dla reprezentowanego przez siebie środowiska za kluczowe zadanie w obecnej sytuacji. Występuje w tej sprawie do urzędów państwowych jak Urząd Zamówień Publicznych, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a także do największych inwestorów jak GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA i marszałkowie województw. Współpracuje także z innymi organizacjami działającymi w branży.

Autor: Tomasz Orłowski
fot.: Tomasz Orłowski

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.