Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie
20 października 2019 roku rozpoczęły się prace nad budową połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie. Zakończenie realizacji przewiduje się na wrzesień 2023 roku. Zamawiającym inwestycje jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a wykonawcą firma Metrostav Polska S.A. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020
Do podjęcia decyzji o pracach nad wspomnianą inwestycją,
zamawiających zmusił zły stan mostu nad rzeką Dunajec w Ostrowie,
który stanowił bardzo ważne połączenie autostrady A4 z tarnowskimi
Mościcami. W 2019 roku doszło do zamknięcia mostu i tym samym
wyłączenia go z użytku, co oznaczało utrudnienia dla kierowców,
mieszkańców, przewoźników autobusowych, służb ratunkowych oraz dla
zlokalizowanych na terenie Tarnowa Zakładów Azotowych. Samochody
próbujące dojechać z węzła Wierzchosławice (autostrada A4) do
tarnowskich zakładów azotowych muszą pokonać dodatkowy dystans
ponad 20 kilometrów, co generuje ogromne straty.
Zakres rzeczowy inwestycji
Projekt polega na utworzeniu połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie jako drogi klasy G, jednojezdniowej o 2 i 3 pasach ruchu, odcinkowo z pasami do lewoskrętu, o długości ok. 2,6 km. Planowana łącznica zlokalizowana jest na terenie województwa małopolskiego, powiatu tarnowskiego, gminy Wierzchosławice i miasta Tarnów. Początek łącznicy stanowić będzie włączenie do istniejącego wlotu skrzyżowania typu rondo (skrzyżowania ul. Witosa z ul. Chemiczną w Tarnowie) w km ok. 2+207. Koniec łącznicy – skrzyżowanie typu rondo węzła autostrady A4 z drogą gminną nr K202517 – km łącznicy ok. 4+826 wraz z dowiązaniem drogi dojazdowej do łącznicy autostrady A4.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przedstawiciel ZDW w Krakowie
Zadanie pn.: ,,Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie” realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie jest obecnie największą inwestycją drogowo-mostową realizowaną przez Województwo Małopolskie.
Inwestycja obejmuje budowę łącznicy o dł. 2,6 km (w tym ok. 500 m na terenie m. Tarnów) wraz z jednopasmowym rondem o średnicy 45 m oraz nowym obiektem mostowym na rzece Dunajec o dł. 815,6 m.Droga wojewódzka nr 973 (ul. Witosa) posiadać będzie przekrój 1x3, ścieżkę rowerową i chodnik po stronie południowej oraz ciąg pieszo-rowerowy po stronie północnej. Przyjęta lokalizacja nowego obiektu mostowego skutkuje zbliżeniem się do ujęć wody w Kępie Bogumiłowickiej i koniecznością spełnienia dodatkowych warunków w zakresie wykonania zabezpieczeń związanych z ochroną ujmowanych wód w rejonie ujęć w Kępie Bogumiłowickiej i Zbylitowskiej Górze.
Z projektowanym obiektem mostowym zaprojektowano drogę klasy G posiadającą przekrój 1x2. Wzdłuż drogi poprowadzony zostanie ciąg pieszo–rowerowy oraz wybudowane oświetlenie uliczne na całym zakresie zadania. Po przekroczeniu koryta rzeki Dunajec łącznik przebiega nad bocznicą kolejową zakładów Strunbet, a następnie poprzez pola włącza się do istniejącego ronda przy węźle autostradowym A4 Tarnów Zachód (Wierzchosławice).
Szczególną uwagę należy poświecić wspomnianemu obiektowi mostowemu, który przebiega zarówno w łuku pionowym, jak również poziomym.
Obiekt został zaprojektowany jako układ trzech belek ciągłych (M1, M2 oraz M3) z betonu sprężonego.
Obiekt M-1 składa się z przęseł od 1-7. Został zaprojektowany w stałym przekroju skrzynkowym o wysokości 2,5 m. Skrzynka składa się z pochylonych środników połączonych monolitycznie z płytą dolną oraz płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli zewnętrznych
i wewnętrznych.Obiekt M-2 składa się z przęseł 8-10. Został zaprojektowanym w przekroju skrzynkowym
o zmiennej wysokości dochodzącej do 8,5 m. Skrzynka składa się z pochylonych środników połączonych monolitycznie z płytą dolną oraz płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli i wewnętrznych. Na szczególną uwagę zasługuje przęsło nurtowe, którego długość
w mierzona w osiach podpór wynosi 185 m, co czyni je jednym z najdłuższych w Polsce wykonanym w technologii nawisowej.Obiekt M-3 składa się z przęseł od 11-12. Został zaprojektowany w stałym przekroju
o wysokości 2,5 m. Przekrój składa się z dwóch dźwigarów belowych. Belki w rozstawie osiowym 6, 4 m połączone są monolitycznie z płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli wewnętrznych.Niniejsze zadanie ma ogromne znaczenie zarówno dla powiatu tarnowskiego jak również całego Województwa Małopolskiego.
W stanie istniejącym brak jest ogólnodostępnego połączenia węzła autostradowego
w Wierzchosławicach z DW973 ze względu na zamknięcie mostu w Ostrowie. Pojazdy poruszające się na relacji A4 – Tarnów Zachód zmuszone są do przejazdu wydłużoną trasą. Samochody próbujące dojechać z węzła Wierzchosławice (autostrada A4) do tarnowskich zakładów azotowych muszą pokonać dodatkowy dystans ponad 20 kilometrów co generuje ogromne straty kosztów czasu i paliwa.
Funkcjonujące obecnie rozwiązania komunikacyjne nie zapewniają komfortu podróżowania, utrudniają pracę kierowcom, stwarzają niebezpieczeństwo wobec zmotoryzowanych
i pieszych a przede wszystkim ograniczają dostęp do stref aktywności gospodarczej.
Realizacja Projektu wpłynie m.in. na:
- poprawę dostępności do autostrady A4 (sieć TEN-T),
- poprawę dostępności do regionalnego ośrodka wzrostu jakim jest Tarnów,
- ułatwiony dojazd do stref aktywności gospodarczej w Tarnowie,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa pieszych.
Realizacja inwestycji poprawi jakość i dostępność do dróg w województwie oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników trasy. Przedsięwzięcie pozwoli na zlikwidowanie powstających zatorów oraz upłynnienie ruchu tranzytowego. Wpłynie to na zwiększenie konkurencyjności oraz zapewnienie spójności społecznej, gospodarczej
i przestrzennej co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności województwa małopolskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Wiktor Werfel, Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dotyczące dozoru ruchu odkrywkowego zakładu górniczego. Omawia m.in. najważniejsze aspekty pracy KRZG, podpowiada, skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej oraz jak zapewnić bezpieczeństwo załogi zakł...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Według prognozy z kwietnia, wzrost niepewności związany z wojną w Ukrainie i rosnące stopy procentowe będą skutkować ograniczeniem inwestycji w polskiej gospodarce w 2022 r., co przełoży się na spadek produkcji cementu do 19 mln t (-1,6% r/r). Przemysł cementowy w Polsce jest kluczową i strategiczną branżą gospodarki, a polską racją stanu powinno być wspieranie branży cementowej. Branża cementowa zmaga się z licznymi problemami. Aby omówić jej obecną sytuację, Stowarzyszenie Producentów Cemen...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Transport samochodowy jest dominującym rodzajem transportu technologicznego w kopalniach surowców skalnych, a jego opłacalność jest ściśle powiązana z kosztami eksploatacji. Racjonalny dobór systemu transportowego z wykorzystaniem wozideł technologicznych powinien wynikać z dokładnej analizy aspektów techniczno-ekonomicznych – inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych. Ponadto wozidła technologiczne powinny być dobierane z uwzględnieniem wszystkich istotnych parametrów do określonych warunków górn...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...