Beton w budownictwie tunelowym – cz. II

Technologie tunelowania rozwijają się coraz dynamiczniej – liczba budowanych tuneli rośnie z roku na rok. Wykorzystywane w nich mieszanki betonowe muszą być specjalnie przygotowane do tego zadania.

Metody wykonywania tuneli można podzielić na:

  • metody: odkrywkowe, górnicze,
  • pipe roofing oraz przecisk hydrauliczny,
  • wiercenie z wykorzystaniem maszyn TBM (tunnel boring machines) i SM (shield machines).

Wybór odpowiedniej metody zależy od specyfiki miejsca, w którym ma powstać obiekt. Kolejnym istotnym elementem jest wybór odpowiedniej mieszanki betonowej, która ma zapewniać komfort użytkowania, a jednocześnie podnosić bezpieczeństwo korzystania z tunelu.

Beton natryskowy na przykładzie budowy tunelu w ciągu drogi S7 na odcinku Naprawa – Skomielna Biała

Wykonywanie torkretowania metodą „mokrą”

Główną ideą metody jest podawanie do maszyny mieszanki betonowej przygotowanej na węźle betoniarskim, co eliminuje większość problemów metody suchej. Mieszankę betonową podaje się hydraulicznie tak zwanym strumieniem gęstym do dyszy wylotowej, gdzie doprowadzone są przewody z aktywatorem oraz ze sprężonym powietrzem. Od tego miejsca mieszanka z aktywatorem jest natryskiwana pneumatycznie (rys. 7*). Operator maszyny musi dopasować szybkość przepływu strumienia powietrza, aby mieszankę podawać w sposób ciągły, co gwarantuje jej dobre zagęszczenie, wysokie wytrzymałości wczesne oraz końcowe i minimalizację odbicia. Dysza wylotowa w przypadku natrysku automatycznego powinno ustawić się w odległości 1-2 m od elementu oraz pod kątem 90°. Natryskiwanie mieszanki powinno odbywać się warstw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.