Zapewnienie trwałości mostów kolejowych przez Wisłę w Krakowie

Mosty przez Wisłę w ramach budowy linii E-30 stanowią istotny krok w rozwoju infrastrukturalnym Krakowa, dlatego zastosowane rozwiązania musiały charakteryzować się niezawodnością oraz wyjątkową trwałością. Te aspekty były kluczowe w procesie projektowym, co w znaczącym stopniu przyczyniło się do wprowadzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań.

W ramach kontraktu „Modernizacja linii kolejowej E30 pomiędzy Kraków Główny Towarowy − Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” w latach 2017-2023 powstaje nowa kolejowa przeprawa mostowa w centrum Krakowa. W skład przeprawy wchodzą trzy mosty, każdy składający się z trzech przęseł o rozpiętościach Lt = 49,5 m +116,0 m + 63,5 m. Całkowita długość mostów wynosi 234,2 m, szerokość całkowita przeprawy to 48,52 m, na którą składają się jednotorowy most z ciągiem pieszo-rowerowym, dwutorowy most środkowy M1, a także jednotorowy most M2 b3 = 10,36 m.

Analiza warunków projektu przed opracowaniem koncepcji architektoniczno-konstrukcyjnej

Przyjęty układ konstrukcyjny ma swoje źródło w podejściu do istniejącej od 1879 roku przeprawy wybudowanej jako 6-przęsłowa Lt = 36,9 + 37,10 + 4 x 36,90 m, złożona z dwóch równoległych mostów jednotorowych o przęsłach wolnopodpartych wspartych na wspólnych podporach oraz dodatkowej konstrukcji wsporczej pod rurociąg wody pitnej Ø800 mm. Stalowa konstrukcja przęsłowa była wybudowana na istniejących podporach (z 1879 r.) w latach 80. i 90. ubiegłego wieku.

W ekspertyzie [1] opracowanej przez zespół pod przewodnictwem prof. dr. hab. Jana Bienia stwierdzono, że konstrukcja nie spełnia już wymogów, jakie stawia się dla obiektów budowanych wg klasy obciążeń α = 1,21 taborem kolejowym wg PN-EN 1991-2:2007, oraz że elementy stalowego ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.