Zaawansowane studium stref zakotwienia systemu podwieszenia Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy, cz. I

Opisany w artykule problem dotyczy skutków nadmiernych odkształceń niektórych detali zakotwienia kabli podwieszenia (want) w pomoście, które stwierdzono w Moście Uniwersyteckim w Bydgoszczy. Mimo że most był w eksploatacji przez siedem lat, odkształcenia zostały zakwalifikowane jako niebezpieczny objaw niedostatecznej nośności tego elementu konstrukcji, co ostatecznie poskutkowało wyłączeniem obiektu z eksploatacji.

Obiekty budowlane, w tym mosty, wymagają szczególnej uwagi w całym cyklu ich życia. Czasami, poza standardowym podejściem inżynierskim opartym na obowiązujących normach i przepisach, wymagana jest wypowiedź ekspercka wykraczająca znacznie poza ustalone i powszechnie stosowane przez inżynierów regulacje. Jednak taka wypowiedź ekspercka powinna oparta być na głęboko uzasadnionych podstawach merytorycznych. W połowie 2020 roku w środowisku mostowym pojawiła się niepokojąca informacja o wykryciu trwałych deformacji blach węzłowych detali zakotwienia systemu podwieszenia w pomoście Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. W konsekwencji tego faktu, na podstawie wniosków z ekspertyzy [3], Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMKiP) w Bydgoszczy zdecydował o zamknięciu obiektu dla ruchu na początku roku 2021. Jako pokłosie tego stanu rzeczy rozpoczęła się szeroka dyskusja na temat przyczyn powstania tych uszkodzeń, jak również zasadności wyłączenia mostu z eksploatacji. W artykule przedstawiono eksperckie podejście do określenia rzeczywistej nośności granicznej dolnych zakotwień kabli, które w przeciwieństwie do standardowych analiz inżynierskich umożliwia wierne opisanie aktualnego stanu konstrukcji i określenie poziomu jej wytężenia.

Krótka charakterystyka mostu

Most Uniwersytecki jest konstrukcją podwieszoną typu jednopylonowego zlokalizowaną w ciągu ul. Ogiń...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.