Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2022 Roku oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2022 Roku!
Komisja Konkursowa w wyniku szczegółowej analizy materiałów z wizytowanych inwestycji oświetleniowych i wnikliwej dyskusji przyznała następujące nagrody w 24 edycji Konkursu.

Nagroda Główna
Nagrodę Główną przyznano Zarządowi Dróg Miejskich w Warszawie oraz firmie Lug Light Factory Sp. z o. o. – producentowi i dostawcy opraw SAVA, montowanych na latarniach, oraz opraw Urbano i Urbino na wysokich masztach – za modernizację oświetlenia ulicznego ponad 300 ulic na terenie miasta stołecznego Warszawa.
Tytuł „NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2022 ROKU”
Równocześnie tytuł „NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2022 ROKU” otrzymało miasto stołeczne Warszawa, reprezentowane w Konkursie przez Zarząd Dróg Miejskich.
Zgłoszona inwestycja oświetleniowa to wynik zarówno bardzo dobrze opracowanych i przemyślanych warunków zamówienia, skonsultowanych z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego, jak i profesjonalna realizacja tych warunków przez wykonawcę opraw oświetleniowych, firmę Lug Light Factory Sp. z o. o. W ramach realizacji zamówienia firma Lug Light Factory Sp. z o. o. opracowała, zgodny z zamówieniem, nowy, certyfikowany typ oprawy –SAVA. Firma LUG wykonała dla każdej z ulic objętych zamówieniem pełne obliczenia oświetleniowe, na podstawie których dobrany został rozsył strumienia świetlnego poszczególnych opraw oświetleniowych. Dostarczono oprawy oświetleniowe z jednoznacznym wskazaniem, na którym słupie oświetleniowym i w jaki sposób należy każdą z nich zamontować. Komisja ocenia uzyskany efekt oświetleniowy jako bardzo dobry, przekraczający w wielu miejscach wymagania normatywne. Przy aktualnych cenach energii elektrycznej przeprowadzona inwestycja oświetleniowa powinna pozwolić na szybki zwrot kosztów inwestycyjnych.
Nagroda specjalna im. Alicji Peczyńskiej
Komisja przyznała także firmie Lug Light Factory Sp. z o.o. Nagrodę Specjalną im. Alicji Peczyńskiej – za nieprzeciętne i niestandardowe rozwiązania oświetleniowe w zakresie zaprojektowania, doboru i dostawy opraw oświetleniowych przeznaczonych do modernizacji oświetlenia ulicznego miasta.
Pani mgr inż. Alicja Peczyńska była ekspertem techniki świetlnej w zakresie oświetlenia zewnętrznego, wychowawcą kilku pokoleń polskich oświetleniowców. Przez wiele lat była członkiem Prezydium Polskiego Komitetu Oświetleniowego, Przewodniczącą Komisji Oświetlenia Drogowego, a w latach 1987-90, Przewodniczącą PKOśw. Promowała nowe rozwiązania, zwracając uwagę nie tylko na potrzebę spełnienia wymagań określonych w normach, ale też zapewnienie dobrego komfortu widzenia.
Tytuł NAJLEPSZEJ INWESTYCJI OŚWIETLENIOWEJ 2022 Roku
Tytuł NAJLEPSZEJ INWESTYCJI OŚWIETLENIOWEJ 2022 Roku przyznano firmie Luxon Sp. z o. o. – za modernizację oświetlenia LED dla zakładów CIECH Soda Polska w Janikowie oraz Inowrocławiu.
Komisja wzięła pod uwagę zarówno zakres inwestycji, jak i osiągnięty rezultat oświetleniowy.
Wymieniono 14000 opraw oświetleniowych w halach produkcyjnych, pomieszczeniach administracyjno-biurowych i socjalnych oraz na terenie zewnętrznym, uzyskując wymagane poziomy oświetlenia. Wymianę prawie 12000 opraw w pomieszczeniach produkcyjnych wykonywano bez przerywania procesów produkcyjnych, które trwają 24 godziny na dobę w warunkach wysokiej temperatury, dużego zapylenia i unoszących się w powietrzu oparów substancji chemicznych. Warto przy tym podkreślić, że modernizację przeprowadzono w ciągu zaledwie 6 miesięcy – co wymagało niezwykle dobrej organizacji pracy i zaangażowania ze strony pracowników firmy Luxon Sp. z o.o. Uzyskane oszczędności rocznego zużycia energii w wysokości 10000 MWh mogą być dla innych zakładów produkcyjnych wiarygodnym przykładem konieczności wymiany oświetlenia na nowoczesne, energooszczędne oświetlenie LED.
W kategorii OŚWIETLENIE DRÓG I TERENÓW PUBLICZNYCH:
I nagrodę przyznano Gminie Miejskiej Legionowo – za oświetlenie drogi nr 61 Warszawa-Ostrołęka na odcinku przejścia przez Legionowo.
W ramach rozbudowy drogi, w obszarze jej przejścia przez Legionowo, zrealizowano oświetlenie ponad 1600-metrowego odcinka z użyciem energooszczędnych opraw drogowych ze źródłami światła LED. Uzyskano idealne normatywne parametry oświetlenia, doskonały poziom luminancji oraz bardzo dobrą równomierność. Zrealizowana inwestycja zwiększa bezpieczeństwo użytkowników drogi i stanowi nowoczesne, zasługujące na uznanie rozwiązanie.
W kategorii OŚWIETLENIE ZEWNĘTRZNE: TERENÓW MIEJSKICH I PUBLICZNYCH, TERENÓW REKREACYJNYCH, PARKÓW I OGRODÓW ORAZ MAŁEJ ARCHITEKTURY:
I miejsce przyznano Gminie Korycin – za oświetlenie plaży nad zalewem w Korycinie wraz z infrastrukturą rekreacyjną.
Zaprezentowana inwestycja oświetleniowa wyróżnia się w aspekcie funkcjonalnym i estetycznym. Jest elementem kreującym przyjazną, bezpieczną oraz ciekawą przestrzeń dla mieszkańców gminy Korycin oraz gmin sąsiednich. Odpowiedni dobór oświetlenia znakomicie podkreśla walory rekreacyjne i użytkowe obiektu. Zdaniem Komisji zaprezentowane instalacje oświetleniowe wykonane zostały w sposób przemyślany, spójny, z użyciem nowych technologii – przez co zapewniają wysoki komfort funkcjonalny i użytkowy obiektu.
II miejsce otrzymuje Gmina Miejska Legionowo – za oświetlenie integracyjnej przestrzeni rekreacyjnej na terenie osiedla „Jagiellońska” w Legionowie.
Przestrzeń rekreacyjną na terenie osiedla „Jagiellońska” zaprojektowano i wykonano
z przeznaczeniem dla mieszkańców Legionowa do wspólnego spędzania czasu. Na wydzielonym wśród bloków mieszkalnych skwerze usytuowano plac zabaw dla dzieci, urządzenia siłowni plenerowej dla dorosłych oraz elementy małej architektury takie jak altanki, ławeczki, stanowiska piknikowe itp. Wszystkie elementy zostały starannie oświetlone oprawami oświetleniowymi dostosowanymi do charakteru przestrzeni. Zastosowano oprawy parkowe na słupach, niskie słupki oświetleniowe oraz linie świetlne. Oświetlenie całej przestrzeni jest spójne, zapewnia duży komfort widzenia i podkreśla charakter oświetlanego obszaru. Dobrze oświetlona przestrzeń rekreacyjna sprzyja zabawie, relaksowi i integracji lokalnej społeczności.
W kategorii OŚWIETLENIE WEWNĘTRZNE
I miejsce przyznano firmie Wojnarowscy Sp. z o.o. – za oświetlenie salonu samochodowego Ferrari & MASERATI z częścią restauracyjną.
Oświetlenie salonu samochodowego zostało dostosowane do jego szczególnego charakteru, z dużą dbałością o wysoką jakość opraw oświetleniowych i estetykę rozwiązań. Zadbano o zastosowanie opraw o odpowiednim współczynniku oddawania barw, aby w obszarach, gdzie odwzorowanie koloru eksponowanych samochodów ma szczególne znaczenie, uzyskać ich rzeczywisty kolor. W miejscach ekspozycji zastosowano powierzchnie świecące, uzupełnione oświetleniem punktowym i liniami świetlnymi. Zastosowane sterowanie oświetleniem pozwala na uzyskanie różnych konfiguracji oświetlenia, dla różnych obszarów salonu, stosownie do zmieniającej się ekspozycji. Oświetlenie zapewnia duży komfort widzenia i wydobywa istotne elementy eksponowanych pojazdów. Uzyskano efekt na najwyższym poziomie profesjonalizmu.
Serdeczne gratulacje i wyrazy największego uznania!
źródło i fot.: PZPO
Przeczytaj również: A1 zostanie poszerzona
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...