Wykonywanie nawierzchni betonowych w świetle kar za nieprawidłowe położenie dybli i kotew

W materiale przedstawiono podstawowe sposoby wbudowania dybli i kotew w nawierzchnię betonową. A także sposoby oceny ich położenia w kontekście odbiorowym. Szczególnej analizie poddano przypadki, w których położenie dybli znajduje się w zakresie naliczania kar lub braku możliwości ich odebrania w świetle obowiązujących wytycznych GDDKiA.

W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost udziału nawierzchni betonowych w sieci dróg krajowych, zwłaszcza tych szybkiego ruchu. Rozwój tej technologii następuje płynnie, co widać na przykładzie będących w budowie doświadczalnych odcinków o ciągłym zbrojeniu, odcinków o zmiennym pochyleniu poprzecznym tzw. „kopert” czy nawierzchni betonowej na obiektach inżynierskich. Wiodącym rozwiązaniem jest nawierzchnia, w której dyble i kotwy zapewniają współpracę między sąsiadującymi płytami, a także zapobiegają zjawisku klawiszowania. Ich prawidłowa praca możliwa jest dzięki właściwemu położeniu w nawierzchni, na którą składa się pięć parametrów:

  • przesunięcie pionowe rozumiane jako różnica położenia pręta względem środka grubości płyty,
  • rozstaw między prętami,
  • przesunięcie poziome pręta względem szczeliny dylatacyjnej,
  • obrót pręta w pionie względem środka płyty,
  • obrót pręta w poziomie względem środka płyty.

Wbudowanie dybli i kotew w nawierzchnię betonową

Umieszczenie dybli lub kotew w trakcie układania nawierzchni betonowej można wykonać na trzy podstawowe sposoby:

  • rozmieszczenie na stalowych stojakach przymocowanych do podłoża pod płytą przed rozpoczęciem prac nawierzchniowych – rzadko stosowana, dotyczy głównie przypadków dobudowywania pasa ruchu do wykonanej wcześniej jezdni;
  • nawiercenie w ścianie b...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.