Wykonywanie nawierzchni betonowych w świetle kar za nieprawidłowe położenie dybli i kotew
W materiale przedstawiono podstawowe sposoby wbudowania dybli i kotew w nawierzchnię betonową. A także sposoby oceny ich położenia w kontekście odbiorowym. Szczególnej analizie poddano przypadki, w których położenie dybli znajduje się w zakresie naliczania kar lub braku możliwości ich odebrania w świetle obowiązujących wytycznych GDDKiA.
W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost udziału nawierzchni betonowych w sieci dróg krajowych, zwłaszcza tych szybkiego ruchu. Rozwój tej technologii następuje płynnie, co widać na przykładzie będących w budowie doświadczalnych odcinków o ciągłym zbrojeniu, odcinków o zmiennym pochyleniu poprzecznym tzw. „kopert” czy nawierzchni betonowej na obiektach inżynierskich. Wiodącym rozwiązaniem jest nawierzchnia, w której dyble i kotwy zapewniają współpracę między sąsiadującymi płytami, a także zapobiegają zjawisku klawiszowania. Ich prawidłowa praca możliwa jest dzięki właściwemu położeniu w nawierzchni, na którą składa się pięć parametrów:
- przesunięcie pionowe rozumiane jako różnica położenia pręta względem środka grubości płyty,
- rozstaw między prętami,
- przesunięcie poziome pręta względem szczeliny dylatacyjnej,
- obrót pręta w pionie względem środka płyty,
- obrót pręta w poziomie względem [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




