Wykonanie wyjść ewakuacyjnych na przykładzie tunelu w Świnoujściu

Jednym z najtrudniejszych zadań przy budowie tunelu pod Świną w Świnoujściu była realizacja wyjść ewakuacyjnych, które powstały przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu.

Z początkiem 2023 r. minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. W tym czasie na budowie trwała między innymi budowa dróg, ramp dojazdowych do tunelu, konstrukcji wewnętrznych, jak również jednego z najtrudniejszych zadań przy całej realizacji - wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu. Głównym Inwestorem realizacji jest Gmina Miasto Świnoujście. Jego Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. a nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Wyjścia ewakuacyjne – opis

Na odcinku tunelu drążonego TBM o długości ok 1484 m, zaprojektowano dwa wyjścia ewakuacyjne, dzieląc odcinek na niemal trzy równe strefy o długości około 494 m. Zmienne warunki geologiczne, geometria konstrukcji wyjścia, skomplikowany układ lanc mrożeniowych, ograniczona przestrzeń robocza na każdym z etapów, utrudniona logistyka, wypływały na zwiększenie ryzyka wykonania robót. Wszystkie te uwarunkowania oraz zagrożenia wymuszały spełnienia wysokich standardów w zakresie przygotowania przed rozpoczęcie każdego z etapów robót, jakości wykonania, bezpieczeństwa prowadzonych prac, kontroli technicznej.

Wyjście ewakuacyjne składa się z bocznej wnęki, umożliwiającej komunikację z poziomu jezdni do galerii ewakuacyjnej, znajdującej się pod płytą drogową, w uszczelnionym prefabrykacie typu „U-shape”.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.