Węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów
Przedmiotem realizacji jest projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zad. A: odc. I węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów. Inwestycja pełni funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi i ułatwia komunikację między: Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią.
Całość drogi ekspresowej S14 będzie miała ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stanie się istotną inwestycją dla całego regionu. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Nadzór inwestycyjny nad realizacją sprawuje Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj Sp.j., natomiast wykonawcą robót jest konsorcjum firm – Lider Konsorcjum Budimex S.A. oraz Partner Konsorcjum Strabag Sp. z o.o.
Otwarcie pierwszego odcinka Zachodniej Obwodnicy Łodzi nastąpiło w czerwcu br.
Opis inwestycji
Opisywana inwestycja w całości przebiega przez teren województwa łódzkiego. Jej realizacja stanowi domknięcie ringu powstałego z autostrady A2, autostrady A1 i drogi ekspresowej S8. Początek drogi jest zlokalizowany na węźle Róża, u zbiegu z drogą ekspresową S8, i zmierza w kierunku północnym. Koniec odcinka znajduje się na połączeniu z droga krajową nr 91, w okolicach miejscowości Słowik. W ramach inwestycji wykonano: budowę obiektów inżynierskich, budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej oraz wycinkę istniejącej zieleni i przeniesienie roślin objętych ochroną.
Korzyści wynikające z realizacji przedmiotowego odcinka
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Maciej Zalewski, Główny Specjalista Pion Dyrektora Oddziału Stanowisko ds. Komunikacji
25 czerwca przekazaliśmy do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Oznacza to, że kierowcy mają do dyspozycji następne 12,2 km nowoczesnej trasy, która pozwoli wyprowadzić część ruchu nie tylko z Łodzi, ale także z sąsiednich miejscowości (Aleksandrów Łódzki i Konstantynów Łódzki).
Nowy odcinek ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy sobie 12,2 km długości. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. W ramach budowy wykonano wykopy o łącznej objętości blisko 550 tyś. m3, zaś łączna objętość nasypów to niemal 1,5 mln m3. Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł.
Bierze on początek na węźle Łódź Lublinek, a kończy na węźle Aleksandrów Łódzki. Oddanie do użytkowania nowego fragmentu trasy nie tylko zdecydowanie poprawiło komfort codziennego funkcjonowania mieszkańcom okolicznych miejscowości i istotnie podniosło poziom bezpieczeństwa, ale także skróciło czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Tym samym w znacznym stopniu został także ograniczony ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.
Najnowszy odcinek drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci etap powstawania tej ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej trasy. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km (z czego 9,6 km stanowiła droga ekspresowa, a pozostałe 5,6 km DK14 bis) został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, był realizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku. Aktualnie oddany fragment trasy to już jej przedostatni odcinek.
Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Aktualnie zaawansowanie prac sięga tam 70% i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale będzie ułatwiony przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego. Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8 i od zachodu – droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.Lech Sekyra, Prezes PGE Ekoserwis
Rozbudowa autostrad i tras szybkiego ruchu, ale także dróg o lokalnym znaczeniu, wymaga dostarczenia wielu ton kruszyw. Nie muszą to być kruszywa naturalne. Patrząc przez pryzmat zrównoważonego rozwoju i troski o nasze środowisko, można nawet twierdzić, że powinniśmy w jak największym stopniu wykorzystywać kruszywa alternatywne jako substytut naturalnych surowców. Na szczęście technologie rozwijające się w ramach gospodarki obiegu zamkniętego umożliwiają coraz efektywniejsze przetwarzanie ubocznych produktów spalania węgla w energetyce zawodowej, czyli tzw. ups-ów, w pełnowartościowe wyroby budowlane. Faktem jest, że w ostatnich latach coraz częściej i z coraz większym powodzeniem oferowane na rynku materiały alternatywne znajdują skuteczne zastosowanie. Dzieje się tak na przykład podczas realizacji największych krajowych inwestycji, takich jak trasa S14, która będzie stanowić zachodnią obwodnicę Łodzi.
Nowe technologie stwarzają wiele możliwości wykorzystania ubocznych produktów spalania i wydobycia, a w konsekwencji skutecznego oszczędzania bogactw naturalnych. Istotną rolę w tym procesie odgrywają jednostki naukowe i badawcze wskazujące wartość dostępnych materiałów oraz określające różnorodne możliwości ich skutecznego i wartościowego powrotu do cyklu produkcyjnego. W ten kontekst doskonale wpisze się bełchatowskie Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego tworzone przez spółkę PGE Ekoserwis z Grupy Kapitałowej PGE. Jego działalność będzie między innymi wprost skoordynowana z rosnącymi potrzebami materiałowymi w inżynierii lądowej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...