Węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów
Przedmiotem realizacji jest projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zad. A: odc. I węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów. Inwestycja pełni funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi i ułatwia komunikację między: Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią.
Całość drogi ekspresowej S14 będzie miała ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stanie się istotną inwestycją dla całego regionu. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Nadzór inwestycyjny nad realizacją sprawuje Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj Sp.j., natomiast wykonawcą robót jest konsorcjum firm – Lider Konsorcjum Budimex S.A. oraz Partner Konsorcjum Strabag Sp. z o.o.
Otwarcie pierwszego odcinka Zachodniej Obwodnicy Łodzi nastąpiło w czerwcu br.
Opis inwestycji
Opisywana inwestycja w całości przebiega przez teren województwa łódzkiego. Jej realizacja stanowi domknięcie ringu powstałego z autostrady A2, autostrady A1 i drogi ekspresowej S8. Początek drogi jest zlokalizowany na węźle Róża, u zbiegu z drogą ekspresową S8, i zmierza w kierunku północnym. Koniec odcinka znajduje się na połączeniu z droga krajową nr 91, w okolicach miejscowości Słowik. W ramach inwestycji wykonano: budowę obiektów inżynierskich, budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej oraz wycinkę istniejącej zieleni i przeniesienie roślin objętych ochroną.
Korzyści wynikające z realizacji przedmiotowego odcinka
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Maciej Zalewski, Główny Specjalista Pion Dyrektora Oddziału Stanowisko ds. Komunikacji
25 czerwca przekazaliśmy do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Oznacza to, że kierowcy mają do dyspozycji następne 12,2 km nowoczesnej trasy, która pozwoli wyprowadzić część ruchu nie tylko z Łodzi, ale także z sąsiednich miejscowości (Aleksandrów Łódzki i Konstantynów Łódzki).
Nowy odcinek ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy sobie 12,2 km długości. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. W ramach budowy wykonano wykopy o łącznej objętości blisko 550 tyś. m3, zaś łączna objętość nasypów to niemal 1,5 mln m3. Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł.
Bierze on początek na węźle Łódź Lublinek, a kończy na węźle Aleksandrów Łódzki. Oddanie do użytkowania nowego fragmentu trasy nie tylko zdecydowanie poprawiło komfort codziennego funkcjonowania mieszkańcom okolicznych miejscowości i istotnie podniosło poziom bezpieczeństwa, ale także skróciło czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Tym samym w znacznym stopniu został także ograniczony ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.
Najnowszy odcinek drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci etap powstawania tej ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej trasy. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km (z czego 9,6 km stanowiła droga ekspresowa, a pozostałe 5,6 km DK14 bis) został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, był realizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku. Aktualnie oddany fragment trasy to już jej przedostatni odcinek.
Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Aktualnie zaawansowanie prac sięga tam 70% i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale będzie ułatwiony przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego. Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8 i od zachodu – droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.Lech Sekyra, Prezes PGE Ekoserwis
Rozbudowa autostrad i tras szybkiego ruchu, ale także dróg o lokalnym znaczeniu, wymaga dostarczenia wielu ton kruszyw. Nie muszą to być kruszywa naturalne. Patrząc przez pryzmat zrównoważonego rozwoju i troski o nasze środowisko, można nawet twierdzić, że powinniśmy w jak największym stopniu wykorzystywać kruszywa alternatywne jako substytut naturalnych surowców. Na szczęście technologie rozwijające się w ramach gospodarki obiegu zamkniętego umożliwiają coraz efektywniejsze przetwarzanie ubocznych produktów spalania węgla w energetyce zawodowej, czyli tzw. ups-ów, w pełnowartościowe wyroby budowlane. Faktem jest, że w ostatnich latach coraz częściej i z coraz większym powodzeniem oferowane na rynku materiały alternatywne znajdują skuteczne zastosowanie. Dzieje się tak na przykład podczas realizacji największych krajowych inwestycji, takich jak trasa S14, która będzie stanowić zachodnią obwodnicę Łodzi.
Nowe technologie stwarzają wiele możliwości wykorzystania ubocznych produktów spalania i wydobycia, a w konsekwencji skutecznego oszczędzania bogactw naturalnych. Istotną rolę w tym procesie odgrywają jednostki naukowe i badawcze wskazujące wartość dostępnych materiałów oraz określające różnorodne możliwości ich skutecznego i wartościowego powrotu do cyklu produkcyjnego. W ten kontekst doskonale wpisze się bełchatowskie Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego tworzone przez spółkę PGE Ekoserwis z Grupy Kapitałowej PGE. Jego działalność będzie między innymi wprost skoordynowana z rosnącymi potrzebami materiałowymi w inżynierii lądowej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...