Węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów
Przedmiotem realizacji jest projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zad. A: odc. I węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów. Inwestycja pełni funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi i ułatwia komunikację między: Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią.
Całość drogi ekspresowej S14 będzie miała ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stanie się istotną inwestycją dla całego regionu. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Nadzór inwestycyjny nad realizacją sprawuje Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj Sp.j., natomiast wykonawcą robót jest konsorcjum firm – Lider Konsorcjum Budimex S.A. oraz Partner Konsorcjum Strabag Sp. z o.o.
Otwarcie pierwszego odcinka Zachodniej Obwodnicy Łodzi nastąpiło w czerwcu br.
Opis inwestycji
Opisywana inwestycja w całości przebiega przez teren województwa łódzkiego. Jej realizacja stanowi domknięcie ringu powstałego z autostrady A2, autostrady A1 i drogi ekspresowej S8. Początek drogi jest zlokalizowany na węźle Róża, u zbiegu z drogą ekspresową S8, i zmierza w kierunku północnym. Koniec odcinka znajduje się na połączeniu z droga krajową nr 91, w okolicach miejscowości Słowik. W ramach inwestycji wykonano: budowę obiektów inżynierskich, budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej oraz wycinkę istniejącej zieleni i przeniesienie roślin objętych ochroną.
Korzyści wynikające z realizacji przedmiotowego odcinka
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Maciej Zalewski, Główny Specjalista Pion Dyrektora Oddziału Stanowisko ds. Komunikacji
25 czerwca przekazaliśmy do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Oznacza to, że kierowcy mają do dyspozycji następne 12,2 km nowoczesnej trasy, która pozwoli wyprowadzić część ruchu nie tylko z Łodzi, ale także z sąsiednich miejscowości (Aleksandrów Łódzki i Konstantynów Łódzki).
Nowy odcinek ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy sobie 12,2 km długości. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. W ramach budowy wykonano wykopy o łącznej objętości blisko 550 tyś. m3, zaś łączna objętość nasypów to niemal 1,5 mln m3. Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł.
Bierze on początek na węźle Łódź Lublinek, a kończy na węźle Aleksandrów Łódzki. Oddanie do użytkowania nowego fragmentu trasy nie tylko zdecydowanie poprawiło komfort codziennego funkcjonowania mieszkańcom okolicznych miejscowości i istotnie podniosło poziom bezpieczeństwa, ale także skróciło czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Tym samym w znacznym stopniu został także ograniczony ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.
Najnowszy odcinek drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci etap powstawania tej ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej trasy. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km (z czego 9,6 km stanowiła droga ekspresowa, a pozostałe 5,6 km DK14 bis) został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, był realizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku. Aktualnie oddany fragment trasy to już jej przedostatni odcinek.
Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Aktualnie zaawansowanie prac sięga tam 70% i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale będzie ułatwiony przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego. Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8 i od zachodu – droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.Lech Sekyra, Prezes PGE Ekoserwis
Rozbudowa autostrad i tras szybkiego ruchu, ale także dróg o lokalnym znaczeniu, wymaga dostarczenia wielu ton kruszyw. Nie muszą to być kruszywa naturalne. Patrząc przez pryzmat zrównoważonego rozwoju i troski o nasze środowisko, można nawet twierdzić, że powinniśmy w jak największym stopniu wykorzystywać kruszywa alternatywne jako substytut naturalnych surowców. Na szczęście technologie rozwijające się w ramach gospodarki obiegu zamkniętego umożliwiają coraz efektywniejsze przetwarzanie ubocznych produktów spalania węgla w energetyce zawodowej, czyli tzw. ups-ów, w pełnowartościowe wyroby budowlane. Faktem jest, że w ostatnich latach coraz częściej i z coraz większym powodzeniem oferowane na rynku materiały alternatywne znajdują skuteczne zastosowanie. Dzieje się tak na przykład podczas realizacji największych krajowych inwestycji, takich jak trasa S14, która będzie stanowić zachodnią obwodnicę Łodzi.
Nowe technologie stwarzają wiele możliwości wykorzystania ubocznych produktów spalania i wydobycia, a w konsekwencji skutecznego oszczędzania bogactw naturalnych. Istotną rolę w tym procesie odgrywają jednostki naukowe i badawcze wskazujące wartość dostępnych materiałów oraz określające różnorodne możliwości ich skutecznego i wartościowego powrotu do cyklu produkcyjnego. W ten kontekst doskonale wpisze się bełchatowskie Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego tworzone przez spółkę PGE Ekoserwis z Grupy Kapitałowej PGE. Jego działalność będzie między innymi wprost skoordynowana z rosnącymi potrzebami materiałowymi w inżynierii lądowej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”