Węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów

Przedmiotem realizacji jest projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zad. A: odc. I węzeł Łódź Lublinek – węzeł Łódź Teofilów. Inwestycja pełni funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi i ułatwia komunikację między: Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią.

Całość drogi ekspresowej S14 będzie miała ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stanie się istotną inwestycją dla całego regionu. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi. Nadzór inwestycyjny nad realizacją sprawuje Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj Sp.j., natomiast wykonawcą robót jest konsorcjum firm – Lider Konsorcjum Budimex S.A. oraz Partner Konsorcjum Strabag Sp. z o.o.

Otwarcie pierwszego odcinka Zachodniej Obwodnicy Łodzi nastąpiło w czerwcu br.

Opis inwestycji

Opisywana inwestycja w całości przebiega przez teren województwa łódzkiego. Jej realizacja stanowi domknięcie ringu powstałego z autostrady A2, autostrady A1 i drogi ekspresowej S8. Początek drogi jest zlokalizowany na węźle Róża, u zbiegu z drogą ekspresową S8, i zmierza w kierunku północnym. Koniec odcinka znajduje się na połączeniu z droga krajową nr 91, w okolicach miejscowości Słowik. W ramach inwestycji wykonano: budowę obiektów inżynierskich, budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej oraz wycinkę istniejącej zieleni i przeniesienie roślin objętych ochroną.

Korzyści wynikające z realizacji przedmiotowego odcinka

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić subskrypcję?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Maciej Zalewski, Główny Specjalista Pion Dyrektora Oddziału Stanowisko ds. Komunikacji
25 czerwca przekazaliśmy do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Oznacza to, że kierowcy mają do dyspozycji następne 12,2 km nowoczesnej trasy, która pozwoli wyprowadzić część ruchu nie tylko z Łodzi, ale także z sąsiednich miejscowości (Aleksandrów Łódzki i Konstantynów Łódzki).
Nowy odcinek ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy sobie 12,2 km długości. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. W ramach budowy wykonano wykopy o łącznej objętości blisko 550 tyś. m3, zaś łączna objętość nasypów to niemal 1,5 mln m3. Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł.
Bierze on początek na węźle Łódź Lublinek, a kończy na węźle Aleksandrów Łódzki. Oddanie do użytkowania nowego fragmentu trasy nie tylko zdecydowanie poprawiło komfort codziennego funkcjonowania mieszkańcom okolicznych miejscowości i istotnie podniosło poziom bezpieczeństwa, ale także skróciło czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Tym samym w znacznym stopniu został także ograniczony ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.
Najnowszy odcinek drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci etap powstawania tej ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej trasy. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km (z czego 9,6 km stanowiła droga ekspresowa, a pozostałe 5,6 km DK14 bis) został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, był realizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku. Aktualnie oddany fragment trasy to już jej przedostatni odcinek.
Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Aktualnie zaawansowanie prac sięga tam 70% i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale będzie ułatwiony przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego. Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8 i od zachodu – droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Lech Sekyra, Prezes PGE Ekoserwis
Rozbudowa autostrad i tras szybkiego ruchu, ale także dróg o lokalnym znaczeniu, wymaga dostarczenia wielu ton kruszyw. Nie muszą to być kruszywa naturalne. Patrząc przez pryzmat zrównoważonego rozwoju i troski o nasze środowisko, można nawet twierdzić, że powinniśmy w jak największym stopniu wykorzystywać kruszywa alternatywne jako substytut naturalnych surowców. Na szczęście technologie rozwijające się w ramach gospodarki obiegu zamkniętego umożliwiają coraz efektywniejsze przetwarzanie ubocznych produktów spalania węgla w energetyce zawodowej, czyli tzw. ups-ów, w pełnowartościowe wyroby budowlane. Faktem jest, że w ostatnich latach coraz częściej i z coraz większym powodzeniem oferowane na rynku materiały alternatywne znajdują skuteczne zastosowanie. Dzieje się tak na przykład podczas realizacji największych krajowych inwestycji, takich jak trasa S14, która będzie stanowić zachodnią obwodnicę Łodzi.
Nowe technologie stwarzają wiele możliwości wykorzystania ubocznych produktów spalania i wydobycia, a w konsekwencji skutecznego oszczędzania bogactw naturalnych. Istotną rolę w tym procesie odgrywają jednostki naukowe i badawcze wskazujące wartość dostępnych materiałów oraz określające różnorodne możliwości ich skutecznego i wartościowego powrotu do cyklu produkcyjnego. W ten kontekst doskonale wpisze się bełchatowskie Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego tworzone przez spółkę PGE Ekoserwis z Grupy Kapitałowej PGE. Jego działalność będzie między innymi wprost skoordynowana z rosnącymi potrzebami materiałowymi w inżynierii lądowej.

Wywiady

Janusz Rymsza: Funkcjonalizm – nowy styl w mostownictwie wywiad z dr. hab. inż. Januszem Rymszą, prof. IBDiM

Naukowiec i praktyk wyróżniany za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie budownictwa dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM, znany jest jako znamienity specjalista pełnego zakresu robót mostowych. Posiada uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji projektanta i kierownika budowy obiektów inżynierskich. W swoich działaniach zajmuje się głó...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.