Uszkodzenia i deformacje umocnień autostradowej skarpy drogowej

Charakterystyka uszkodzonej skarpy drogowej

Uszkodzona skarpa drogowa, znajdowała się na prowadzonym w wykopie odcinku jednej z autostrad w południowej części Polski. Uszkodzenia umocnień skarpy zaobserwowano na odcinku o długości ok. 350 m, na którym głębokość wykopu mieściła się w granicach od 7,0 do 10,0 m. Skarpa ta składała się z dwóch skarp o pochyleniu 1:1,5 rozdzielonych na wysokości ok. 3,50 m półką skarpową o szerokości 3,0 m i pochyleniu 8%. U podnóża skarpy dolnej i górnej zabudowano ścieki prefabrykowane D-8 z umocnieniem po stronie skarpy pasem płyt ażurowych. Powierzchnie skarp umocniono geokratą syntetyczną wypełnioną kruszywem o uziarnieniu 16/31,5 mm (fot. 1).

W skarpie górnej, nad płytami ażurowymi, zlokalizowano wyloty drenów poziomych w rozstawie co 9,0 m. Zastosowane zostały dla odprowadzenia wody z wnętrza górnej skarpy do ścieków półkowych. Woda ze ścieku na półce skarpowej była prowadzona ściekami skarpowymi D-8 do ścieku w rowie u podnóża skarpy dolnej. Wyloty drenów poziomych oparto na krawędziach płyt ażurowych przy ścieku półkowym (fot. 2).

Zaobserwowane uszkodzenia i deformacje umocnień skarpy

Na przedmiotowym odcinku skarpy drogowej zaobserwowano uszkodzenia i deformacje zarówno skarpy górnej, jak i dolnej. Ponadto zauważono wadliwie funkcjonujące elementy odwodnienia.

Na skarpie dolnej zaobserwowano uszkodzenia w postaci zaniżeń, wypiętrzeń, sfalowań oraz rozwarstwień geokraty. Zaniżenia, wypiętrzenia i sfalowania spowodowały powstawanie miejscowych deformacji (obniżeń). Pojawiły się one w regularnym spadku skarpy, które w punktach krytycznych sięgały nawet 50 cm. W większości punktów zmiany te mieściły się w granicach 10-25 ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.