S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz, odc. 1 i 2
Przedmiotem realizacji S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest budowa drogi ekspresowej, której trasa przebiega przez obszar województwa kujawsko-pomorskiego i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Istotna dla europejskiego transportu realizacja została podzielona na siedem odcinków, dla każdego z nich wyłoniono innego konsultanta oraz wykonawcę. Podmiotem odpowiedzialnym za całość realizacji pozostaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy. Zamawiający na przeprowadzenie projektu otrzymał ponad miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
Odcinek 1
Pierwszy odcinek inwestycji dotyczy projektu i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko (z węzłem) o długości około 23,3 km. Wykonawcą odcinka została firma Budimex S.A., natomiast jego konsultantem firma TPS sp. z o.o. Jako że budowa przedmiotowej realizacji jest przedsięwzięciem o znaczeniu europejskim, traktuje się ją jako jedno z zadań rządowych. Potrzeba dostosowania polskiej infrastruktury drogowej do standardów europejskich w zdecydowanym stopniu dźwiga rangę inwestycji. Pierwszy odcinek realizacji składa się z dwóch jezdni, a każda z nich z dwóch pasów ruchu, docelowo trzech, szerokość pasa to 3,5 m.
W ramach prac związanych z inwestycją wykonano szereg robót budowlanych, m.in. wybudowano węzeł drogowy, dokonano modyfikacji już istniejących węzłów oraz wybudowano niezbędne obiekty inżynierskie. Odcinek znajdujący się w powiecie świeckim, na terenach gmin Dragacz i Świecie, w znacznym stopniu wpłynie na rozwój krajowej gospodarki – zwiększy popyt na usługi i towary krajowe. 26 sierpnia br. kierowcy mogli po raz pierwszy skorzystać z pierwszego odcinka drogi ekspresowej w je...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Benka, Technolog Regionalny Thomas Beton Sp. z o.o.
Droga ekspresowa S5 jest kluczowa na mapie polskich dróg, ponieważ łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi funkcjonującymi odcinkami S5 do Wrocławia.
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w województwie kujawsko-pomorskim, na terenach gmin Dragacz i Świecie. Do budowy drogi ekspresowej S5 część 1 – wykonanie drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem), o długości około 23,3 km. Thomas Beton Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie dostarczyła mieszanki betonowe w ilości ponad 18 tys. m3. Dostarczano mieszanki betonowe w kilkudziesięciu różnych klasach wytrzymałości ze szczegółowo wyspecyfikowanymi parametrami trwałościowymi betonu. W latach 2017-2018 Generalnym Wykonawcą była firma Impresa Pizzarotti. W tym samym czasie Thomas Beton dostarczył na przedmiotową inwestycję (odc. 1/odc. 2) w ciągu niespełna 12 miesięcy ok. 8300 m3 betonu różnych klas. Na przełomie roku 2019 nastąpiła zmiana Generalnego Wykonawcy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, GDDKiA, na etapie ponownego przetargu, wybrała nowych wykonawców. Nowym Generalnym Wykonawcą na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” odcinek nr 1 została firma Budimex S.A. Firma Thomas Beton została ponownie wybrana jako dostawca betonu. Na przestrzeni lat 2020-2022 dostarczyliśmy ponad 18 200 m3 betonu. Łącznie do budowy drogi S5 dostarczyliśmy mieszanki betonowe w ilości 26 500 tys. m3, w tym beton C50/60, beton C35/45, beton C30/37, beton C25/30, beton C12/15, beton C8/10 oraz mieszanki związane cementem CBGM.
Sebastian Borowiak, Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Odliczamy czas do udostępnienia ponad 45 km drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi, już funkcjonującymi, odcinkami S5.
Na 23-kilometrowym odc. S5 Nowe Marzy – Świecie Południe na przełomie czerwca i lipca wprowadzono znaczące zmiany organizacji ruchu, dzięki którym na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe kierowcy jadą drogą w przekroju 2x2. Budowa tego odcinka drogi ekspresowej realizowana jest w głównej mierze po śladzie starej DK5 oraz pasa rezerwowego pozostawionego w trakcie budowy obwodnicy Świecia ponad dwie dekady wcześniej. Na koniec sierpnia zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 99,5%.
Z kolei na 22-kilometrowym odc. S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ w połowie czerwca udostępniony został 4-kilometrowy odcinek drogi omijający Aleję Dębową w Borównie. Na pozostałym zakresie z końcem czerwca, w trzech kolejnych etapach wprowadzono zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy mogą jechać obiema jezdniami po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Uruchomione zostały także wszystkie węzły drogowe. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
Prace trwają od wiosny 2020 roku, kiedy podpisano umowę z nowymi wykonawcami i możliwe było kontynuowanie budowy.
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków o łącznej długości 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł.
W przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo 45 km drogi S5 na trasie (A1) Grudziądz – (S7) Ostróda.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...