S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz, odc. 1 i 2
Przedmiotem realizacji S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest budowa drogi ekspresowej, której trasa przebiega przez obszar województwa kujawsko-pomorskiego i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Istotna dla europejskiego transportu realizacja została podzielona na siedem odcinków, dla każdego z nich wyłoniono innego konsultanta oraz wykonawcę. Podmiotem odpowiedzialnym za całość realizacji pozostaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy. Zamawiający na przeprowadzenie projektu otrzymał ponad miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
Odcinek 1
Pierwszy odcinek inwestycji dotyczy projektu i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko (z węzłem) o długości około 23,3 km. Wykonawcą odcinka została firma Budimex S.A., natomiast jego konsultantem firma TPS sp. z o.o. Jako że budowa przedmiotowej realizacji jest przedsięwzięciem o znaczeniu europejskim, traktuje się ją jako jedno z zadań rządowych. Potrzeba dostosowania polskiej infrastruktury drogowej do standardów europejskich w zdecydowanym stopniu dźwiga rangę inwestycji. Pierwszy odcinek realizacji składa się z dwóch jezdni, a każda z nich z dwóch pasów ruchu, docelowo trzech, szerokość pasa to 3,5 m.
W ramach prac związanych z inwestycją wykonano szereg robót budowlanych, m.in. wybudowano węzeł drogowy, dokonano modyfikacji już istniejących węzłów oraz wybudowano niezbędne obiekty inżynierskie. Odcinek znajdujący się w powiecie świeckim, na terenach gmin Dragacz i Świecie, w znacznym stopniu wpłynie na rozwój krajowej gospodarki – zwiększy popyt na usługi i towary krajowe. 26 sierpnia br. kierowcy mogli po raz pierwszy skorzystać z pierwszego odcinka drogi ekspresowej w je...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Benka, Technolog Regionalny Thomas Beton Sp. z o.o.
Droga ekspresowa S5 jest kluczowa na mapie polskich dróg, ponieważ łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi funkcjonującymi odcinkami S5 do Wrocławia.
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w województwie kujawsko-pomorskim, na terenach gmin Dragacz i Świecie. Do budowy drogi ekspresowej S5 część 1 – wykonanie drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem), o długości około 23,3 km. Thomas Beton Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie dostarczyła mieszanki betonowe w ilości ponad 18 tys. m3. Dostarczano mieszanki betonowe w kilkudziesięciu różnych klasach wytrzymałości ze szczegółowo wyspecyfikowanymi parametrami trwałościowymi betonu. W latach 2017-2018 Generalnym Wykonawcą była firma Impresa Pizzarotti. W tym samym czasie Thomas Beton dostarczył na przedmiotową inwestycję (odc. 1/odc. 2) w ciągu niespełna 12 miesięcy ok. 8300 m3 betonu różnych klas. Na przełomie roku 2019 nastąpiła zmiana Generalnego Wykonawcy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, GDDKiA, na etapie ponownego przetargu, wybrała nowych wykonawców. Nowym Generalnym Wykonawcą na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” odcinek nr 1 została firma Budimex S.A. Firma Thomas Beton została ponownie wybrana jako dostawca betonu. Na przestrzeni lat 2020-2022 dostarczyliśmy ponad 18 200 m3 betonu. Łącznie do budowy drogi S5 dostarczyliśmy mieszanki betonowe w ilości 26 500 tys. m3, w tym beton C50/60, beton C35/45, beton C30/37, beton C25/30, beton C12/15, beton C8/10 oraz mieszanki związane cementem CBGM.
Sebastian Borowiak, Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Odliczamy czas do udostępnienia ponad 45 km drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi, już funkcjonującymi, odcinkami S5.
Na 23-kilometrowym odc. S5 Nowe Marzy – Świecie Południe na przełomie czerwca i lipca wprowadzono znaczące zmiany organizacji ruchu, dzięki którym na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe kierowcy jadą drogą w przekroju 2x2. Budowa tego odcinka drogi ekspresowej realizowana jest w głównej mierze po śladzie starej DK5 oraz pasa rezerwowego pozostawionego w trakcie budowy obwodnicy Świecia ponad dwie dekady wcześniej. Na koniec sierpnia zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 99,5%.
Z kolei na 22-kilometrowym odc. S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ w połowie czerwca udostępniony został 4-kilometrowy odcinek drogi omijający Aleję Dębową w Borównie. Na pozostałym zakresie z końcem czerwca, w trzech kolejnych etapach wprowadzono zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy mogą jechać obiema jezdniami po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Uruchomione zostały także wszystkie węzły drogowe. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
Prace trwają od wiosny 2020 roku, kiedy podpisano umowę z nowymi wykonawcami i możliwe było kontynuowanie budowy.
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków o łącznej długości 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł.
W przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo 45 km drogi S5 na trasie (A1) Grudziądz – (S7) Ostróda.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...