S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz, odc. 1 i 2

Przedmiotem realizacji S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest budowa drogi ekspresowej, której trasa przebiega przez obszar województwa kujawsko-pomorskiego i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Istotna dla europejskiego transportu realizacja została podzielona na siedem odcinków, dla każdego z nich wyłoniono innego konsultanta oraz wykonawcę. Podmiotem odpowiedzialnym za całość realizacji pozostaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy. Zamawiający na przeprowadzenie projektu otrzymał ponad miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.

Odcinek 1

Pierwszy odcinek inwestycji dotyczy projektu i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko (z węzłem) o długości około 23,3 km. Wykonawcą odcinka została firma Budimex S.A., natomiast jego konsultantem firma TPS sp. z o.o. Jako że budowa przedmiotowej realizacji jest przedsięwzięciem o znaczeniu europejskim, traktuje się ją jako jedno z zadań rządowych. Potrzeba dostosowania polskiej infrastruktury drogowej do standardów europejskich w zdecydowanym stopniu dźwiga rangę inwestycji. Pierwszy odcinek realizacji składa się z dwóch jezdni, a każda z nich z dwóch pasów ruchu, docelowo trzech, szerokość pasa to 3,5 m.

W ramach prac związanych z inwestycją wykonano szereg robót budowlanych, m.in. wybudowano węzeł drogowy, dokonano modyfikacji już istniejących węzłów oraz wybudowano niezbędne obiekty inżynierskie. Odcinek znajdujący się w powiecie świeckim, na terenach gmin Dragacz i Świecie, w znacznym stopniu wpłynie na rozwój krajowej gospodarki – zwiększy popyt na usługi i towary krajowe. 26 sierpnia br. kierowcy mogli po raz pierwszy skorzystać z pierwszego odcinka drogi ekspresowej w je...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Adam Benka, Technolog Regionalny Thomas Beton Sp. z o.o.

Droga ekspresowa S5 jest kluczowa na mapie polskich dróg, ponieważ łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi funkcjonującymi odcinkami S5 do Wrocławia.

Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w województwie kujawsko-pomorskim, na terenach gmin Dragacz i Świecie. Do budowy drogi ekspresowej S5 część 1 – wykonanie drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem), o długości około 23,3 km. Thomas Beton Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie dostarczyła mieszanki betonowe w ilości ponad 18 tys. m3. Dostarczano mieszanki betonowe w kilkudziesięciu różnych klasach wytrzymałości ze szczegółowo wyspecyfikowanymi parametrami trwałościowymi betonu. W latach 2017-2018 Generalnym Wykonawcą była firma Impresa Pizzarotti. W tym samym czasie Thomas Beton dostarczył na przedmiotową inwestycję (odc. 1/odc. 2) w ciągu niespełna 12 miesięcy ok. 8300 m3 betonu różnych klas. Na przełomie roku 2019 nastąpiła zmiana Generalnego Wykonawcy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, GDDKiA, na etapie ponownego przetargu, wybrała nowych wykonawców. Nowym Generalnym Wykonawcą na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” odcinek nr 1 została firma Budimex S.A. Firma Thomas Beton została ponownie wybrana jako dostawca betonu. Na przestrzeni lat 2020-2022 dostarczyliśmy ponad 18 200 m3 betonu. Łącznie do budowy drogi S5 dostarczyliśmy mieszanki betonowe w ilości 26 500 tys. m3, w tym beton C50/60, beton C35/45, beton C30/37, beton C25/30, beton C12/15, beton C8/10 oraz mieszanki związane cementem CBGM.

Sebastian Borowiak, Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy

Odliczamy czas do udostępnienia ponad 45 km drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi, już funkcjonującymi, odcinkami S5.

Na 23-kilometrowym odc. S5 Nowe Marzy – Świecie Południe na przełomie czerwca i lipca wprowadzono znaczące zmiany organizacji ruchu, dzięki którym na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe kierowcy jadą drogą w przekroju 2x2. Budowa tego odcinka drogi ekspresowej realizowana jest w głównej mierze po śladzie starej DK5 oraz pasa rezerwowego pozostawionego w trakcie budowy obwodnicy Świecia ponad dwie dekady wcześniej. Na koniec sierpnia zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 99,5%.

Z kolei na 22-kilometrowym odc. S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ w połowie czerwca udostępniony został 4-kilometrowy odcinek drogi omijający Aleję Dębową w Borównie. Na pozostałym zakresie z końcem czerwca, w trzech kolejnych etapach wprowadzono zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy mogą jechać obiema jezdniami po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Uruchomione zostały także wszystkie węzły drogowe. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.

Prace trwają od wiosny 2020 roku, kiedy podpisano umowę z nowymi wykonawcami i możliwe było kontynuowanie budowy.

Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków o łącznej długości 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł.

W przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo 45 km drogi S5 na trasie (A1) Grudziądz – (S7) Ostróda.

Wywiady

Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi

Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja ...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.