S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz, odc. 1 i 2
Przedmiotem realizacji S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest budowa drogi ekspresowej, której trasa przebiega przez obszar województwa kujawsko-pomorskiego i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Istotna dla europejskiego transportu realizacja została podzielona na siedem odcinków, dla każdego z nich wyłoniono innego konsultanta oraz wykonawcę. Podmiotem odpowiedzialnym za całość realizacji pozostaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy. Zamawiający na przeprowadzenie projektu otrzymał ponad miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
Odcinek 1
Pierwszy odcinek inwestycji dotyczy projektu i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko (z węzłem) o długości około 23,3 km. Wykonawcą odcinka została firma Budimex S.A., natomiast jego konsultantem firma TPS sp. z o.o. Jako że budowa przedmiotowej realizacji jest przedsięwzięciem o znaczeniu europejskim, traktuje się ją jako jedno z zadań rządowych. Potrzeba dostosowania polskiej infrastruktury drogowej do standardów europejskich w zdecydowanym stopniu dźwiga rangę inwestycji. Pierwszy odcinek realizacji składa się z dwóch jezdni, a każda z nich z dwóch pasów ruchu, docelowo trzech, szerokość pasa to 3,5 m.
W ramach prac związanych z inwestycją wykonano szereg robót budowlanych, m.in. wybudowano węzeł drogowy, dokonano modyfikacji już istniejących węzłów oraz wybudowano niezbędne obiekty inżynierskie. Odcinek znajdujący się w powiecie świeckim, na terenach gmin Dragacz i Świecie, w znacznym stopniu wpłynie na rozwój krajowej gospodarki – zwiększy popyt na usługi i towary krajowe. 26 sierpnia br. kierowcy mogli po raz pierwszy skorzystać z pierwszego odcinka drogi ekspresowej w je...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Benka, Technolog Regionalny Thomas Beton Sp. z o.o.
Droga ekspresowa S5 jest kluczowa na mapie polskich dróg, ponieważ łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi funkcjonującymi odcinkami S5 do Wrocławia.
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w województwie kujawsko-pomorskim, na terenach gmin Dragacz i Świecie. Do budowy drogi ekspresowej S5 część 1 – wykonanie drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem), o długości około 23,3 km. Thomas Beton Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie dostarczyła mieszanki betonowe w ilości ponad 18 tys. m3. Dostarczano mieszanki betonowe w kilkudziesięciu różnych klasach wytrzymałości ze szczegółowo wyspecyfikowanymi parametrami trwałościowymi betonu. W latach 2017-2018 Generalnym Wykonawcą była firma Impresa Pizzarotti. W tym samym czasie Thomas Beton dostarczył na przedmiotową inwestycję (odc. 1/odc. 2) w ciągu niespełna 12 miesięcy ok. 8300 m3 betonu różnych klas. Na przełomie roku 2019 nastąpiła zmiana Generalnego Wykonawcy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, GDDKiA, na etapie ponownego przetargu, wybrała nowych wykonawców. Nowym Generalnym Wykonawcą na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” odcinek nr 1 została firma Budimex S.A. Firma Thomas Beton została ponownie wybrana jako dostawca betonu. Na przestrzeni lat 2020-2022 dostarczyliśmy ponad 18 200 m3 betonu. Łącznie do budowy drogi S5 dostarczyliśmy mieszanki betonowe w ilości 26 500 tys. m3, w tym beton C50/60, beton C35/45, beton C30/37, beton C25/30, beton C12/15, beton C8/10 oraz mieszanki związane cementem CBGM.
Sebastian Borowiak, Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Odliczamy czas do udostępnienia ponad 45 km drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi, już funkcjonującymi, odcinkami S5.
Na 23-kilometrowym odc. S5 Nowe Marzy – Świecie Południe na przełomie czerwca i lipca wprowadzono znaczące zmiany organizacji ruchu, dzięki którym na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe kierowcy jadą drogą w przekroju 2x2. Budowa tego odcinka drogi ekspresowej realizowana jest w głównej mierze po śladzie starej DK5 oraz pasa rezerwowego pozostawionego w trakcie budowy obwodnicy Świecia ponad dwie dekady wcześniej. Na koniec sierpnia zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 99,5%.
Z kolei na 22-kilometrowym odc. S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ w połowie czerwca udostępniony został 4-kilometrowy odcinek drogi omijający Aleję Dębową w Borównie. Na pozostałym zakresie z końcem czerwca, w trzech kolejnych etapach wprowadzono zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy mogą jechać obiema jezdniami po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Uruchomione zostały także wszystkie węzły drogowe. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
Prace trwają od wiosny 2020 roku, kiedy podpisano umowę z nowymi wykonawcami i możliwe było kontynuowanie budowy.
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków o łącznej długości 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł.
W przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo 45 km drogi S5 na trasie (A1) Grudziądz – (S7) Ostróda.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...