S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz, odc. 1 i 2
Przedmiotem realizacji S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest budowa drogi ekspresowej, której trasa przebiega przez obszar województwa kujawsko-pomorskiego i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Istotna dla europejskiego transportu realizacja została podzielona na siedem odcinków, dla każdego z nich wyłoniono innego konsultanta oraz wykonawcę. Podmiotem odpowiedzialnym za całość realizacji pozostaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy. Zamawiający na przeprowadzenie projektu otrzymał ponad miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
Odcinek 1
Pierwszy odcinek inwestycji dotyczy projektu i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Nowe Marzy (bez węzła) do węzła Dworzysko (z węzłem) o długości około 23,3 km. Wykonawcą odcinka została firma Budimex S.A., natomiast jego konsultantem firma TPS sp. z o.o. Jako że budowa przedmiotowej realizacji jest przedsięwzięciem o znaczeniu europejskim, traktuje się ją jako jedno z zadań rządowych. Potrzeba dostosowania polskiej infrastruktury drogowej do standardów europejskich w zdecydowanym stopniu dźwiga rangę inwestycji. Pierwszy odcinek realizacji składa się z dwóch jezdni, a każda z nich z dwóch pasów ruchu, docelowo trzech, szerokość pasa to 3,5 m.
W ramach prac związanych z inwestycją wykonano szereg robót budowlanych, m.in. wybudowano węzeł drogowy, dokonano modyfikacji już istniejących węzłów oraz wybudowano niezbędne obiekty inżynierskie. Odcinek znajdujący się w powiecie świeckim, na terenach gmin Dragacz i Świecie, w znacznym stopniu wpłynie na rozwój krajowej gospodarki – zwiększy popyt na usługi i towary krajowe. 26 sierpnia br. kierowcy mogli po raz pierwszy skorzystać z pierwszego odcinka drogi ekspresowej w je...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Benka, Technolog Regionalny Thomas Beton Sp. z o.o.
Droga ekspresowa S5 jest kluczowa na mapie polskich dróg, ponieważ łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi funkcjonującymi odcinkami S5 do Wrocławia.
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w województwie kujawsko-pomorskim, na terenach gmin Dragacz i Świecie. Do budowy drogi ekspresowej S5 część 1 – wykonanie drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” (z węzłem), o długości około 23,3 km. Thomas Beton Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie dostarczyła mieszanki betonowe w ilości ponad 18 tys. m3. Dostarczano mieszanki betonowe w kilkudziesięciu różnych klasach wytrzymałości ze szczegółowo wyspecyfikowanymi parametrami trwałościowymi betonu. W latach 2017-2018 Generalnym Wykonawcą była firma Impresa Pizzarotti. W tym samym czasie Thomas Beton dostarczył na przedmiotową inwestycję (odc. 1/odc. 2) w ciągu niespełna 12 miesięcy ok. 8300 m3 betonu różnych klas. Na przełomie roku 2019 nastąpiła zmiana Generalnego Wykonawcy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, GDDKiA, na etapie ponownego przetargu, wybrała nowych wykonawców. Nowym Generalnym Wykonawcą na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła „Dworzysko” odcinek nr 1 została firma Budimex S.A. Firma Thomas Beton została ponownie wybrana jako dostawca betonu. Na przestrzeni lat 2020-2022 dostarczyliśmy ponad 18 200 m3 betonu. Łącznie do budowy drogi S5 dostarczyliśmy mieszanki betonowe w ilości 26 500 tys. m3, w tym beton C50/60, beton C35/45, beton C30/37, beton C25/30, beton C12/15, beton C8/10 oraz mieszanki związane cementem CBGM.
Sebastian Borowiak, Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Odliczamy czas do udostępnienia ponad 45 km drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z obwodnicą Bydgoszczy i dalszymi, już funkcjonującymi, odcinkami S5.
Na 23-kilometrowym odc. S5 Nowe Marzy – Świecie Południe na przełomie czerwca i lipca wprowadzono znaczące zmiany organizacji ruchu, dzięki którym na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe kierowcy jadą drogą w przekroju 2x2. Budowa tego odcinka drogi ekspresowej realizowana jest w głównej mierze po śladzie starej DK5 oraz pasa rezerwowego pozostawionego w trakcie budowy obwodnicy Świecia ponad dwie dekady wcześniej. Na koniec sierpnia zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 99,5%.
Z kolei na 22-kilometrowym odc. S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ w połowie czerwca udostępniony został 4-kilometrowy odcinek drogi omijający Aleję Dębową w Borównie. Na pozostałym zakresie z końcem czerwca, w trzech kolejnych etapach wprowadzono zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy mogą jechać obiema jezdniami po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Uruchomione zostały także wszystkie węzły drogowe. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
Prace trwają od wiosny 2020 roku, kiedy podpisano umowę z nowymi wykonawcami i możliwe było kontynuowanie budowy.
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków o łącznej długości 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł.
W przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo 45 km drogi S5 na trasie (A1) Grudziądz – (S7) Ostróda.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...