Przyczółek wiaduktu drogowego – realizacja w warunkach napiętego zwierciadła wody gruntowej

Przyczółek wiaduktu drogowego – realizacja

Ze względu na to, że zaprojektowany układ drogowy wiązał się z koniecznością wykonania wykopów, których głębokość w rejonie wiaduktu sięgała ponad 20 m, prowadzone prace naruszyły istniejące warunki wodne pierwszego poziomu i lokalnie (w rejonie obiektu WD-29) drugiego wodonośnego. W konsekwencji realizacja tego odcinka trasy S7 wymagała wielu działań związanych z dostosowywaniem pierwotnych i przyjmowaniem zupełnie nowych rozwiązań projektowych do napotykanych na budowie warunków gruntowo-wodnych. Najbardziej niekorzystne warunki gruntowo-wodne stwierdzono w rejonie omawianego przyczółka południowego wiaduktu WD-29.

Na etapie wstępnego wykopu (z bezpiecznego poziomu) pogrążono żelbetowe pale prefabrykowane pod przyczółek. W kolejnej fazie wykonano wykop pod konstrukcję i zrealizowano konstrukcję żelbetową przyczółka P1 do poziomu podparcia przęsła. Już na tym etapie i w trakcie przygotowania podłoża pod zasyp i mury oporowe w konstrukcji z gruntu zbrojonego wystąpiły wypływy i przebicia wody gruntowej o napiętym zwierciadle. Z uwagi na lokalizację przyczółka w podstawie wysokiej skarpy wykopu konieczne było zastosowanie stalowej ścianki szczelnej. Ponieważ filtrująca do góry woda gruntowa w dnie wykopu upłynniała podłoże i wynosiła drobne frakcje gruntu, uniemożliwiając przygotowanie podłoża pod zasyp, zastosowano odwodnienie igłofiltrami wewnątrz wykopu. Jednak z uwagi na niewystarczającą skuteczność odwodnienia oraz ilość napływającej wody i względnie stały wydatek konieczne było zastosowanie rozwiązania bardziej stabilnego i wydajnego, a przede wszystkim trwałego (również na etapie eksploatacji). W osłonie odwodnienia igłofiltrami za przyczółkiem wykonano część projektowanego zasypu zbrojonego oraz specjalny drenaż.

W celu o...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.