Przebito nawę w jednym z tuneli drążonych w ciągu drogi ekspresowej S1

Przebito nawę w dłuższym z dwóch tuneli drążonych w masywie Baraniej Góry w ciągu drogi ekspresowej S1. To nawa w kierunku Zwardonia w tunelu o długości ok. 1000 m. W drugiej nawie pozostało jeszcze do wydrążenia ok. 200 m, a przebicie planowane jest na przełom września i października br. Pierwszy dwukomorowy tunel, o długości ok. 830 m, przebiliśmy pod koniec 2022 r.

Trasa S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie również obejściem Węgierskiej Górki. Powstaje na niej pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Górna i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Każda z naw tunelu będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne. Trasa pomiędzy tunelami będzie dwujezdniowa i dwupasowa tak jak w tunelach (łącznie na długości ok. 4,8 km), a przed i za nimi będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (łączna długość 3,7 km).  

Wykonawca zadania: konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż,
Wartość umowy: o wartości prawie 1,4 mld złotych,
Umowę podpisano 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W kwietniu br. GDDKiA podpisała aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku. Podpisanie aneksu jest następstwem uznania roszczenia wykonawcy w związku z epidemią COVID-19.

Pierwszy tunel

 Pierwszy z tuneli, o długości ok. 830 m, powstaje w północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi o długości ok. 1000 m zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń. W obu tunelach będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Tunele drążone są we fliszu karpackim z wykorzystaniem technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM), całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.   

Prace górnicze przy pierwszej z dwóch najdłuższych naw rozpoczęto w listopadzie 2020 roku od portalu północnego. Pomimo zastosowania najnowszych technologii górotwór nie poddawał się łatwo. Po wydrążeniu około 110 mb doszło do zawału skał stropowych, co wstrzymało na jakiś czas prace. Po wzmocnieniu górotworu wznowiono drążenie w grudniu 2021 r., a w styczniu 2022 r. rozpoczęto prace od portalu południowego. Zakończenie ostatniego przebicia pozostawiło po sobie jeszcze do wydrążenia ok. 200 mb w sąsiedniej nawie w kierunku Żywca.  

Drugi tunel

W krótszym tunelu trwa betonowanie najniższej położonej części obudowy zasadniczej – spągu. W nawie w kierunku Zwardonia zabetonowano już 27 z 69 segmentów spągu oraz 10 segmentów pozostałej części obudowy – kaloty.  Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie dochodzi do 30 proc. W sąsiednim tunelu mającym prowadzić ruch na północ, w kierunku Żywca, w maju br. rozpoczęto wykonywanie obudowy zasadniczej i zabetonowano sześć segmentów spągu. Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie wynosi około 3 proc.

Co się jeszcze dziej na budowie S1

Wykonanie rzeczowe obwodnicy Węgierskiej Górki wynosi około 62 proc. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 71 proc., a drogowe dochodzą do 58 proc. Zaawansowanie wykonania wykopów to już 95 proc. natomiast nasypów to już prawie 83 proc. Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Na najdłuższej 940-metrowej estakadzie pozostało do wykonania 70 metrów ustroju nośnego. Planowane zakończenie wykonania ustroju nośnego przewidziane jest na koniec czerwca. Na tej trasie powstanie również dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m2.  Trwa rozbudowa istniejących węzłów Przybędza i Milówka i budowa trasy głównej.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.