Reklama

Południowa Obwodnica Warszawy

Blisko 19-kilometrowa budowa tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy odcinki (A, B i C) – każdy realizowany przez innego wykonawcę. Roboty budowlane na trasie rozpoczęły się w czerwcu 2017 r. Po decyzji związanej z wydłużeniem czasu na ukończenie robót realizacja chyli się ku końcowi.

Południowa Obwodnica Warszawy będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania powstaną: tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów (Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów), a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Warszawie. Projekt realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020.

Aktualne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy wskazuje, że oddanie do ruchu odcinków C i B przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca bieżącego roku.

Zadanie A

Odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) realizuje firma Astaldi. Wartość robót wynosi 1,22 mld zł. Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km, poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 m, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 m. Po obu stronach jezdni znajdują się drogi ewakuacyjne ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Jarosław Wąsowski
p.o. dyrektora Oddziału GDDKiA w Warszawie

Zbliżamy się do zakończenia robót związanych z budową ostatniej części Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska. Odcinki przebiegające przez Wilanów i Wawer osiągnęły już poziom około 95 procent zaawansowania. Wykonawca ursynowskiego zadania prowadzi intensywne prace w tunelu oraz poza nim. Na wawerskim zadaniu realizowane są prace wykończeniowe w rejonie tak zwanej „wanny szczelnej” w węźle Patriotów. Dla dodatkowego obiektu kolejowego, który powstaje dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy GDDKiA a PKP PLK, przeprowadzone zostały już próby obciążeniowe. Ponadto prowadzone są prace brukarskie, związane z wykonaniem oznakowania poziomego i pionowego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Na środkowym odcinku prace skoncentrowane są głównie na moście budowanym przez Wisłę. Układane są ostatnie warstwy nawierzchni oraz montowane bariery energochłonne. Trwają prace wykończeniowe związane z budową chodników. Na dwóch kładkach dla pieszych po wilanowskiej stronie układana jest nawierzchnia. Sadzane są także drzewa i krzewy. Z kolei na ursynowskim odcinku trasy S2 w tunelu zabetonowano w 100 procentach płytę denną oraz wszystkie otwory technologiczne w stropie. Wyburzone zostały również tymczasowe podpory pod tunelem metra. Kontynuowane są takie prace jak: wypełnianie ścian żelbetowych, stropy łukowe czy przejścia awaryjne. Układane są kolejne warstwy konstrukcji nawierzchni. Trwają prace związane z połączeniem istniejącej trasy S2 z nowo budowaną. Przy zachodnim portalu tunelu budowane jest Centrum Zarządzania Tunelem, a przy obu portalach – stacje wentylatorowe i transformatorowe. Zaawansowanie robót wynosi około 87 procent. Zakończenie budowy na odcinkach przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku. Terminy te są uzależnione od trudnego czasu epidemii, w którym muszą się odbyć odbiory oraz uzyskać musimy niezbędne decyzje o pozwoleniu na użytkowanie. Dokładamy wszelkich starań, by terminy te zostały dochowane. Nowe terminy zakończenia budów związane są z uznaniem przez inwestora (GDDKiA) części zasadnych roszczeń złożonych przez wykonawców poszczególnych odcinków S2.​​

Wywiady

Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego

Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.