Południowa Obwodnica Warszawy
Blisko 19-kilometrowa budowa tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy odcinki (A, B i C) – każdy realizowany przez innego wykonawcę. Roboty budowlane na trasie rozpoczęły się w czerwcu 2017 r. Po decyzji związanej z wydłużeniem czasu na ukończenie robót realizacja chyli się ku końcowi.
Południowa Obwodnica Warszawy będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania powstaną: tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów (Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów), a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Warszawie. Projekt realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020.
Aktualne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy wskazuje, że oddanie do ruchu odcinków C i B przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca bieżącego roku.
Zadanie A
Odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) realizuje firma Astaldi. Wartość robót wynosi 1,22 mld zł. Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km, poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 m, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 m. Po obu stronach jezdni znajdują się drogi ewakuacyjne ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski
p.o. dyrektora Oddziału GDDKiA w WarszawieZbliżamy się do zakończenia robót związanych z budową ostatniej części Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska. Odcinki przebiegające przez Wilanów i Wawer osiągnęły już poziom około 95 procent zaawansowania. Wykonawca ursynowskiego zadania prowadzi intensywne prace w tunelu oraz poza nim. Na wawerskim zadaniu realizowane są prace wykończeniowe w rejonie tak zwanej „wanny szczelnej” w węźle Patriotów. Dla dodatkowego obiektu kolejowego, który powstaje dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy GDDKiA a PKP PLK, przeprowadzone zostały już próby obciążeniowe. Ponadto prowadzone są prace brukarskie, związane z wykonaniem oznakowania poziomego i pionowego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Na środkowym odcinku prace skoncentrowane są głównie na moście budowanym przez Wisłę. Układane są ostatnie warstwy nawierzchni oraz montowane bariery energochłonne. Trwają prace wykończeniowe związane z budową chodników. Na dwóch kładkach dla pieszych po wilanowskiej stronie układana jest nawierzchnia. Sadzane są także drzewa i krzewy. Z kolei na ursynowskim odcinku trasy S2 w tunelu zabetonowano w 100 procentach płytę denną oraz wszystkie otwory technologiczne w stropie. Wyburzone zostały również tymczasowe podpory pod tunelem metra. Kontynuowane są takie prace jak: wypełnianie ścian żelbetowych, stropy łukowe czy przejścia awaryjne. Układane są kolejne warstwy konstrukcji nawierzchni. Trwają prace związane z połączeniem istniejącej trasy S2 z nowo budowaną. Przy zachodnim portalu tunelu budowane jest Centrum Zarządzania Tunelem, a przy obu portalach – stacje wentylatorowe i transformatorowe. Zaawansowanie robót wynosi około 87 procent. Zakończenie budowy na odcinkach przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku. Terminy te są uzależnione od trudnego czasu epidemii, w którym muszą się odbyć odbiory oraz uzyskać musimy niezbędne decyzje o pozwoleniu na użytkowanie. Dokładamy wszelkich starań, by terminy te zostały dochowane. Nowe terminy zakończenia budów związane są z uznaniem przez inwestora (GDDKiA) części zasadnych roszczeń złożonych przez wykonawców poszczególnych odcinków S2.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...