Pianobeton i utrwalenie powierzchniowe

Artykuł stanowi opis kolejnego wariantu technologii tanich konstrukcji nawierzchni dróg samorządowych prezentowanych przez autorów na łamach „Magazynu Autostrady” (4/2021 i 3/2022). W niniejszej publikacji autorzy przedstawiają wnioski z przeprowadzonych badań nawierzchni odcinka testowego o niestandardowej konstrukcji, na którą składają się warstwa podbudowy z pianobetonu oraz warstwa ścieralna (zamykająca) wykonana w technologii powierzchniowego utrwalenia przeprowadzonego dwukrotnie. Nośność niestandardowej konstrukcji nawierzchni obciążonej sporadycznym natężeniem ruchu (≤ KR1) jest zapewniona poprzez odpowiednią grubość warstwy lub warstw podbudowy wykonanych z pianobetonu, których minimalna sumaryczna grubość jest uzależniona od warunków gruntowo-wodnych (od 15 cm w przypadku podłoża G1 do 50 cm w przypadku podłoża G4). Między innymi ze względu na koszty wykonania przedstawionej w artykule konstrukcji takie niestandardowe rozwiązanie stanowi atrakcyjną alternatywę do tradycyjnych rozwiązań katalogowych.

Nieustający wzrost ceny surowców ropopochodnych oraz kosztów energii na skutek wielu czynników geopolitycznych wymuszają od wykonawców dróg poszukiwania nowych rozwiązań. W przypadku nawierzchni półpodatnych [1, 2], dedykowanych dla dróg samorządowych, sumaryczna grubość warstw asfaltowych w porównaniu do rozwiązań Katalogowych [3] jest istotnie mniejsza, co znacząco wpływa na koszt wykonania górnych warstw nawierzchni drogowej. W konstrukcji półpodatnej występuje wyłącznie warstwa ścieralna (zamykająca) o grubości 4 cm wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej typu beton asfaltowy z klasycznym asfaltem drogowym. W tym rozwiązaniu nie występuje warstwa wiążąca i ewentualna podbudowa z mieszanki mineralno-asfaltowej. Kolejną propozycją modyfikacji półpodatnej konstrukcji nawierzchni drogowej jest układ warstw zaprezentowany w niniejszym artykule, na który składają się wyłącznie warstw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych

Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.