Budowa obwodnicy Praszki
Obwodnica Praszki powstaje jako nowa trasa. Jest zlokalizowana na terenie województwa opolskiego w powiecie oleskim, na terenie gmin: Praszka i Gorzów Śląski. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej, natomiast Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale.
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi tranzytowej łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Opolu. Wykonawcą zadania jest firma Mostostal Warszawa S.A., a konsultantem jest firma Integral Sp. z o.o. Za stosowane podczas prac deskowania i rusztowania systemowe odpowiadała firma Hünnebeck Polska Sp. z o.o. Realizacja inwestycji odbywa się w formule „projektuj i buduj”. Wartość umowy wynosi ok. 171,5 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2022 r.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych, dyrektor oddziału GDDKiA w Opolu
Inwestycja w ciągu DK45 będzie pełnić funkcję obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego, tworząc funkcjonalny i bezpieczny odcinek drogi. Budowana trasa rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś. W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profi lowanie skarp. Na niemal 20 proc. przyszłej trasy położono już podbudowę zasadniczą z kruszywa. Realizowane są również prace przy budowie rond. Największe zaawansowanie jest widoczne na rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Budowane są także obiekty mostowe oraz przepusty. Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. W ramach zadania zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, wyprowadzi ruch tranzytowy z Praszki i Gorzowa Śląskiego, poprawiając jednocześnie warunki przejazdu dla ruchu lokalnego. Będzie to komfortowe drogowe połączenie województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja obwodnicy usprawni również dojazd do terenów inwestycyjnych, co wpłynie na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Realizując prace, postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania, zastosowane już wcześniej w podobnych zadaniach. Dzięki temu inwestycja realizowana jest zgodnie z założonym harmonogramem. Ma to szczególne znaczenie w kontekście pandemii, znacznego wzrostu cen i trudności w pozyskaniu niektórych materiałów czy odpowiednich podwykonawców. Choć inwestycja jest realizowana w terenie oddalonym od zabudowań, mamy tutaj do czynienia ze znaczną liczbą wszelkiego rodzaju sieci podziemnych i nadziemnych podlegających przebudowie. Tak gęsta sieć infrastruktury technicznej występuje zazwyczaj w ośrodkach miejskich, co utrudnia i spowalnia front robót zasadniczych. Priorytetem przy tego typu zadaniach jest przede wszystkim dobra organizacja budowy, współpraca (m.in. z gestorami sieci), sprawne przygotowanie dokumentów do uzyskania niezbędnych decyzji i uzgodnień. Niezwykle ważna jest także koordynacja podwykonawców, usługodawców i dostawców, których liczba jest porównywalna do dużych inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...