Reklama

Budowa obwodnicy Praszki

Obwodnica Praszki powstaje jako nowa trasa. Jest zlokalizowana na terenie województwa opolskiego w powiecie oleskim, na terenie gmin: Praszka i Gorzów Śląski. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej, natomiast Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale.

Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi tranzytowej łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Opolu. Wykonawcą zadania jest firma Mostostal Warszawa S.A., a konsultantem jest firma Integral Sp. z o.o. Za stosowane podczas prac deskowania i rusztowania systemowe odpowiadała firma Hünnebeck Polska Sp. z o.o. Realizacja inwestycji odbywa się w formule „projektuj i buduj”. Wartość umowy wynosi ok. 171,5 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2022 r.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Rafał Pydych, dyrektor oddziału GDDKiA w Opolu

Inwestycja w ciągu DK45 będzie pełnić funkcję obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego, tworząc funkcjonalny i bezpieczny odcinek drogi. Budowana trasa rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś. W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profi lowanie skarp. Na niemal 20 proc. przyszłej trasy położono już podbudowę zasadniczą z kruszywa. Realizowane są również prace przy budowie rond. Największe zaawansowanie jest widoczne na rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Budowane są także obiekty mostowe oraz przepusty. Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. W ramach zadania zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda. Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, wyprowadzi ruch tranzytowy z Praszki i Gorzowa Śląskiego, poprawiając jednocześnie warunki przejazdu dla ruchu lokalnego. Będzie to komfortowe drogowe połączenie województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja obwodnicy usprawni również dojazd do terenów inwestycyjnych, co wpłynie na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Realizując prace, postawiliśmy na sprawdzone rozwiązania, zastosowane już wcześniej w podobnych zadaniach. Dzięki temu inwestycja realizowana jest zgodnie z założonym harmonogramem. Ma to szczególne znaczenie w kontekście pandemii, znacznego wzrostu cen i trudności w pozyskaniu niektórych materiałów czy odpowiednich podwykonawców. Choć inwestycja jest realizowana w terenie oddalonym od zabudowań, mamy tutaj do czynienia ze znaczną liczbą wszelkiego rodzaju sieci podziemnych i nadziemnych podlegających przebudowie. Tak gęsta sieć infrastruktury technicznej występuje zazwyczaj w ośrodkach miejskich, co utrudnia i spowalnia front robót zasadniczych. Priorytetem przy tego typu zadaniach jest przede wszystkim dobra organizacja budowy, współpraca (m.in. z gestorami sieci), sprawne przygotowanie dokumentów do uzyskania niezbędnych decyzji i uzgodnień. Niezwykle ważna jest także koordynacja podwykonawców, usługodawców i dostawców, których liczba jest porównywalna do dużych inwestycji.

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.