Obrotowy most w Nowakowie
5 lipca br. rozpoczął się ruch kołowy przez most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Obiekt pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe w kwietniu, uzyskał niezbędne zgody i został dopuszczony do użytkowania.
Budowa mostu w Nowakowie jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą jest firma Budimex SA. Wartość kontraktu wynosi 574 073 648,82 zł brutto.
Zakończona we wrześniu 2022 r. na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23 km drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.
Opis inwestycji
Most obrotowy w Nowakowie o dł. 103 m to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze umieszczone jest specjalne łożysko, dzięki któremu most obraca się w osi pionowej w ciągu ok. 2 min. Cała konstrukcja waży ponad 650 t. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.
W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonano także obudowę brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostały obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów zrealizowano w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Barbara Olczyk
Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycji oraz Pełnomocnik Dyrektora ds. realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką GdańskąZakończona we wrześniu 2022 roku część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to jak wiadomo jeszcze nie koniec całej inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym był pierwszym etapem, jaki został zrealizowany w ramach programu wieloletniego. Cały czas trwają prace związane z kolejnymi etapami. Z samego Kanału Żeglugowego, od jego otwarcia, skorzystało już ponad tysiąc jednostek, w większości o mniejszym zanurzeniu, z uwagi na realizacje kolejnych etapów, które umożliwią żeglugę statkom o docelowych parametrach.
Budowę nowego, najdłuższego, ponad stumetrowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo, w odległości ok. 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego, zrealizowano w ramach II etapu inwestycji. Wraz z budową nowej przeprawy mostowej została również zaprojektowana budowa nowego odcinka drogi powiatowej, wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. Od 5 lipca br. most jest już dostępny dla ruchu kołowego. Dzięki uwzględnieniu budowy mostu w naszej inwestycji została zlikwidowana poważna przeszkoda nawigacyjna, jaką był most pontonowy służący dotychczas do komunikacji w Wyspą Nowakowską. Zniknął problem z otwieraniem/zamykaniem tej przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Teraz zarówna żegluga, jak i ruch kołowy będą mogły odbywać się bez zakłóceń.
W II etapie na rzece Elbląg jest również przebudowywany tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km. Celem jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostaną obudowane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczany skarpą podwodną. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do rzeki wybudowano dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. Ta część obejmuje również przebudowę staw nawigacyjnych LGW i PGW.
mgr inż. Maciej Nadolny
Projektant, Mosty Gdańsk Sp. z o.o.Most Obrotowy w Nowakowie był niezwykłym wyzwaniem projektowym. Jest to również wyjątkowy obiekt w skali naszego kraju. Długość obiektu wynosi 103 m (2 x 51,5 m), co czyni go najdłuższym mostem obrotowym w Polsce i jednym z największych i najcięższych ruchomych w kraju.
Na konstrukcję nośną składają się dwa kratownicowe dźwigary o przekroju skrzynkowym i zmiennej wysokości, co pozwoliło na znaczną redukcję masy konstrukcji przy jednoczesnym zachowaniu sztywności. Płytę pomostu zaprojektowano w formie lekkiej płyty ortotropowej. Z uwagi na pracę wspornikową każdego z 51,5 m przęseł zostały one podwieszone do pylona stalowymi skrzynkowymi odciągami. Dzięki tym zabiegom udało się uzyskać lekką, zaledwie 650-tonową konstrukcję o rozpiętości ponad 100 m.
W projekcie dużym wyzwaniem było precyzyjne określenie wszystkich stanów, w których znajduje się konstrukcja w trakcie eksploatacji, począwszy od stanu spoczynkowego na podporach technicznych (odstawczych) przez obrót, po stan użytkowy przy uwzględnieniu zmiennych warunków atmosferycznych. W każdym ze stanów konstrukcja musiała zachować się w sposób przewidywalny, z zachowaniem precyzji wymaganej w układach mechanicznych odpowiadających za obrót oraz ryglowanie obiektu. Było to szczególnie ważne, aby zapewnić trwałość, ciągłość i bezpieczeństwo funkcjonowania przeprawy.
Sprostanie temu wyzwaniu wymagało wielu niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych z zakresu konstrukcji mostowych, układów mechanicznych oraz zaawansowanego systemu sterowania. Zastosowano materiały oraz urządzenia niewykorzystywane w tradycyjnych obiektach mostowych. Kluczowa była więc ścisła koordynacja pomiędzy wszystkimi branżami oraz doświadczenie osób zaangażowanych w proces projektowy. Jednocześnie przy tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu została stworzona lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz.
Wykorzystane rozwiązania z całą pewnością umożliwiły rozwój inżynierii mostowej w dziedzinie obiektów zwodzonych poprzez liczne badania, opracowania naukowe oraz literaturę opisującą techniczne aspekty powstałej konstrukcji. Liczę, że most obrotowy w Nowakowie posłuży w przyszłości jako inspiracja do realizacji podobnych konstrukcji w Polsce i na świecie.
Cieszę się niezmiernie, że udało się z sukcesem zrealizować tak wymagające i nietypowe w skali kraju przedsięwzięcie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...