Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych

W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn.

Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie rozkładarek pozwala uzyskać równomierną grubość i szerokość wykonywanej warstwy, a także jej wstępne zagęszczanie. Niniejsza właściwość rozkładarek mas mineralno-bitumicznych stanowi ich niepodważalną zaletę w kontekście budowy i remontów dróg na obszarach, gdzie występują deformacje oraz uskoki spowodowane działalnością podziemnych zakładów wydobywczych. Ręczne rozkładanie mieszanek mineralno-bitumicznych jest pracochłonne i szkodliwe dla zdrowia. Mieszanka mineralno-bitumiczna jest dostarczana do głównego elementu roboczego rozkładarki, tak zwanego zasobnika, gdzie za pomocą podajników zgrzebłowych, rzadziej ślimakowych, jest umieszczana pod stołem, którego szerokość najczęściej wynosi 3,5 metra. Następnie świeża nawierzchnia dodatkowo jest wyrównywana i zagęszczana przez walce drogowe. Produkowane rozkładarki mogą układać mieszankę o grubości od 10 do 500 mm i szerokości od 2 do 16 m. Wymienione parametry oraz prędkość robocza wpływają na wydajność maszyny, która może osiągać nawet do 500 t/h.

Rozkładarki mas mineralno-bitumicznych są produkowane na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. Maszyny o szerokości powyżej 9 metrów są zazwyczaj projektowane na podwoziu gąsienicowym. Obecnie rozkładarki to maszyny o napędzie i sterowaniu hydraulicznym. Największymi producentami tego typu maszyn są między innymi takie firmy jak Dynapac, Caterpillar, Titan oraz V...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.