Analiza wpływu rozdrobnionego szkła odpadowego na właściwości betonu asfaltowego do warstwy ścieralnej

Dodatek rozdrobnionego szkła odpadowego nie wpływa negatywnie na parametry objętościowe betonu asfaltowego do warstwy ścieralnej. Jednak nawet częściowe zastąpienie kruszywa drobnego i/lub wypełniacza powoduje obniżenie odporności na działanie wody i mrozu. Wyniki badań wykazały, że tylko wprowadzenie dodatku rozdrobnionego szkła w postaci wypełniacza pozwala uzyskać beton odporny na działanie wody i mrozu.

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach Unii Europejskiej (UE), odpady szklane wykorzystuje się ponownie do produkcji nowych wyrobów szklanych. Są one ważnym surowcem wtórnym szczególnie przy produkcji opakowań szklanych i można je przetwarzać nieskończoną ilość razy. Mimo że szkło nie traci swych właściwości podczas wielokrotnego przetwarzania, to część wciąż nie jest wykorzystywana i trafia na wysypiska komunalne. W 2021 roku średni poziom recyklingu w Polsce był niższy o 7,3% od średniej w 27 krajach UE i wynosił 72,8% [1]. Są to więc znaczne ilości materiałów odpadowych. Osiągnięto już wiele efektów praktycznych zastosowania odpadowej stłuczki szklanej w budownictwie drogowym [2-6]. Zastosowanie to sprowadza się głównie do roli zamiennika cementu, kruszywa lub wypełniacza, szczególnie przy produkcji betonu i wytwarzaniu spoiw. Podejmowane są również próby wykorzystania rozdrobnionego szkła w mieszankach mineralno-asfaltowych [7-11]. Do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych stosuje się kruszywa grube i drobne oraz wypełniacz. W przyszłości mogą wystąpić ograniczenia w dostępności kruszyw, w tym również wypełniacza. Ponadto rosną koszty ich wydobycia, przetwarzania i transportu. Jednocześnie przewiduje się zaostrzenie przepisów związanych z gospodarką odpadami, które zakładają stopniową eliminację ich składowania. Zatem modyfikacja składu mieszanek mineralno-asfaltowych poprzez wprowadzenie rozdrobnionego szkła odpadowego jako zamiennika kruszywa lub wypełniacza ma uzasadni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.