Progowanie taśm specjalistycznych wg. BELTOR
Taśmy przenośnikowe niezmiennie stanowią fundamentalny element transportu w zakładach produkcyjnych. Zwiększają efektywność procesów poprzez szybkie i bezpieczne przenoszenie różnego rodzaju materiałów zarówno na krótkie, jak i wielokilometrowe odległości. Są wszechobecne zarówno w przemyśle wydobywczym, elektronicznym, spożywczym, jak i w branżach metalowej, budowlanej, drzewnej, motoryzacyjnej itp. Taśmy przenośnikowe to nieodłączne wyposażenie nowoczesnych maszyn rolniczych oraz elewatorów. Taśmy transportowe elewatorowe mają zastosowanie przy przenoszeniu różnego rodzaju produktów sypkich w całkowitym pionie. Do tego typu taśm przytwierdzane są specjalne kubełki, które nabierają materiał i transportują go do góry.
Zapytania:
zapytania@beltor.pl
+48 500 818 808

Trudno sobie wyobrazić współczesny przemysł bez ich działania. Sortownie odpadów, terminale przeładunkowe, cementownie, betoniarnie, miejsca, w których nie można pozwolić na przestoje ‒ układy nawęglania elektrowni i elektrociepłowni, huty, koksownie – to tylko jedne z wielu miejsc, w których taśmy przenośnikowe są głównym elementem funkcjonowania zakładu.
Na rynku występują różne typy taśm gumowych. Najczęściej spotykane są taśmy gładkie do transportu poziomego, natomiast w systemach przenośników wznoszących o kącie nachylenia powyżej 20 stopni zastosowanie mają już taśmy z profilami zapobiegające zsuwaniu się przenoszonego materiału (zwane też często progami lub zabierakami). Na rynku dostępne są taśmy tkaninowo-gumowe z fabrycznie wykonanym w procesie produkcji profilem oraz taśmy z nawulkanizowanymi progami.
Taśmy profilowane są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstw, które planują zwiększyć wydajność linii produkcyjnych i poprawić efektywność w zakresie transportu materiałów. Progi ze względu na ich wszechstronność i różnorodność kształtów umożliwiają transportowanie większości występujących produktów. Warto tutaj wymienić najpopularniejsze, a nawet można pokusić się o zakwalifikowanie ich do podstawowych rodzajów. Należą do nich m.in.: progi proste porzeczne, progi skośne i progi łamane oraz profile typu jodełka. Istotną zaletą taśm progowanych jest praktycznie niegraniczona możliwość nawulkanizowania wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Progowanie to proces, którego głównym celem jest dopasowanie taśmy do potrzeb przedsiębiorstwa.

Fot. 1. Profil typu jodełka dzielona BELTOR H16

Fot. 2. Próg prosty poprzeczny BELTOR H40

Prawidłowy dobór profili jest uwarunkowany przede wszystkim kątem nachylenia przenośnika, granulacją nosiwa i kształtem niecki taśmy. Ponadto bardzo duże znaczenie ma również zastosowanie właściwej mieszanki gumowej, która stanowi budulec zabieraka. Są one produkowane na bazie kauczuków naturalnych oraz syntetycznych i są podstawowym surowcem w procesie wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą: mieszanki odporne na ścieranie, temperaturę, tłuszcze zwierzęce i roślinne, różnego rodzaju oleje oraz chemikalia. Odpowiedni wybór profilu i jednoczesne zastosowanie właściwej mieszanki gumowej w procesie wulkanizacji na gorąco daje gwarancję dłuższej trwałości taśmy, mniejszą liczbę napraw i postoi, a co za tym idzie ‒ zminimalizowanie kosztów eksploatacji.
Warto w tym miejscu przyjrzeć się bliżej metodom wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą:
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na zimno”,
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na gorąco”.
Pierwsza z wymienionych polega na łączeniu przy użyciu specjalnych klejów gotowych profili gumowych do powierzchni taśmy. Zasadniczo stosowane są kleje chlorokauczukowe, z których najbardziej znane to Cement SC 4000, Conti Secur itp. Zaletą tej metody są niskie koszty wykonania oraz brak konieczności posiadania specjalistycznego ciężkiego sprzętu. Pozwala również pracować bezpośrednio na przenośniku u klienta. Serwis taśm przenośnikowych w tym przypadku wymaga odpowiednich warunków. Wulkanizacja na zimno musi być przeprowadzona starannie, a ekipa serwisowa powinna posiadać doświadczenie i wysokie kwalifikacje. Klejenie progów, podobnie jak klejenie taśm przenośnikowych na zimno, nie może być wykonywane w zbyt niskiej temperaturze oraz przy nadmiernym zapyleniu i wilgotności.
Metoda wulkanizacji na zimno posiada jednak kilka wad. Nie sprawdza się przy klejeniu profili o małych gabarytach, takich jak np. jodełka. Wynika to z faktu, że wytrzymałość spoiny jest niewystarczająca, a ponadto jest ona mało odporna na uszkodzenia mechaniczne. Klejenie na zimno sprawdza się przy dużych powierzchniach łączenia dla profili posiadających większą szerokość podstawy (produkuje się w tym celu specjalne progi). Klejenie na zimno stosuje się na przykład przy wykonywaniu taśm kieszeniowych z falbanami, powszechnie znanych pod nazwą Flexowell, składających się z progów prostych, prostych łamanych lub skośnych i falbany bocznej.

Fot. 4. Taśma kieszeniowa BELTOR
Taśmy kieszeniowe umożliwiają przenoszenie materiałów w miejscach o ograniczonej przestrzeni, gdzie zainstalowane są przenośniki o kątach nachylenia nawet do 90 stopni.
Metoda wulkanizacji na gorąco wymaga od producenta odpowiedniego miejsca oraz specjalistycznego sprzętu. Do podstawowych należą maszyny do formowania mieszanki gumowej (np. wytłaczarki), stacjonarne prasy do wulkanizacji oraz niezbędne jest posiadanie odpowiedniej liczby form wulkanizacyjnych wraz z oprzyrządowaniem. Zbudowanie linii technologicznej wymaga dużych nakładów finansowych, co przekłada się na wyższe koszty wytwarzania taśm z profilami.


Fot. 5b. Linia do progowania BELTOR
Metoda progowania taśm na gorąco ma za to dużo zalet. Pozwala uzyskać najwyższe parametry połączenia profilu gumowego z taśmą. Zastosowanie mieszanek gumowych takich jak:
- odporne na oleje roślinne i zwierzęce,
- odporne na podwyższoną, temperaturę oraz mrozoodporne,
- odporne na działanie kwasów,
- odporne na tłuszcze,
- trudnościeralne,
- odporne na starzenie (promienie UV),
pozwala na wykonanie, tak jak wspomniano na początku, praktycznie wszystkich wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Ze względu na wyższą wytrzymałość połączenia guma-guma profile charakteryzują się wysoką trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne.
Firma BELTOR – producent taśm progowych przenośnikowych – posiada kompletne linie technologiczne do wulkanizowania profili metodą na gorąco. W firmie aktualnie produkuje się wiele rodzajów zabieraków gumowych stosowanych na taśmach przenośnikowych, również profile specjalne według określonych wymagań klienta. W połączeniu z możliwością wulkanizowania dowolnego typu profilu z taśmami specjalnego przeznaczenia, jak na przykład ULTRA X, USFLEX, taśmy z breakerem, stabilizowane poprzecznie z mieszankami temperaturo-, tłuszczo- i olejoodpornymi (ROS, ROM) wzbogacone o środki ochronne przed promieniowaniem UV, otrzymujemy produkt najwyższej jakości, spełniający najwyższe standardy.
Firma BELTOR jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży na rynku polskim odporną na ścieranie jednoprzekładkową taśmę ULTRA X firmy Dunlop charakteryzującą się zwiększoną wytrzymałością na rozerwania i rozdarcia, zwiększoną odpornością na przebicia oraz możliwością zatosowania bębnów przenośnikowych o mniejszej średnicy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, zaproponowała im możliwość nawulkanizowania na tego typu taśmie metodą na gorąco profili gumowych oraz falban z wysokiej jakości mieszanek. Do najczęściej zamawianych należą między innymi:
- progi proste poprzeczne o wysokościach: 20 mm, 32 mm, 40 mm, 50 mm, 60 mm,
- jodełka: 16 mm, 17 mm, 32 mm,
- jodełka z listwami,
- listwy boczne,
- półwałki,
- kliny prowadzące.

Fot. 6. Taśma z profilem typu jodełka BELTOR
Firma BELTOR, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie klientów, wdrożyła ostatnio do programu produkcji falbany gumowe wulkanizowane metodą na gorąco. W procesie falbany są jednocześnie formowane i nawulkanizowane na taśmie przy zastosowaniu specjalnych stalowych form. Tego typu technologia umożliwia wykonanie taśm z falbanami bocznymi spełniającymi najwyższe standardy jakościowe. W porównaniu z tradycyjną metodą klejenia na zimno zwiększa wytrzymałość i wydłuża czas eksploatacji taśmy. Pozwala również na zastosowanie tego typu falban wykonanych z różnego rodzaju mieszanek gumowych na przenośnikach pracujących w trudnych warunkach, a w szczególności przy transporcie materiałów specjalnych (odpornych na wysokie temperatury, oleje, promienie UV itp.)




Podsumowując, aktualnie przy wyborze taśmy z profilami warto rozważyć dwa najważniejsze argumenty: jakość taśmy oraz profil wykonany metodą na gorąco przez profesjonalistów. Zastosowanie taśm ULTRA X, USFLEX, olejoodpornych typu ROS, ROM, temperaturoodpornych oraz progów produkcji BELTOR wyeliminuje większość problemów związanych z codzienną eksploatacją i zapewni bezstresowe użytkowanie. Oczywiście zmniejszenie kosztów oraz zwiększenie wydajności przenośnika są pochodną dokonanego zakupu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...