Progowanie taśm specjalistycznych wg. BELTOR
Taśmy przenośnikowe niezmiennie stanowią fundamentalny element transportu w zakładach produkcyjnych. Zwiększają efektywność procesów poprzez szybkie i bezpieczne przenoszenie różnego rodzaju materiałów zarówno na krótkie, jak i wielokilometrowe odległości. Są wszechobecne zarówno w przemyśle wydobywczym, elektronicznym, spożywczym, jak i w branżach metalowej, budowlanej, drzewnej, motoryzacyjnej itp. Taśmy przenośnikowe to nieodłączne wyposażenie nowoczesnych maszyn rolniczych oraz elewatorów. Taśmy transportowe elewatorowe mają zastosowanie przy przenoszeniu różnego rodzaju produktów sypkich w całkowitym pionie. Do tego typu taśm przytwierdzane są specjalne kubełki, które nabierają materiał i transportują go do góry.
Zapytania:
zapytania@beltor.pl
+48 500 818 808
Trudno sobie wyobrazić współczesny przemysł bez ich działania. Sortownie odpadów, terminale przeładunkowe, cementownie, betoniarnie, miejsca, w których nie można pozwolić na przestoje ‒ układy nawęglania elektrowni i elektrociepłowni, huty, koksownie – to tylko jedne z wielu miejsc, w których taśmy przenośnikowe są głównym elementem funkcjonowania zakładu.
Na rynku występują różne typy taśm gumowych. Najczęściej spotykane są taśmy gładkie do transportu poziomego, natomiast w systemach przenośników wznoszących o kącie nachylenia powyżej 20 stopni zastosowanie mają już taśmy z profilami zapobiegające zsuwaniu się przenoszonego materiału (zwane też często progami lub zabierakami). Na rynku dostępne są taśmy tkaninowo-gumowe z fabrycznie wykonanym w procesie produkcji profilem oraz taśmy z nawulkanizowanymi progami.
Taśmy profilowane są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstw, które planują zwiększyć wydajność linii produkcyjnych i poprawić efektywność w zakresie transportu materiałów. Progi ze względu na ich wszechstronność i różnorodność kształtów umożliwiają transportowanie większości występujących produktów. Warto tutaj wymienić najpopularniejsze, a nawet można pokusić się o zakwalifikowanie ich do podstawowych rodzajów. Należą do nich m.in.: progi proste porzeczne, progi skośne i progi łamane oraz profile typu jodełka. Istotną zaletą taśm progowanych jest praktycznie niegraniczona możliwość nawulkanizowania wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Progowanie to proces, którego głównym celem jest dopasowanie taśmy do potrzeb przedsiębiorstwa.
Prawidłowy dobór profili jest uwarunkowany przede wszystkim kątem nachylenia przenośnika, granulacją nosiwa i kształtem niecki taśmy. Ponadto bardzo duże znaczenie ma również zastosowanie właściwej mieszanki gumowej, która stanowi budulec zabieraka. Są one produkowane na bazie kauczuków naturalnych oraz syntetycznych i są podstawowym surowcem w procesie wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą: mieszanki odporne na ścieranie, temperaturę, tłuszcze zwierzęce i roślinne, różnego rodzaju oleje oraz chemikalia. Odpowiedni wybór profilu i jednoczesne zastosowanie właściwej mieszanki gumowej w procesie wulkanizacji na gorąco daje gwarancję dłuższej trwałości taśmy, mniejszą liczbę napraw i postoi, a co za tym idzie ‒ zminimalizowanie kosztów eksploatacji.
Warto w tym miejscu przyjrzeć się bliżej metodom wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą:
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na zimno”,
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na gorąco”.
Pierwsza z wymienionych polega na łączeniu przy użyciu specjalnych klejów gotowych profili gumowych do powierzchni taśmy. Zasadniczo stosowane są kleje chlorokauczukowe, z których najbardziej znane to Cement SC 4000, Conti Secur itp. Zaletą tej metody są niskie koszty wykonania oraz brak konieczności posiadania specjalistycznego ciężkiego sprzętu. Pozwala również pracować bezpośrednio na przenośniku u klienta. Serwis taśm przenośnikowych w tym przypadku wymaga odpowiednich warunków. Wulkanizacja na zimno musi być przeprowadzona starannie, a ekipa serwisowa powinna posiadać doświadczenie i wysokie kwalifikacje. Klejenie progów, podobnie jak klejenie taśm przenośnikowych na zimno, nie może być wykonywane w zbyt niskiej temperaturze oraz przy nadmiernym zapyleniu i wilgotności.
Metoda wulkanizacji na zimno posiada jednak kilka wad. Nie sprawdza się przy klejeniu profili o małych gabarytach, takich jak np. jodełka. Wynika to z faktu, że wytrzymałość spoiny jest niewystarczająca, a ponadto jest ona mało odporna na uszkodzenia mechaniczne. Klejenie na zimno sprawdza się przy dużych powierzchniach łączenia dla profili posiadających większą szerokość podstawy (produkuje się w tym celu specjalne progi). Klejenie na zimno stosuje się na przykład przy wykonywaniu taśm kieszeniowych z falbanami, powszechnie znanych pod nazwą Flexowell, składających się z progów prostych, prostych łamanych lub skośnych i falbany bocznej.
Taśmy kieszeniowe umożliwiają przenoszenie materiałów w miejscach o ograniczonej przestrzeni, gdzie zainstalowane są przenośniki o kątach nachylenia nawet do 90 stopni.
Metoda wulkanizacji na gorąco wymaga od producenta odpowiedniego miejsca oraz specjalistycznego sprzętu. Do podstawowych należą maszyny do formowania mieszanki gumowej (np. wytłaczarki), stacjonarne prasy do wulkanizacji oraz niezbędne jest posiadanie odpowiedniej liczby form wulkanizacyjnych wraz z oprzyrządowaniem. Zbudowanie linii technologicznej wymaga dużych nakładów finansowych, co przekłada się na wyższe koszty wytwarzania taśm z profilami.
Metoda progowania taśm na gorąco ma za to dużo zalet. Pozwala uzyskać najwyższe parametry połączenia profilu gumowego z taśmą. Zastosowanie mieszanek gumowych takich jak:
- odporne na oleje roślinne i zwierzęce,
- odporne na podwyższoną, temperaturę oraz mrozoodporne,
- odporne na działanie kwasów,
- odporne na tłuszcze,
- trudnościeralne,
- odporne na starzenie (promienie UV),
pozwala na wykonanie, tak jak wspomniano na początku, praktycznie wszystkich wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Ze względu na wyższą wytrzymałość połączenia guma-guma profile charakteryzują się wysoką trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne.
Firma BELTOR – producent taśm progowych przenośnikowych – posiada kompletne linie technologiczne do wulkanizowania profili metodą na gorąco. W firmie aktualnie produkuje się wiele rodzajów zabieraków gumowych stosowanych na taśmach przenośnikowych, również profile specjalne według określonych wymagań klienta. W połączeniu z możliwością wulkanizowania dowolnego typu profilu z taśmami specjalnego przeznaczenia, jak na przykład ULTRA X, USFLEX, taśmy z breakerem, stabilizowane poprzecznie z mieszankami temperaturo-, tłuszczo- i olejoodpornymi (ROS, ROM) wzbogacone o środki ochronne przed promieniowaniem UV, otrzymujemy produkt najwyższej jakości, spełniający najwyższe standardy.
Firma BELTOR jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży na rynku polskim odporną na ścieranie jednoprzekładkową taśmę ULTRA X firmy Dunlop charakteryzującą się zwiększoną wytrzymałością na rozerwania i rozdarcia, zwiększoną odpornością na przebicia oraz możliwością zatosowania bębnów przenośnikowych o mniejszej średnicy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, zaproponowała im możliwość nawulkanizowania na tego typu taśmie metodą na gorąco profili gumowych oraz falban z wysokiej jakości mieszanek. Do najczęściej zamawianych należą między innymi:
- progi proste poprzeczne o wysokościach: 20 mm, 32 mm, 40 mm, 50 mm, 60 mm,
- jodełka: 16 mm, 17 mm, 32 mm,
- jodełka z listwami,
- listwy boczne,
- półwałki,
- kliny prowadzące.
Firma BELTOR, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie klientów, wdrożyła ostatnio do programu produkcji falbany gumowe wulkanizowane metodą na gorąco. W procesie falbany są jednocześnie formowane i nawulkanizowane na taśmie przy zastosowaniu specjalnych stalowych form. Tego typu technologia umożliwia wykonanie taśm z falbanami bocznymi spełniającymi najwyższe standardy jakościowe. W porównaniu z tradycyjną metodą klejenia na zimno zwiększa wytrzymałość i wydłuża czas eksploatacji taśmy. Pozwala również na zastosowanie tego typu falban wykonanych z różnego rodzaju mieszanek gumowych na przenośnikach pracujących w trudnych warunkach, a w szczególności przy transporcie materiałów specjalnych (odpornych na wysokie temperatury, oleje, promienie UV itp.)
Podsumowując, aktualnie przy wyborze taśmy z profilami warto rozważyć dwa najważniejsze argumenty: jakość taśmy oraz profil wykonany metodą na gorąco przez profesjonalistów. Zastosowanie taśm ULTRA X, USFLEX, olejoodpornych typu ROS, ROM, temperaturoodpornych oraz progów produkcji BELTOR wyeliminuje większość problemów związanych z codzienną eksploatacją i zapewni bezstresowe użytkowanie. Oczywiście zmniejszenie kosztów oraz zwiększenie wydajności przenośnika są pochodną dokonanego zakupu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...