Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”, zorganizowane przez SITK RP Oddział Opole we współpracy z Opolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa. Wydarzenie zgromadziło ok 150 specjalistów i przedstawicieli branży budowlanej, którzy dyskutowali na temat najnowszych trendów, technologii oraz wyzwań w infrastrukturze drogowej.
Pierwszy dzień seminarium rozpoczął się od uroczystego powitania uczestników przez dr. inż. Mariusza Pustelnika, Prezesa SITK RP Oddział Opole. Następnie swoje wystąpienia mieli Wojewoda Opolski oraz Marszałek Województwa Opolskiego, którzy podkreślili znaczenie infrastruktury drogowej dla rozwoju regionu. Podczas pierwszego panelu, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie budowy dróg. Przedstawiciele firm prezentowali innowacyjne metody wzmacniania nawierzchni georusztami i kompozytami, efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego, a także szczegóły dotyczące realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Drugi panel skupiał się na bezpieczeństwie ruchu drogowego. Omawiano kluczowe aspekty związane z projektowaniem bezpiecznej infrastruktury, zarządzaniem prędkością na drogach oraz wpływem obwodnic na poprawę komunikacji miejskiej. Dyskusje te pozwoliły uczestnikom na głębsze zrozumienie wyzwań i rozwiązań w tej dziedzinie. M.in. Mgr inż. Tomasz Mackun z Politechniki Gdańskiej przekonywał, że bezpieczna infrastruktura drogowa nie jest skomplikowana, jeśli zastosuje się odpowiednie zasady projektowania. Elektromontaż Rzeszów S.A. zaprezentował aspekty bezpiecznej konstrukcji wsporczej punktów oświetleniowych w odniesieniu do wymagań formalnych. Mgr inż. Marcin Hałuszczak przedstawił różne strategie zarządzania prędkością na drogach, a mgr inż. Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział Opole, omówił, czy obwodnice rzeczywiście rozwiązują problemy komunikacyjne miast. Panel techniczny dostarczył uczestnikom wiedzy na temat nowoczesnych technologii stosowanych w projektowaniu i budowie mostów oraz dróg. dr inż. Mariusz Pustelnik omówił przebudowę Alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie, realizowaną w procedurze „Zaprojektuj i zbuduj”. Prof. dr inż. Wojciech Lorenc z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował nowe rozwiązania mostowe o rozpiętości ponad 50 m oraz plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych. Ostatni panel pierwszego dnia dotyczył prawnych aspektów budownictwa drogowego i zamówień publicznych. Eksperci omawiali zmiany w prawie budowlanym, przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz zasady kontroli jakości wyrobów budowlanych. Te prezentacje były szczególnie cenne dla praktyków, którzy na co dzień muszą poruszać się w skomplikowanej sferze regulacji prawnych. Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury omówił bieżące priorytety i plany na przyszłość dotyczące infrastruktury drogowej w Polsce. Drugi dzień seminarium rozpoczął się od prezentacji nowoczesnych systemów wizyjnych i sztucznej inteligencji do pomiarów natężenia ruchu drogowego, przedstawionych przez firmę Vitronic Machine Vision Polska Sp. z o.o. Następnie, HABA-BETON Johann Bartlechner Sp. z o.o. zaprezentowała innowacyjne prefabrykaty do zagospodarowania wód opadowych, które mogą znacznie poprawić efektywność systemów odwadniających.
Wydarzenie było doskonałą okazją do nawiązania współpracy oraz pogłębienia wiedzy na temat najnowszych trendów i technologii w dziedzinie budownictwa drogowego. Dzięki szerokiemu zakresowi tematów omawianych podczas paneli dyskusyjnych, uczestnicy mogli zdobyć cenne informacje dotyczące zarówno najnowszych technologii, jak i praktycznych aspektów realizacji projektów drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...