Oświetleniowe słupy aluminiowe. Pięć kryteriów środowiskowych i ekonomicznych
W artykule szczegółowo omówiono pięć kluczowych kryteriów, które są istotne zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i aspektów ekonomicznych, dotyczących słupów aluminiowych anodowanych. Wspomniane kryteria stanowią fundament zrównoważonego podejścia do produkcji i eksploatacji tych konstrukcji, uwzględniając nie tylko aspekty ekologiczne, ale także ekonomiczne korzyści wynikające z ich wykorzystania.
6 maja br. w Monitorze Polskim ukazało się Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów dotyczące utworzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw Zielonych Zamówień Publicznych. Celem zespołu jest koordynacja zielonych zamówień publicznych zgodnie z polityką zakupową państwa. W kontekście zrównoważonego rozwoju firma ROSA opracowała pięć kryteriów środowiskowych i ekonomicznych dla swoich słupów aluminiowych anodowanych:
1.Ślad węglowy
2.Żywotność
3.Okres gwarancji
4.Obieg zamknięty materiałów
5.Koszty montażu i konserwacji
Ślad węglowy
Firma ROSA znacząco zmniejszyła ślad węglowy swoich słupów aluminiowych anodowanych poprzez świadomy wybór dostawców, skracanie łańcuchów dostaw i zwiększenie produkcji energii elektrycznej. W 2023 r. średnia wartość emisji CO2 dla słupów aluminiowych o wysokościach od 4 do 12 m wyniosła 95,80 kg eCO2, co jest wynikiem o 54,13% niższym w porównaniu z konstrukcjami stalowymi ocynkowanymi. Ponadto, w porównaniu do roku 2022, ślad węglowy tych słupów spadł o 26,49%.
Żywotność
Żywotność słupów aluminiowych anodowanych wynosi minimum 50 lat, co zostało potwierdzone Aprobatą techniczną Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Badania w komorze solnej oraz testy odporności na promieniowanie UV wykazały, że słupy te są wysoce odporne na korozję i nie tracą swoich właściwości wytrzymałościowych ani koloru. W porównaniu do konkurencyjnych słupów ze stali ocynkowanej, malowanej proszkowo oraz kompozytowych, aluminiowe słupy anodowane wykazują znacznie wyższą trwałość.
Okres gwarancji
Naturalna warstwa tlenku aluminium chroni je przed korozją, a proces anodowania zapewnia długotrwałe utrzymanie estetyki i właściwości ochronnych bez potrzeby regularnych przeglądów czy napraw. Właściwości aluminium anodowanego zapewniają mu długi okres gwarancji.
Obieg zamknięty materiałów
Słupy aluminiowe anodowane są w pełni przetwarzalne, co wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Aluminium można przetwarzać praktycznie bez końca, co stanowi dużą przewagę w porównaniu do innych materiałów, takich jak kompozyty z żywicy poliestrowej wzmocnionej włóknem szklanym. Firma ROSA segreguje odpady poprodukcyjne i sprzedaje je, dając im drugie życie, co ma dodatkowy wkład w zrównoważony rozwój.
Koszty montażu i konserwacji
Słupy aluminiowe anodowane charakteryzują się niższymi kosztami montażu i konserwacji w porównaniu do słupów stalowych. Niższa waga słupów aluminiowych przekłada się na niższe koszty transportu i montażu. Analizy kosztorysów wykazały, że inwestycje z wykorzystaniem słupów aluminiowych są bardziej ekonomiczne. Dodatkowo, słupy aluminiowe anodowane nie wymagają konserwacji, co zmniejsza koszty eksploatacji w długim okresie użytkowania.
Podsumowanie
Słupy aluminiowe anodowane to produkty, które dzięki swoim właściwościom środowiskowym i ekonomicznym przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Niski ślad węglowy, długa żywotność, długi okres gwarancji, możliwość pełnego recyklingu oraz niskie koszty montażu i konserwacji czynią je strategicznym elementem zielonej transformacji. Aluminiowe anodowane słupy to inwestycja w przyszłość, która przynosi realne oszczędności oraz korzyści dla środowiska naturalnego i społeczeństwa.
Przeczytaj również: Nowa droga na terenie gminy Czempiń
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...