Reklama

Most Południowy na Mierzei Wiślanej

25 czerwca br. został oddany do użytku Most Południowy nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej. Jest pierwszym z dwóch mostów obrotowych zaprojektowanych tak, aby nie wstrzymywać ruchu samochodowego w momencie, gdy statek będzie przepływał przez kanał. Postęp prac jest również widoczny przy budowie Mostu Północnego, gdzie wykonano większość robót konstrukcyjnych. Inwestycja złożona z trzech etapów zostanie ukończona w 2023 r.

Most Południowy jest jednym z dwóch mostów obrotowych zaplanowanych do wykonania w ramach realizacji drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Między Mostem Południowym (otwieranym na stronę południową) a Północnym (otwierany na stronę północną) powstanie budynek Bosmanatu „Nowy Świat”, z którego będzie nadzorowany w pełni automatyczny proces otwierania i zamykania mostów. Inwestorem inwestycji jest Urząd Morski w Gdyni, wykonawcą konsorcjum NDI/Besix, a za projekt odpowiedzialna jest firma Mosty Gdańsk.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Barbara Olczyk, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Realizacja pierwszego etapu, obejmującego port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, część lądową wraz ze śluzą, dwoma bramami, dwoma mostami obrotowymi oraz wyspą na Zalewie Wiślanym, przewidziana jest na 32 miesiące prac. Drugi etap, na który również mamy już podpisaną umowę, a plac budowy przekazaliśmy wykonawcy, to z kolei 24 miesiące. Ten etap dotyczy prac na rzece Elbląg oraz budowy mostu w Nowakowie. W trzecim kwartale bieżącego roku przewidujemy ogłoszenie przetargu na trzecią cześć inwestycji, tzn. pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Przełożenie ruchu z DW 501 na Most Południowy było kluczowe pod kątem dalszego prowadzenia prac ziemnych w osi kanału żeglugowego od strony Zalewu Wiślanego.

Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych, NDI
Most Południowy jako obiekt obrotowy o konstrukcji stalowej jest unikatowy na skalę Polski! Ze względu na charakterystykę pracy obiektu jako konstrukcji obrotowej oraz wrażliwość elementów układów mechaniki i hydrauliki wymagano minimalnych osiadań i przemieszczeń podpór. Zastosowano więc wbijane prefabrykowane pale żelbetowe, które pozwoliły uzyskać odpowiednie parametry. Dodatkowym atutem tej technologii było ograniczenie ilości betonu produkowanego i wbudowanego na placu budowy. Centralnym punktem obiektu jest podpora P2, która charakteryzuje się niecodziennym, okrągłym kształtem. To właśnie w niej zlokalizowano główne elementy układów mechaniki i obrotu mostu, takie jak: łożysko królewskie, szyny oraz wózki, po których odbywa się ruch płyty ustroju, a także dwa siłowniki obrotu, dzięki którym stalowa konstrukcja płyty ustroju nośnego, o masie przekraczającej 550 t, jest wprawiana w ruch. W podporze P2 ulokowano także pomieszczenie sterowni, w którym znajdują się główne elementy układów hydrauliki i automatyki obiektu, umożliwiające sterowanie i kontrolę układów ruchu mostu. Elementy te, pomimo swoich gabarytów oraz masy, zostały zamontowane z dokładności sięgającą 0,1 mm. Było to sporym wyzwaniem dla zespołu, który uczestniczył w realizacji mostu. Konstrukcja stalowa ustroju nośnego to połączenie kratowych dźwigarów nośnych z płytą ortotropową. Ze względu na wspornikowy charakter pracy płyty ustroju w fazie obrotu i konieczność zminimalizowania ciężaru własnego konstrukcji, dźwigary mają zmienną wysokość. Elementy konstrukcji stalowej ustroju nośnego zostały wykonane w wytwórni konstrukcji stalowych. Następnie, aby je skontrolować, próbnie je zmontowano i ponownie podzielono oraz dostarczono na budowę w mniejszych elementach, gotowych już do montażu. Scalenie i montaż konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą trwało około 4 miesięcy. Ostatnim etapem było wyważenie całej konstrukcji wraz z elementami wyposażenia. Specjalistyczny proces trwał 2 dni. Kontrakcja została wyważona z dokładności do kilogramów. Kolejnym etapem było wykonanie prób obrotu, a następnie finalne zamontowanie elementów mechaniki i układu ryglowania oraz dylatacji. Ostatnią fazą realizacji Mostu Południowego było wykonanie próbnych obciążeń mostu. Ich pozytywny wyniki pozwolił przekazać obiekt do użytkowania w ostatnich dniach czerwca 2021 roku. Realizacja Mostu Południowego ze względy na jego nietypową konstrukcję, a zwłaszcza charakter pracy jako mostu obrotowego, stanowiła duże wyzwanie nie tylko pod kątem technicznym, ale także technologicznym i logistycznym. Jego wykonanie zgodnie z założeniami projektowymi, a zwłaszcza zgodnie z harmonogramem robót, jest wynikiem ciężkiej pracy całego zespołu odpowiedzialnego za to zadanie. Nalezą im się gratulacje oraz słowa uznania.

Wywiady

Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego

Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.