Most na rzece San w ciągu S19
W ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km powstał m.in. nowy most 08MS. W lipcu 2021 r. zakończył się ważny etap budowy obiektu – zabetonowany został zwornik na lewej jezdni mostu, czyli lewobrzeżny nawis został połączony z prawobrzeżnym. Tym samym obie nitki mostu powstającego w ramach budowy odcinka S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem połączyły brzegi rzeki.
Nowo powstały most ma długość ok. 400 m. Przeznaczony jest do bezkolizyjnego ruchu pojazdów w ciągu drogi ekspresowej S19 nad rzeką San, której szerokość koryta wynosi 110-120 m. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA, oddział w Rzeszowie, a wykonawcą firma Mosty Łódź. Za projekt odpowiedzialna była firma KONTRAKT Biuro Projektowo-Konsultingowe Sp. z o.o. Wartość kontraktu to ponad 280 mln zł. Most jest już gotowy. 8 kwietnia 2022 r. złożono wniosek do Podkarpackiego WINB o wydanie pozwolenia na użytkowanie drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Zdziary (bez węzła) do węzła Rudnik nad Sanem (bez węzła).
Parametry techniczne
Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielony od jezdni chodnik dla obsługi. Ustrój mostu stanowi belka ciągła sześcioprzęsłowa, a rozpiętość teoretyczna przęseł to: 64,00 + 76,00 + 142,00 + 64,00 + 44,00 m. Najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m zbudowane zostało metodą nawisową i pod względem długości jest trzecim w Polsce – poza mostem w Grudziądzu w ciągu A1 (przęsło nurtowe nawisowe ma długość 180 m) i mostem na POW w Warszawie (przęsło nurtowe nawisowe ma długość 180 m). W ramach inwestycji zastosowano łożyska garnkowe, a urządzenia są dylatacyj...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Waldemar Pierożak
zastępca dyrektora kontraktu S19, Mosty Łódź
Wcześniej w podobnej technologii wybudowaliśmy mosty na Bugu oraz na Odrze. Ten na Sanie to największa konstrukcja z nich wszystkich. Najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m budowane było metodą nawisową i pod względem długości jest trzecim w Polsce. W celu optymalizacji procesu budowy konstrukcja powstała w technice mieszanej. Przęsło nurtowe powstawało przy pomocy travellera do betonowania nawisowego, zaś przęsła nad terenem stałym powstały w tradycyjny sposób – na rusztowaniach. Dzięki temu konstrukcję nawisową nad nurtem rzeki udało się zbudować w niecałe osiem miesięcy.Bogdan Tarnawski
dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA
Szlak Via Carpatia jest ważnym elementem rozwoju Polski Wschodniej. W obszarze drogowym to kluczowa inwestycja istotna zarówno dla Polski, jak i Słowacji. Nowoczesna infrastruktura drogowa, zwłaszcza w regionach przygranicznych, jest podstawowym warunkiem integracji naszych systemów transportowych oraz Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Z tego też powodu istotne są inwestycje infrastrukturalne na pograniczu, bowiem przełoży się to w niedługiej przyszłości na poprawę mobilności na tym obszarze. Via Carpatia będzie osią wymiany towarowej pomiędzy krajami bałtyckimi a Słowacją, Węgrami czy Rumunią.
Elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia jest droga ekspresowa S19. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
11 października 2021 r. oddaliśmy do użytku pierwszy odcinek z serii sześciu, który zapewni niejako całość drogi ekspresowej na północ od Rzeszowa, aż do granicy z woj. lubelskim. To pierwszy odcinek na połączeniu województw – podkarpackiego i lubelskiego. Zakładamy, że maj-czerwiec 2022 r. to będzie termin, w którym oddamy ostatni odcinek S19 do użytkowania po podkarpackiej stronie. Ostatni podkarpacki odcinek S19 od węzła Zdziary do węzła Rudnik nad Sanem, na którym metodą nawisową realizowany jest most nad rzeką San – jest bardzo wymagający. Dzięki realizacji tych odcinków zyskamy połączenie nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Zaś na południe od Rzeszowa kierowcy pojadą S19 w 2026 roku, z wyłączeniem jednego odcinka, w ciągu którego powstaną 2 tunele.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Wiktor Werfel, Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dotyczące dozoru ruchu odkrywkowego zakładu górniczego. Omawia m.in. najważniejsze aspekty pracy KRZG, podpowiada, skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej oraz jak zapewnić bezpieczeństwo załogi zakł...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Według prognozy z kwietnia, wzrost niepewności związany z wojną w Ukrainie i rosnące stopy procentowe będą skutkować ograniczeniem inwestycji w polskiej gospodarce w 2022 r., co przełoży się na spadek produkcji cementu do 19 mln t (-1,6% r/r). Przemysł cementowy w Polsce jest kluczową i strategiczną branżą gospodarki, a polską racją stanu powinno być wspieranie branży cementowej. Branża cementowa zmaga się z licznymi problemami. Aby omówić jej obecną sytuację, Stowarzyszenie Producentów Cemen...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Transport samochodowy jest dominującym rodzajem transportu technologicznego w kopalniach surowców skalnych, a jego opłacalność jest ściśle powiązana z kosztami eksploatacji. Racjonalny dobór systemu transportowego z wykorzystaniem wozideł technologicznych powinien wynikać z dokładnej analizy aspektów techniczno-ekonomicznych – inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych. Ponadto wozidła technologiczne powinny być dobierane z uwzględnieniem wszystkich istotnych parametrów do określonych warunków górn...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...