Most na Białce w Trybszu

24 lipca br. dokonano uroczystego otwarcia mostu na rzece Białce w Trybszu. Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica w miejscowości Trybsz. Powstał on w miejscu starego mostu, który liczył sobie ponad 100 lat.

Zadanie pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica od km 1+840,00 do km 2+305,00 wraz z budową mostu na rzece Białka w km 2+131,50 w miejscowości Trybsz, Powiat Nowotarski” był realizowany przez Powiat Nowotarski i Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Targu przy wsparciu finansowym Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Gminy Łapsze Niżne. Umowa na roboty budowlane została zawarta 1 lipca 2021 r. z wyłonionym w drodze zamówienia publicznego wykonawcą, firmą Stanisław Chryczyk Przedsiębiorstwo Budowlane ESBUD. Inspektorem nadzoru inwestorskiego był, także wyłoniony w drodze zamówienia publicznego, Krzysztof Faro. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł.

Most powstał w miejsce starego stuletniego obiektu. Nowy most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 m zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt jest wykonany w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której jest podwieszona płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 m. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.

Forma architektoniczna i funkcja obiektu

Obiekt mostowy zaprojektowano jako wolnopodparty, jednoprzęsłowy, o konstrukcji nośnej łukowej żelbetowej z kablobetonowym pomostem, dostosowany do obowiązujących przepisów i warunków komunikacyjnych. Klasa obciążenia mostu to A wg PN 85/S-10030. Przyczółki mostu są pełn...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Krzysztof Faron
FKprojekt Biuro Usług Inżynierskich

Lokalizacja mostu nad dziką rzeką górską, jaką jest Białka, oraz sąsiedztwo rezerwatu przyrody Przełom Białki, znajdującego się poniżej przedmiotowego obiektu, wymagały zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego miejsca. Dodatkowymi wyzwaniami projektowymi były obszar Natura 2000 i zapewnienie swobodnego przepływu wód powodziowych pod obiektem mostowym bez możliwości zaprojektowania umocnień brzegów, a także warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.

Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą dołem. Rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukły pomost i łuki, które nadały lekkości konstrukcji. Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły sprawne wykonanie zadania.

Tomasz Moskalik
dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Targu

W czasie realizacji obiektu musieliśmy stawić czoło wyzwaniom charakterystycznym zarówno dla tego typu inwestycji, jak i wynikającym ze szczególnego czasu, w którym przyszło nam wykonywać tę budowę.

Do pierwszych należy niewątpliwie zaliczyć lokalizację mostu w obszarze Natura 2000 oraz w miejscu o szczególnej wartości archeologicznej, co wymusiło na nas szczególną dbałość o sposób wykonywania robót i organizacji placu budowy. Dodatkowo musieliśmy rozwiązać problem komunikacyjny wynikający z faktu, że nowy obiekt miał stanąć w miejsce starego mostu, który wcześniej musiał być wyburzony. To spowodowało potrzebę zaprojektowania organizacji ruchu objazdami, które znacznie wydłużały czas dojazdu z Nowego Targu do Trybsza. Pomocna okazała się tutaj współpraca z Gminą Łapsze Niżne, która na czas realizacji inwestycji zabezpieczyła przeprawę zastępczą mostem tymczasowym.

Przyznam szczerze, że obawialiśmy się również wiosennych i letnich wezbrań Białki. W ostatnich latach ta górska rzeka wielokrotnie pokazała, że niosąc wody i materiał z Tatr, potrafi w ciągu chwili zerwać mosty i zabrać drogi. Zresztą budowa mostu w Trybszu z jego światłem i rozpiętością właśnie tym była podyktowana. Miała uchronić Spisz od odcięcia od Podhala, co przy starym moście wydawało się kwestią najbliższych lat. Szczęśliwie ostatnie dwa lata nie przyniosły gwałtownych wezbrań i umożliwiły zgodną z planem realizację obiektu.

Przełom lat 2022 i 2023 przyniósł nam również zawirowania na rynku budowlanym związane z wojną na terenie Ukrainy i covidem, na co musieliśmy na bieżąco reagować, aby wykonawca mógł zachować umowny termin realizacji zadania. Jak się okazało, współpraca z wykonawcą okazała się na tyle skuteczna, że most został odebrany i oddany do użytku na dwa miesiące przed planowanym terminem. Uważam to za olbrzymi sukces wszystkich, którzy byli zaangażowani w tę inwestycję.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.