Most na Białce w Trybszu
24 lipca br. dokonano uroczystego otwarcia mostu na rzece Białce w Trybszu. Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica w miejscowości Trybsz. Powstał on w miejscu starego mostu, który liczył sobie ponad 100 lat.
Zadanie pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica od km 1+840,00 do km 2+305,00 wraz z budową mostu na rzece Białka w km 2+131,50 w miejscowości Trybsz, Powiat Nowotarski” był realizowany przez Powiat Nowotarski i Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Targu przy wsparciu finansowym Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Gminy Łapsze Niżne. Umowa na roboty budowlane została zawarta 1 lipca 2021 r. z wyłonionym w drodze zamówienia publicznego wykonawcą, firmą Stanisław Chryczyk Przedsiębiorstwo Budowlane ESBUD. Inspektorem nadzoru inwestorskiego był, także wyłoniony w drodze zamówienia publicznego, Krzysztof Faro. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł.
Most powstał w miejsce starego stuletniego obiektu. Nowy most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 m zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt jest wykonany w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której jest podwieszona płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 m. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.
Forma architektoniczna i funkcja obiektu
Obiekt mostowy zaprojektowano jako wolnopodparty, jednoprzęsłowy, o konstrukcji nośnej łukowej żelbetowej z kablobetonowym pomostem, dostosowany do obowiązujących przepisów i warunków komunikacyjnych. Klasa obciążenia mostu to A wg PN 85/S-10030. Przyczółki mostu są pełn...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Krzysztof Faron
FKprojekt Biuro Usług InżynierskichLokalizacja mostu nad dziką rzeką górską, jaką jest Białka, oraz sąsiedztwo rezerwatu przyrody Przełom Białki, znajdującego się poniżej przedmiotowego obiektu, wymagały zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego miejsca. Dodatkowymi wyzwaniami projektowymi były obszar Natura 2000 i zapewnienie swobodnego przepływu wód powodziowych pod obiektem mostowym bez możliwości zaprojektowania umocnień brzegów, a także warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.
Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą dołem. Rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukły pomost i łuki, które nadały lekkości konstrukcji. Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły sprawne wykonanie zadania.
Tomasz Moskalik
dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym TarguW czasie realizacji obiektu musieliśmy stawić czoło wyzwaniom charakterystycznym zarówno dla tego typu inwestycji, jak i wynikającym ze szczególnego czasu, w którym przyszło nam wykonywać tę budowę.
Do pierwszych należy niewątpliwie zaliczyć lokalizację mostu w obszarze Natura 2000 oraz w miejscu o szczególnej wartości archeologicznej, co wymusiło na nas szczególną dbałość o sposób wykonywania robót i organizacji placu budowy. Dodatkowo musieliśmy rozwiązać problem komunikacyjny wynikający z faktu, że nowy obiekt miał stanąć w miejsce starego mostu, który wcześniej musiał być wyburzony. To spowodowało potrzebę zaprojektowania organizacji ruchu objazdami, które znacznie wydłużały czas dojazdu z Nowego Targu do Trybsza. Pomocna okazała się tutaj współpraca z Gminą Łapsze Niżne, która na czas realizacji inwestycji zabezpieczyła przeprawę zastępczą mostem tymczasowym.
Przyznam szczerze, że obawialiśmy się również wiosennych i letnich wezbrań Białki. W ostatnich latach ta górska rzeka wielokrotnie pokazała, że niosąc wody i materiał z Tatr, potrafi w ciągu chwili zerwać mosty i zabrać drogi. Zresztą budowa mostu w Trybszu z jego światłem i rozpiętością właśnie tym była podyktowana. Miała uchronić Spisz od odcięcia od Podhala, co przy starym moście wydawało się kwestią najbliższych lat. Szczęśliwie ostatnie dwa lata nie przyniosły gwałtownych wezbrań i umożliwiły zgodną z planem realizację obiektu.
Przełom lat 2022 i 2023 przyniósł nam również zawirowania na rynku budowlanym związane z wojną na terenie Ukrainy i covidem, na co musieliśmy na bieżąco reagować, aby wykonawca mógł zachować umowny termin realizacji zadania. Jak się okazało, współpraca z wykonawcą okazała się na tyle skuteczna, że most został odebrany i oddany do użytku na dwa miesiące przed planowanym terminem. Uważam to za olbrzymi sukces wszystkich, którzy byli zaangażowani w tę inwestycję.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...