Most na Białce w Trybszu
24 lipca br. dokonano uroczystego otwarcia mostu na rzece Białce w Trybszu. Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica w miejscowości Trybsz. Powstał on w miejscu starego mostu, który liczył sobie ponad 100 lat.
Zadanie pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica od km 1+840,00 do km 2+305,00 wraz z budową mostu na rzece Białka w km 2+131,50 w miejscowości Trybsz, Powiat Nowotarski” był realizowany przez Powiat Nowotarski i Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Targu przy wsparciu finansowym Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Gminy Łapsze Niżne. Umowa na roboty budowlane została zawarta 1 lipca 2021 r. z wyłonionym w drodze zamówienia publicznego wykonawcą, firmą Stanisław Chryczyk Przedsiębiorstwo Budowlane ESBUD. Inspektorem nadzoru inwestorskiego był, także wyłoniony w drodze zamówienia publicznego, Krzysztof Faro. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł.
Most powstał w miejsce starego stuletniego obiektu. Nowy most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 m zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt jest wykonany w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której jest podwieszona płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 m. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.
Forma architektoniczna i funkcja obiektu
Obiekt mostowy zaprojektowano jako wolnopodparty, jednoprzęsłowy, o konstrukcji nośnej łukowej żelbetowej z kablobetonowym pomostem, dostosowany do obowiązujących przepisów i warunków komunikacyjnych. Klasa obciążenia mostu to A wg PN 85/S-10030. Przyczółki mostu są pełn...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Krzysztof Faron
FKprojekt Biuro Usług InżynierskichLokalizacja mostu nad dziką rzeką górską, jaką jest Białka, oraz sąsiedztwo rezerwatu przyrody Przełom Białki, znajdującego się poniżej przedmiotowego obiektu, wymagały zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego miejsca. Dodatkowymi wyzwaniami projektowymi były obszar Natura 2000 i zapewnienie swobodnego przepływu wód powodziowych pod obiektem mostowym bez możliwości zaprojektowania umocnień brzegów, a także warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.
Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą dołem. Rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukły pomost i łuki, które nadały lekkości konstrukcji. Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły sprawne wykonanie zadania.
Tomasz Moskalik
dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym TarguW czasie realizacji obiektu musieliśmy stawić czoło wyzwaniom charakterystycznym zarówno dla tego typu inwestycji, jak i wynikającym ze szczególnego czasu, w którym przyszło nam wykonywać tę budowę.
Do pierwszych należy niewątpliwie zaliczyć lokalizację mostu w obszarze Natura 2000 oraz w miejscu o szczególnej wartości archeologicznej, co wymusiło na nas szczególną dbałość o sposób wykonywania robót i organizacji placu budowy. Dodatkowo musieliśmy rozwiązać problem komunikacyjny wynikający z faktu, że nowy obiekt miał stanąć w miejsce starego mostu, który wcześniej musiał być wyburzony. To spowodowało potrzebę zaprojektowania organizacji ruchu objazdami, które znacznie wydłużały czas dojazdu z Nowego Targu do Trybsza. Pomocna okazała się tutaj współpraca z Gminą Łapsze Niżne, która na czas realizacji inwestycji zabezpieczyła przeprawę zastępczą mostem tymczasowym.
Przyznam szczerze, że obawialiśmy się również wiosennych i letnich wezbrań Białki. W ostatnich latach ta górska rzeka wielokrotnie pokazała, że niosąc wody i materiał z Tatr, potrafi w ciągu chwili zerwać mosty i zabrać drogi. Zresztą budowa mostu w Trybszu z jego światłem i rozpiętością właśnie tym była podyktowana. Miała uchronić Spisz od odcięcia od Podhala, co przy starym moście wydawało się kwestią najbliższych lat. Szczęśliwie ostatnie dwa lata nie przyniosły gwałtownych wezbrań i umożliwiły zgodną z planem realizację obiektu.
Przełom lat 2022 i 2023 przyniósł nam również zawirowania na rynku budowlanym związane z wojną na terenie Ukrainy i covidem, na co musieliśmy na bieżąco reagować, aby wykonawca mógł zachować umowny termin realizacji zadania. Jak się okazało, współpraca z wykonawcą okazała się na tyle skuteczna, że most został odebrany i oddany do użytku na dwa miesiące przed planowanym terminem. Uważam to za olbrzymi sukces wszystkich, którzy byli zaangażowani w tę inwestycję.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...