Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz
Wiosną 2022 r. Siekierki – Neurüdnitz prawdopodobnie staną się najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym. Wszystko dzięki modernizacji wyjątkowej przeprawy przez Odrę.
Most Siekierki – Neurüdnitz położony na granicy polskiego woj. zachodniopomorskiego i niemieckiego landu Brandenburgia powstał już w 1892 r. Był najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Przez kilkadziesiąt lat był ważną częścią szlaku transportowego. W 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły go. Po wojnie, pomimo odbudowy, nie używano go na potrzeby cywilne. Sporadycznie wykorzystywano go podczas manewrów wojskowych. W 2004 r. pojawiły się pomysły ponownego wykorzystania nieczynnego mostu kolejowego – tym razem na potrzeby ruchu turystycznego. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most ma stać się ścieżką pieszo-rowerową i powinno przystosować się go do nowych funkcji, m.in. platformę widokowa, miejsca odpoczynku itd.
Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego” sfinansowano w 85% z programu Współpracy Interreg Va Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia / Polska 2014-2020 oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowę mostu realizuje się według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewa na prawie 22 mln zł. Po polskiej stronie inwestycję (o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto) już zakończono. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca 2021 roku. Późniejszy termin...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Paulina Rozenblat,
Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.Dostawa kompozytowych płyt pomostowych dla projektu ścieżki rowerowej przez przeprawę mostową na starym szlaku kolejowym w pobliżu Siekierek stanowiła dla nas ciekawe wyzwanie. Mimo że kompozytowe obiekty mostowe wykonujemy w Polsce już od 2015 roku, dotychczas wykonywaliśmy głównie kładki piesze i pieszo-rowerowe o rozpiętościach przęseł od 6 do 29 m i maksymalnej długości obiektu do 60 m. Tym razem zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ wymagało perfekcyjnego wykonania detali oraz niestandardowych rozwiązań w celu elastycznego dopasowania płyt do istniejącej konstrukcji stalowej obiektu, a także przeniesienia dodatkowych obciążeń od stalowych kratek pomostowych zaprojektowanych na obiekcie poza szerokością ścieżki. Współpraca z wykonawcą (INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.), od początku do końca układała się bardzo dobrze. Dostawę 56 elementów prefabrykowanych płyt pomostowych o wymiarach 6075 x 210 x 100 mm podzieliliśmy na 4 etapy – rozpoczęliśmy 3.07.2020 r., a zakończyliśmy 28.08.2020 r. Ogółem dostarczyliśmy materiał na 324 mb ścieżki szerokości 2,1 m, czyli ok. 680 m2. Płyty dostarczyliśmy jako prefabrykaty gotowe do użytkowania od razu po wbudowaniu. Wyposażono je fabrycznie w łożyska ślizgowe, nawierzchnię oraz zabezpieczono przed czynnikami zewnętrznymi powłoką topkotową. Cała powierzchnia została wykończona drobnoziarnistym materiałem skalnym zintegrowanym z podłożem, co zapewniło estetyczny i naturalny wygląd, a także bezpieczeństwo (nawierzchnia antypoślizgowa).
Kompozyty FRP InfraCore® Inside stanowią doskonały materiał do wykonania zarówno całych przęseł, jak i płyt pomostowych dla nowych obiektów, jak i do modernizacji istniejących, często niszczejących i szpecących krajobraz, konstrukcji. Zalet kompozytów jest wiele, ale najważniejsze z nich to: ich lekkość, atrakcyjny wygląd, możliwość dopasowania kształtów do istniejących warunków, a przede wszystkim wytrzymałość i odporność na czynniki atmosferyczne. Dostarczane przez nas elementy kompozytowe nie wymagają konserwacji, co znacząco wpływa na koszty utrzymania obiektów. Inwestycja w Siekierkach jest jak do tej pory naszym największym, ale też symbolicznym projektem łączącym dwa kraje. Cieszy nas fakt, że możemy uczestniczyć w tego rodzaju realizacjach i dawać ludziom radość, dostarczając najlepsze rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...