Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz

Wiosną 2022 r. Siekierki – Neurüdnitz prawdopodobnie staną się najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym. Wszystko dzięki modernizacji wyjątkowej przeprawy przez Odrę.

Most Siekierki – Neurüdnitz położony na granicy polskiego woj. zachodniopomorskiego i niemieckiego landu Brandenburgia powstał już w 1892 r. Był najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Przez kilkadziesiąt lat był ważną częścią szlaku transportowego. W 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły go. Po wojnie, pomimo odbudowy, nie używano go na potrzeby cywilne. Sporadycznie wykorzystywano go podczas manewrów wojskowych. W 2004 r. pojawiły się pomysły ponownego wykorzystania nieczynnego mostu kolejowego – tym razem na potrzeby ruchu turystycznego. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most ma stać się ścieżką pieszo-rowerową i powinno przystosować się go do nowych funkcji, m.in. platformę widokowa, miejsca odpoczynku itd.

Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego” sfinansowano w 85% z programu Współpracy Interreg Va Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia / Polska 2014-2020 oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowę mostu realizuje się według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewa na prawie 22 mln zł. Po polskiej stronie inwestycję (o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto) już zakończono. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca 2021 roku. Późniejszy termin...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Paulina Rozenblat,
Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.

Dostawa kompozytowych płyt pomostowych dla projektu ścieżki rowerowej przez przeprawę mostową na starym szlaku kolejowym w pobliżu Siekierek stanowiła dla nas ciekawe wyzwanie. Mimo że kompozytowe obiekty mostowe wykonujemy w Polsce już od 2015 roku, dotychczas wykonywaliśmy głównie kładki piesze i pieszo-rowerowe o rozpiętościach przęseł od 6 do 29 m i maksymalnej długości obiektu do 60 m. Tym razem zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ wymagało perfekcyjnego wykonania detali oraz niestandardowych rozwiązań w celu elastycznego dopasowania płyt do istniejącej konstrukcji stalowej obiektu, a także przeniesienia dodatkowych obciążeń od stalowych kratek pomostowych zaprojektowanych na obiekcie poza szerokością ścieżki. Współpraca z wykonawcą (INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.), od początku do końca układała się bardzo dobrze. Dostawę 56 elementów prefabrykowanych płyt pomostowych o wymiarach 6075 x 210 x 100 mm podzieliliśmy na 4 etapy – rozpoczęliśmy 3.07.2020 r., a zakończyliśmy 28.08.2020 r. Ogółem dostarczyliśmy materiał na 324 mb ścieżki szerokości 2,1 m, czyli ok. 680 m2. Płyty dostarczyliśmy jako prefabrykaty gotowe do użytkowania od razu po wbudowaniu. Wyposażono je fabrycznie w łożyska ślizgowe, nawierzchnię oraz zabezpieczono przed czynnikami zewnętrznymi powłoką topkotową. Cała powierzchnia została wykończona drobnoziarnistym materiałem skalnym zintegrowanym z podłożem, co zapewniło estetyczny i naturalny wygląd, a także bezpieczeństwo (nawierzchnia antypoślizgowa).
Kompozyty FRP InfraCore® Inside stanowią doskonały materiał do wykonania zarówno całych przęseł, jak i płyt pomostowych dla nowych obiektów, jak i do modernizacji istniejących, często niszczejących i szpecących krajobraz, konstrukcji. Zalet kompozytów jest wiele, ale najważniejsze z nich to: ich lekkość, atrakcyjny wygląd, możliwość dopasowania kształtów do istniejących warunków, a przede wszystkim wytrzymałość i odporność na czynniki atmosferyczne. Dostarczane przez nas elementy kompozytowe nie wymagają konserwacji, co znacząco wpływa na koszty utrzymania obiektów. Inwestycja w Siekierkach jest jak do tej pory naszym największym, ale też symbolicznym projektem łączącym dwa kraje. Cieszy nas fakt, że możemy uczestniczyć w tego rodzaju realizacjach i dawać ludziom radość, dostarczając najlepsze rozwiązania.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.