Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz
Wiosną 2022 r. Siekierki – Neurüdnitz prawdopodobnie staną się najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym. Wszystko dzięki modernizacji wyjątkowej przeprawy przez Odrę.
Most Siekierki – Neurüdnitz położony na granicy polskiego woj. zachodniopomorskiego i niemieckiego landu Brandenburgia powstał już w 1892 r. Był najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Przez kilkadziesiąt lat był ważną częścią szlaku transportowego. W 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły go. Po wojnie, pomimo odbudowy, nie używano go na potrzeby cywilne. Sporadycznie wykorzystywano go podczas manewrów wojskowych. W 2004 r. pojawiły się pomysły ponownego wykorzystania nieczynnego mostu kolejowego – tym razem na potrzeby ruchu turystycznego. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most ma stać się ścieżką pieszo-rowerową i powinno przystosować się go do nowych funkcji, m.in. platformę widokowa, miejsca odpoczynku itd.
Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego” sfinansowano w 85% z programu Współpracy Interreg Va Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia / Polska 2014-2020 oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowę mostu realizuje się według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewa na prawie 22 mln zł. Po polskiej stronie inwestycję (o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto) już zakończono. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca 2021 roku. Późniejszy termin...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Paulina Rozenblat,
Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.Dostawa kompozytowych płyt pomostowych dla projektu ścieżki rowerowej przez przeprawę mostową na starym szlaku kolejowym w pobliżu Siekierek stanowiła dla nas ciekawe wyzwanie. Mimo że kompozytowe obiekty mostowe wykonujemy w Polsce już od 2015 roku, dotychczas wykonywaliśmy głównie kładki piesze i pieszo-rowerowe o rozpiętościach przęseł od 6 do 29 m i maksymalnej długości obiektu do 60 m. Tym razem zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ wymagało perfekcyjnego wykonania detali oraz niestandardowych rozwiązań w celu elastycznego dopasowania płyt do istniejącej konstrukcji stalowej obiektu, a także przeniesienia dodatkowych obciążeń od stalowych kratek pomostowych zaprojektowanych na obiekcie poza szerokością ścieżki. Współpraca z wykonawcą (INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.), od początku do końca układała się bardzo dobrze. Dostawę 56 elementów prefabrykowanych płyt pomostowych o wymiarach 6075 x 210 x 100 mm podzieliliśmy na 4 etapy – rozpoczęliśmy 3.07.2020 r., a zakończyliśmy 28.08.2020 r. Ogółem dostarczyliśmy materiał na 324 mb ścieżki szerokości 2,1 m, czyli ok. 680 m2. Płyty dostarczyliśmy jako prefabrykaty gotowe do użytkowania od razu po wbudowaniu. Wyposażono je fabrycznie w łożyska ślizgowe, nawierzchnię oraz zabezpieczono przed czynnikami zewnętrznymi powłoką topkotową. Cała powierzchnia została wykończona drobnoziarnistym materiałem skalnym zintegrowanym z podłożem, co zapewniło estetyczny i naturalny wygląd, a także bezpieczeństwo (nawierzchnia antypoślizgowa).
Kompozyty FRP InfraCore® Inside stanowią doskonały materiał do wykonania zarówno całych przęseł, jak i płyt pomostowych dla nowych obiektów, jak i do modernizacji istniejących, często niszczejących i szpecących krajobraz, konstrukcji. Zalet kompozytów jest wiele, ale najważniejsze z nich to: ich lekkość, atrakcyjny wygląd, możliwość dopasowania kształtów do istniejących warunków, a przede wszystkim wytrzymałość i odporność na czynniki atmosferyczne. Dostarczane przez nas elementy kompozytowe nie wymagają konserwacji, co znacząco wpływa na koszty utrzymania obiektów. Inwestycja w Siekierkach jest jak do tej pory naszym największym, ale też symbolicznym projektem łączącym dwa kraje. Cieszy nas fakt, że możemy uczestniczyć w tego rodzaju realizacjach i dawać ludziom radość, dostarczając najlepsze rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...