Modernizacja Cementowni Małogoszcz
Z końcem 2020 r. ogłoszono decyzję o modernizacji Cementowni Małogoszcz. Kosztowna inwestycja umożliwi wzrost jej efektywności technicznej oraz minimalizację wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji CO2 o ok. 20% rocznie i ograniczenie zużycia energii o 1/3. Pierwsze prace już się rozpoczęły, a całość przedsięwzięcia zakończy się wiosną 2023 r.
Decyzja o budowie cementowni w Małogoszczu położonym na pograniczu Gór Świętokrzyskich i Niecki Włoszczowskiej zapadła w 1971 r. Jej uruchomienie nastąpiło już w 1974 r. Jak na ówczesne czasy był to jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych. Pierwsze poważne zmiany w cementowni nastały w latach 90., gdy rozpoczął się okres prywatyzacji. W 1995 r. Cementownię Małogoszcz wykupiła firma Lafarge. Wtedy też nadeszły pierwsze poważne zmiany w filozofii prowadzenia fabryki skupiającej się na zminimalizowaniu jej wpływu na środowisko naturalne. W latach 2000-2001 zaczęto montaż filtrów technologicznych, odpylania pieców.
Był to również czas, kiedy wprowadzono spalanie opon jako paliwa alternatywnego. W 2017 r. firma Lafarge przeprowadziła prace remontowe i projekty inwestycyjne, które miały na celu usprawnienie działalności zakładu. Zrealizowano m.in. modernizację kanału dolotowego do chłodnicy pieca obrotowego, wyremontowano wylot pieca oraz zamontowano nowy układ napędowy młyna surowca. Kompleksowemu remontowi poddano także komin dla pieców obrotowych nr 1 i nr 2, dzięki czemu udało się przedłużyć jego żywotność o co najmniej 10-15 lat.
Modernizacja za ponad 100 mln euro
Jesienią 2020 r. Lafarge podjął kroki dot. dalszej modernizacji zakładu. Firma docelowo zainwestuje ponad 100 mln euro w jej unowocześnienie i przebudowę. Jest to jedna z na...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jacek Patyk
dyrektor Cementowni Małogoszcz LafargeTrzeba podkreślić, że modernizacja jest dużym sukcesem. Jest to dla Pana szczególny moment w karierze zawodowej?
-Tak, zdecydowanie to największe wyzwanie w moim życiu zawodowym i jednocześnie największy projekt inwestycyjny, w jakim do tej pory brałem udział. W ponad 30 letniej pracy zawodowej odpowiadałem za duże i złożone projekty inwestycyjne w Polsce, jak również za granicą - nie dorównywały one jednak skalą modernizacji Cementowni Małogoszcz. Fakt, że biorę udział w tak gigantycznym projekcie to dla mnie źródło zarówno zawodowej jak i osobistej satysfakcji. Bardzo cieszy mnie myśl, że kolejne pokolenia będą pracować w nowoczesnym i bezpiecznym zakładzie.
Nigdy wcześniej w historii Cementowni nie było przedsięwzięcia na tak dużą skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi. Co to oznacza dla przyszłości Zakładu?
-To nowy rozdział w historii naszej Cementowni i jednocześnie kluczowa inwestycja dla stabilności jej działania i utrzymania konkurencyjności. Żywotność naszych pieców do wypału klinkieru to ok. 40 lat, dlatego modernizacja zakładu jest tak istotna. W ciągu 25 lat Lafarge zainwestował tutaj już ponad 400 mln złotych, dzięki czemu powstał silos klinkieru, rozbudowano młynownię cementów, zbudowano też suszarnię popiołów i żużla, magazyny paliw alternatywnych oraz wymieniono urządzenia linii technologicznych. Nigdy jednak w historii zakładu nie było przedsięwzięcia na taką skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi.
Po zakończonej modernizacji, jaki będzie jej poziom w porównaniu do tego europejskiego, a nawet światowego?
-Dzięki modernizacji Cementownia Małogoszcz zostanie wkrótce jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów cementowych w Europie. Inwestycja jest jedną z największych w sektorze cementowym w Europie i łączy znaczący wymiar ekonomiczny z realizacją celów środowiskowych. Będziemy w stanie produkować tu jeden z najbardziej ekologicznych cementów na świecie.
Jak modernizacja wpłynie na cementownię w aspekcie ekologicznym?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, więc jego działalność ma znaczący wpływ na jego najbliższe otoczenie. Modernizacja zakładu poprawi zarówno jego oddziaływanie na środowisko, jak i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców najbliższych okolic. Nie tylko zredukujemy emisję CO2 o ok. 20% i zmniejszymy zużycie energii o ⅓. Zmniejszymy również emisję wtórną pyłów, dzięki przebudowie magazynów surowców oraz terminali rozładunkowych.Stanisław Sobczyk
Wiceprezes Lafarge w PolsceCzy Grupa LafargeHolcim długo przygotowywała się do tej inwestycji?
-Cały proces trwał około dwóch lat. Biorąc pod uwagę strategię, którą mamy w grupie, czyli program zero emisji uznaliśmy, że musimy w Małogoszczu uprościć naszą skomplikowaną, trzy-piecową instalację i najlepszym rozwiązaniem będzie jeden piec, podobnie jak na Kujawach. Przygotowaliśmy różne scenariusze, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy każdego z nich. Głęboka analiza strategiczno-ekonomiczna dostarczyła nam wielu argumentów, aby budować jeden nowoczesny piec zamiast modernizować istniejące piece. Zatem, do tego pierwszego rozwiązania chcieliśmy przekonać nasza Grupę i z takim nastawieniem pracowaliśmy nad projektem. Decydującą dźwignią, która przekonała naszych decydentów, że warto ten projekt realizować, jest to, że powstaje on w ramach programu Polska Strefa Inwestycji, w naszym przypadku we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Jako zespół, mamy bardzo duże doświadczenie w takiej współpracy, bo w Cementowni Kujawy zrealizowaliśmy i realizujemy wiele projektów w ramach strefy ekonomicznej już od ponad 13 lat.
Przed wielu laty zaczynał Pan pracę jako stażysta w Małogoszczu. Może Pan z własnego doświadczenia opowiedzieć, jaki wpływ ma Cementownia na najbliższe otoczenie?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, gdyż nie tylko produkuje wysokiej jakości cementy, ale jest również jednym z największych pracodawców w woj. świętokrzyskim. Dlatego chcąc być dobrym sąsiadem dla mieszkańców aktywnie angażujemy się i wspieramy wiele lokalnych potrzeb oraz inicjatyw na rzecz edukacji, rozwoju infrastruktury, ochrony środowiska i zdrowia. Od wielu lat prowadzimy również dialogi społeczne poprzez które budujemy partnerskie relacje z mieszkańcami Gminy Małogoszcz i powiatu jędrzejowskiego. W ostatnich latach wzmocniliśmy nasze wsparcie finansowe dla lokalnych inicjatyw w ramach programu grantowego Wspólnie dla Regionu, który inspiruje i angażuje społeczność lokalną do działania.
3. Czy obecnie panująca pandemia ma odczuwalny wpływ na modernizację?
Jako zakład produkcyjny jesteśmy przygotowani na różne zdarzenia, z którymi musimy się zmierzyć, jednak pandemia stawia przed nami całkiem nowe wyzwania. Dzięki sprawnemu przemodelowaniu pracy zakładu i wdrożeniu nierzadko wyprzedzających ogólnie obowiązujących zasad rygoru sanitarnego, udało się utrzymać pracę wszystkich linii produkcyjnych zapewniając nasze produkty klientom zgodnie z zamówieniem i w terminie. W trakcie modernizacji planujemy również kontynuować produkcję i obsługiwać naszych klientów. To wiąże się oczywiście z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkich pracowników i podwykonawców, co będzie wyzwaniem, bo do projektu modernizacji dedykowanych będzie ponad 450 osób na placu budowy. Pierwsze prace rozbiórkowe już ruszyły i na razie prace przebiegają planowo. Przygotowujemy także całe zaplecze inwestycji. Pomimo okresu zimowego, prace trwają, bo jest to warunek konieczny do zachowania całkowitej izolacji zespołów produkcyjnych i inwestycyjnych.
Bezpieczeństwo pracowników jest szczególnie istotną kwestią. Jak dba się o nie w cementowniach i innych zakładach Lafarge nie tylko pod kątem pandemii? Jakie podjęto działania, by zapewnić należytą ochronę?
-Promocja bezpieczeństwa w pracy i w życiu prywatnym jest jednym z najważniejszych celów odpowiedzialnego biznesu Lafarge w Polsce. Od wielu lat podejmujemy szereg inicjatyw edukacyjnych i komunikacyjnych promujących zdrowie, bezpieczeństwo i profilaktykę, zarówno w pracy, jak i w domu. Bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością dla naszej organizacji, dlatego zakłady Lafarge są przygotowane do funkcjonowania w różnych trybach, stosownie do okoliczności.
W odpowiedzi na pandemię COVID-19 podjęliśmy działania wspierające pracowników w miejscu pracy oraz w czasie wolnym. We wszystkich obiektach i zakładach zastosowane zostały najwyższe standardy BHP i środki higieny, a tam, gdzie było to możliwe, wprowadzona została praca zdalna. Powołana została także grupa 60 Koordynatorów ds. Zapobiegania COVID-19, której zadaniem jest monitorowanie sytuacji w danej lokalizacji i dbanie o to, żeby praca mogła przebiegać w zgodzie z aktualnie obowiązującym rygorem sanitarnym i przy zachowaniu maksymalnych zasad bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy m.in. zasady dotyczące zachowania odległości oraz braku bezpośredniego kontaktu między pracownikami, skrócone zostały także zmiany, wstrzymano prace zakładowych stołówek. Wyposażyliśmy także pracowników w środki zapobiegawcze, a w placówkach umieszczone zostały dodatkowe zestawy termometrów oraz dozowniki płynów dezynfekujących wraz z informacją o ich lokalizacji. W największych zakładach wprowadziliśmy automatyczne kamery termowizyjne do pomiaru temperatury ciała oraz kontrole zasłonięcia dróg oddechowych. Jeśli kamera wykryje niezgodności to system nie otworzy bramki wejściowej. Nowe technologie przyniosą nam coraz bardziej zaawansowane zabezpieczenia, na które jesteśmy otwarci. Okresowo przeprowadzana jest dezynfekcja powierzchni oraz elementów w pomieszczeniach ogólnodostępnych. Robimy wszystko, aby zminimalizować ryzyko dla naszych pracowników i podwykonawców.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...