Modernizacja Cementowni Małogoszcz
Z końcem 2020 r. ogłoszono decyzję o modernizacji Cementowni Małogoszcz. Kosztowna inwestycja umożliwi wzrost jej efektywności technicznej oraz minimalizację wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji CO2 o ok. 20% rocznie i ograniczenie zużycia energii o 1/3. Pierwsze prace już się rozpoczęły, a całość przedsięwzięcia zakończy się wiosną 2023 r.
Decyzja o budowie cementowni w Małogoszczu położonym na pograniczu Gór Świętokrzyskich i Niecki Włoszczowskiej zapadła w 1971 r. Jej uruchomienie nastąpiło już w 1974 r. Jak na ówczesne czasy był to jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych. Pierwsze poważne zmiany w cementowni nastały w latach 90., gdy rozpoczął się okres prywatyzacji. W 1995 r. Cementownię Małogoszcz wykupiła firma Lafarge. Wtedy też nadeszły pierwsze poważne zmiany w filozofii prowadzenia fabryki skupiającej się na zminimalizowaniu jej wpływu na środowisko naturalne. W latach 2000-2001 zaczęto montaż filtrów technologicznych, odpylania pieców.
Był to również czas, kiedy wprowadzono spalanie opon jako paliwa alternatywnego. W 2017 r. firma Lafarge przeprowadziła prace remontowe i projekty inwestycyjne, które miały na celu usprawnienie działalności zakładu. Zrealizowano m.in. modernizację kanału dolotowego do chłodnicy pieca obrotowego, wyremontowano wylot pieca oraz zamontowano nowy układ napędowy młyna surowca. Kompleksowemu remontowi poddano także komin dla pieców obrotowych nr 1 i nr 2, dzięki czemu udało się przedłużyć jego żywotność o co najmniej 10-15 lat.
Modernizacja za ponad 100 mln euro
Jesienią 2020 r. Lafarge podjął kroki dot. dalszej modernizacji zakładu. Firma docelowo zainwestuje ponad 100 mln euro w jej unowocześnienie i przebudowę. Jest to jedna z na...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jacek Patyk
dyrektor Cementowni Małogoszcz LafargeTrzeba podkreślić, że modernizacja jest dużym sukcesem. Jest to dla Pana szczególny moment w karierze zawodowej?
-Tak, zdecydowanie to największe wyzwanie w moim życiu zawodowym i jednocześnie największy projekt inwestycyjny, w jakim do tej pory brałem udział. W ponad 30 letniej pracy zawodowej odpowiadałem za duże i złożone projekty inwestycyjne w Polsce, jak również za granicą - nie dorównywały one jednak skalą modernizacji Cementowni Małogoszcz. Fakt, że biorę udział w tak gigantycznym projekcie to dla mnie źródło zarówno zawodowej jak i osobistej satysfakcji. Bardzo cieszy mnie myśl, że kolejne pokolenia będą pracować w nowoczesnym i bezpiecznym zakładzie.
Nigdy wcześniej w historii Cementowni nie było przedsięwzięcia na tak dużą skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi. Co to oznacza dla przyszłości Zakładu?
-To nowy rozdział w historii naszej Cementowni i jednocześnie kluczowa inwestycja dla stabilności jej działania i utrzymania konkurencyjności. Żywotność naszych pieców do wypału klinkieru to ok. 40 lat, dlatego modernizacja zakładu jest tak istotna. W ciągu 25 lat Lafarge zainwestował tutaj już ponad 400 mln złotych, dzięki czemu powstał silos klinkieru, rozbudowano młynownię cementów, zbudowano też suszarnię popiołów i żużla, magazyny paliw alternatywnych oraz wymieniono urządzenia linii technologicznych. Nigdy jednak w historii zakładu nie było przedsięwzięcia na taką skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi.
Po zakończonej modernizacji, jaki będzie jej poziom w porównaniu do tego europejskiego, a nawet światowego?
-Dzięki modernizacji Cementownia Małogoszcz zostanie wkrótce jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów cementowych w Europie. Inwestycja jest jedną z największych w sektorze cementowym w Europie i łączy znaczący wymiar ekonomiczny z realizacją celów środowiskowych. Będziemy w stanie produkować tu jeden z najbardziej ekologicznych cementów na świecie.
Jak modernizacja wpłynie na cementownię w aspekcie ekologicznym?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, więc jego działalność ma znaczący wpływ na jego najbliższe otoczenie. Modernizacja zakładu poprawi zarówno jego oddziaływanie na środowisko, jak i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców najbliższych okolic. Nie tylko zredukujemy emisję CO2 o ok. 20% i zmniejszymy zużycie energii o ⅓. Zmniejszymy również emisję wtórną pyłów, dzięki przebudowie magazynów surowców oraz terminali rozładunkowych.Stanisław Sobczyk
Wiceprezes Lafarge w PolsceCzy Grupa LafargeHolcim długo przygotowywała się do tej inwestycji?
-Cały proces trwał około dwóch lat. Biorąc pod uwagę strategię, którą mamy w grupie, czyli program zero emisji uznaliśmy, że musimy w Małogoszczu uprościć naszą skomplikowaną, trzy-piecową instalację i najlepszym rozwiązaniem będzie jeden piec, podobnie jak na Kujawach. Przygotowaliśmy różne scenariusze, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy każdego z nich. Głęboka analiza strategiczno-ekonomiczna dostarczyła nam wielu argumentów, aby budować jeden nowoczesny piec zamiast modernizować istniejące piece. Zatem, do tego pierwszego rozwiązania chcieliśmy przekonać nasza Grupę i z takim nastawieniem pracowaliśmy nad projektem. Decydującą dźwignią, która przekonała naszych decydentów, że warto ten projekt realizować, jest to, że powstaje on w ramach programu Polska Strefa Inwestycji, w naszym przypadku we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Jako zespół, mamy bardzo duże doświadczenie w takiej współpracy, bo w Cementowni Kujawy zrealizowaliśmy i realizujemy wiele projektów w ramach strefy ekonomicznej już od ponad 13 lat.
Przed wielu laty zaczynał Pan pracę jako stażysta w Małogoszczu. Może Pan z własnego doświadczenia opowiedzieć, jaki wpływ ma Cementownia na najbliższe otoczenie?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, gdyż nie tylko produkuje wysokiej jakości cementy, ale jest również jednym z największych pracodawców w woj. świętokrzyskim. Dlatego chcąc być dobrym sąsiadem dla mieszkańców aktywnie angażujemy się i wspieramy wiele lokalnych potrzeb oraz inicjatyw na rzecz edukacji, rozwoju infrastruktury, ochrony środowiska i zdrowia. Od wielu lat prowadzimy również dialogi społeczne poprzez które budujemy partnerskie relacje z mieszkańcami Gminy Małogoszcz i powiatu jędrzejowskiego. W ostatnich latach wzmocniliśmy nasze wsparcie finansowe dla lokalnych inicjatyw w ramach programu grantowego Wspólnie dla Regionu, który inspiruje i angażuje społeczność lokalną do działania.
3. Czy obecnie panująca pandemia ma odczuwalny wpływ na modernizację?
Jako zakład produkcyjny jesteśmy przygotowani na różne zdarzenia, z którymi musimy się zmierzyć, jednak pandemia stawia przed nami całkiem nowe wyzwania. Dzięki sprawnemu przemodelowaniu pracy zakładu i wdrożeniu nierzadko wyprzedzających ogólnie obowiązujących zasad rygoru sanitarnego, udało się utrzymać pracę wszystkich linii produkcyjnych zapewniając nasze produkty klientom zgodnie z zamówieniem i w terminie. W trakcie modernizacji planujemy również kontynuować produkcję i obsługiwać naszych klientów. To wiąże się oczywiście z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkich pracowników i podwykonawców, co będzie wyzwaniem, bo do projektu modernizacji dedykowanych będzie ponad 450 osób na placu budowy. Pierwsze prace rozbiórkowe już ruszyły i na razie prace przebiegają planowo. Przygotowujemy także całe zaplecze inwestycji. Pomimo okresu zimowego, prace trwają, bo jest to warunek konieczny do zachowania całkowitej izolacji zespołów produkcyjnych i inwestycyjnych.
Bezpieczeństwo pracowników jest szczególnie istotną kwestią. Jak dba się o nie w cementowniach i innych zakładach Lafarge nie tylko pod kątem pandemii? Jakie podjęto działania, by zapewnić należytą ochronę?
-Promocja bezpieczeństwa w pracy i w życiu prywatnym jest jednym z najważniejszych celów odpowiedzialnego biznesu Lafarge w Polsce. Od wielu lat podejmujemy szereg inicjatyw edukacyjnych i komunikacyjnych promujących zdrowie, bezpieczeństwo i profilaktykę, zarówno w pracy, jak i w domu. Bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością dla naszej organizacji, dlatego zakłady Lafarge są przygotowane do funkcjonowania w różnych trybach, stosownie do okoliczności.
W odpowiedzi na pandemię COVID-19 podjęliśmy działania wspierające pracowników w miejscu pracy oraz w czasie wolnym. We wszystkich obiektach i zakładach zastosowane zostały najwyższe standardy BHP i środki higieny, a tam, gdzie było to możliwe, wprowadzona została praca zdalna. Powołana została także grupa 60 Koordynatorów ds. Zapobiegania COVID-19, której zadaniem jest monitorowanie sytuacji w danej lokalizacji i dbanie o to, żeby praca mogła przebiegać w zgodzie z aktualnie obowiązującym rygorem sanitarnym i przy zachowaniu maksymalnych zasad bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy m.in. zasady dotyczące zachowania odległości oraz braku bezpośredniego kontaktu między pracownikami, skrócone zostały także zmiany, wstrzymano prace zakładowych stołówek. Wyposażyliśmy także pracowników w środki zapobiegawcze, a w placówkach umieszczone zostały dodatkowe zestawy termometrów oraz dozowniki płynów dezynfekujących wraz z informacją o ich lokalizacji. W największych zakładach wprowadziliśmy automatyczne kamery termowizyjne do pomiaru temperatury ciała oraz kontrole zasłonięcia dróg oddechowych. Jeśli kamera wykryje niezgodności to system nie otworzy bramki wejściowej. Nowe technologie przyniosą nam coraz bardziej zaawansowane zabezpieczenia, na które jesteśmy otwarci. Okresowo przeprowadzana jest dezynfekcja powierzchni oraz elementów w pomieszczeniach ogólnodostępnych. Robimy wszystko, aby zminimalizować ryzyko dla naszych pracowników i podwykonawców.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...