Mieszanki mineralno-emulsyjne z destruktem – MCE oraz GE

W materiale omówiono kwestie związane z mieszankami mineralno-cementowo-emulsyjnymi (nazywane mieszankami MCE) oraz z mieszankami mineralno-emulsyjnymi typu GE. Przedstawiono ich typy i charakterystykę, jak również zalety stosowania ww. mieszanek.

Rozwój w ostatnich latach produkcji emulsji asfaltowych oraz technologii emulsyjnych spowodował, że stały się one nie tylko technologiami służącymi do zabiegów utrzymaniowych i remontowych, ale także są stosowane jako warstwy konstrukcyjne dróg. Są to mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne popularnie nazywane mieszankami MCE oraz mieszanki mineralno-emulsyjne typu GE (z fr. graves-émulsion). Obydwie technologie dają możliwość zastosowania materiału pochodzącego z frezowania warstw asfaltowych starych nawierzchni drogowych, czyli destruktu.

Mieszanki MCE

Składniki mieszanki MCE to: granulat asfaltowy, kruszywo doziarniające, cement, kationowa emulsja asfaltowa, woda. Do mieszanek MCE stosuje się granulat asfaltowy najczęściej o uziarnieniu 0/31,5 mm, pochodzący z rozdrobnienia destruktu asfaltowego. Nie powinien on zawierać zanieczyszczeń obcych ani organicznych. Dodatek kruszywa doziarniającego pozwala na uzyskanie ciągłej krzywej uziarnienia zawierającej się w polu krzywych granicznych; ponadto dodatkowo wzmacnia szkielet mineralny mieszanki. Dodatek cementu najczęściej portlandzkiego w ilości 1-4% poprawia właściwości mechaniczne mieszanki. Kationowa emulsja asfaltowa C60B10R jest nośnikiem lepiszcza (asfaltu), którego całkowita ilość w mieszance (w zależności od jej uziarnienia) powinna wynosić 5,5-6%. Dodatek wody pozwala na uzyskanie mieszanki o optymalnej wilgotności, co warunkuje właściwe jej zagęszczenie.

Mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna MCE jest mieszank...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.