Reklama

Mechanizacja i technologia zagęszczania gruntów spoiwami hydraulicznymi

W niniejszym materiale przedstawiono problematykę związaną ze stabilizacją gruntów przy wykorzystaniu spoiw hydraulicznych na bazie cementu. Autor przedstawił również zagadnienia związane z podbudowami z nawierzchni betonowych. Ponadto w artykule omówiono podstawowe maszyny wykorzystywane do mieszania i zagęszczania gruntów podlegających stabilizacji spoiwami hydraulicznymi.

Do spoiw hydraulicznych wykorzystywanych w budownictwie drogowym zalicza się cement i wapno. Cementem nazywamy sproszkowany materiał wiążący o właściwościach hydraulicznych, a więc materiał, który po zarobieniu z wodą twardnieje i zachowuje swoje cechy wytrzymałościowe zarówno w powietrzu, jak i w wodzie. Ilość wody niezbędna do hydratacji cementu waha się od 20% do 25% jego masy. Cement po zarobieniu wodą zaczyna wiązać. Szybkość wiązania zależy od rodzaju cementu i od temperatury otoczenia.

W podwyższonej temperaturze proces wiązania przebiega szybciej, w niskiej temperaturze przebiega wolniej. Początek wiązania następuje nie wcześniej niż po 40 minutach, a praktycznie wiązanie rozpoczyna się mniej więcej po godzinie. Po około 10 godzinach wiązanie jest zakończone i rozpoczyna się proces twardnienia, który jest bardzo długi. Po 28 dniach uważamy, że cement uzyskuje pełną twardość i wytrzymałość. Podstawowym kryterium klasyfikującym cement jest jego marka – to jest wytrzymałość na ściskanie po 28 dniach twardnienia wyrażona w MPa zaprawy normowej wykonanej z danego cementu [1].

Początki produkcji cementu sięgają XIX wieku. Anglik Joseph Aspdin w roku 1824 uzyskał patent na wytwarzanie cementu portlandzkiego, a rok później rozpoczęto produkcję tego spoiwa. Pierwszą cementownią w Polsce była cementownia w Grodźcu, która powstała w 1857 roku i była szóstą cementownią na świecie [1]. Podstawowym półproduktem przemys...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.